Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


15.07.2022

Nowa wersja BDRSuite

Vembu Technologies, dostawca oprogramowania do ochrony danych w środowiskach fizycznych,...
15.07.2022

Zarządzanie końcówkami

baramundi software opublikowało nową wersję narzędzia do ujednoliconego zarządzania...
15.07.2022

Cyberzwiadowca

FortiRecon to kompleksowe narzędzie do ochrony przed cyfrowym ryzykiem (Digital Risk...
15.07.2022

Kontrola audiowizualna

Optoma wprowadziła oprogramowanie zintegrowane z chmurową platformą Microsoft Azure do...
15.07.2022

Chmura bezpieczeństwa

Cisco przedstawiło plan stworzenia Security Cloud – globalnej, zintegrowanej, opartej na...
15.07.2022

Nowy laptop do pracy zdalnej

Wielozadaniowość pracy hybrydowej to idea, która była inspiracją dla inżynierów Della...
15.07.2022

Monitoring bez zakłóceń

Firma Axis Communications proponuje nową serię kamer wyposażonych w najnowsze technologie...
15.07.2022

Na poziomie petabajtów

Dostępny jest nowy model HD6500 firmy Synology, pierwszy z serii HD zaprojektowany z...
15.07.2022

Procesory na rynku...

irma AMD ogłosiła, że procesory Threadripper PRO 5000 WX w lipcu br. będą oferowane przez...

Odszyfrowanie historii

12-05-2022

ADWERTORIAL

Z inicjatywy prezesa IPN, dr. Karola Nawrockiego, powstało Biuro Nowych Technologii. Jego powołanie ogłoszono podczas konferencji prasowej 13 września 2021 r. w Centrum Edukacyjnym IPN im. Janusza Kurtyki w Warszawie.

 

Jakie jest podejście IPN-u do wykorzystania nowych technologii? 
 
Dziś nowe technologie najpierw się wdraża, a dopiero potem bada się ich wpływ na nas, odbiorców. Dodatkowo na największą ekspozycję nastawieni są najbardziej wrażliwi odbiorcy, czyli młodzi ludzie, których osobowość dopiero się kształtuje. Biuro Nowych Technologii powstało z pasji do nowych technologii. Chcemy je jednak jak najmądrzej i najbardziej świadomie wykorzystywać. Chcemy mieć pewność, że realizowane przez nas projekty przyniosą prawdziwe, długofalowe korzyści odbiorcom. Technologia rozwija się bardzo szybko. Człowiek w swej głębi pozostaje jednak niezmienny. Mimo że dziś jesteśmy otoczeni ekranami, aplikacjami i mamy stały dostęp do sieci, to mamy te same pragnienia, te same obawy i te same aspiracje, co nasi dziadkowie i ich dziadkowie. W IPN-ie naprawdę uważamy, że historia jest wspaniałą nauczycielką życia. Technologie, które rozwijamy, mają nam pomóc wykorzystać jej lekcje.
 
Co było inspiracją dla powołania nowej komórki IPN-u, jaką jest Biuro Nowych Technologii?
 
Jesteśmy odpowiedzią na współczesne potrzeby młodych ludzi. Jeśli chcemy im coś przekazać, nie możemy czekać, aż zajrzą do książki. Dziś młodzi ludzie spędzają czas na grach, na oglądaniu seriali na serwisach streamingowych. Życie prowadzą w dużej mierze w social mediach. I to właśnie wszędzie tam, gdzie dzisiaj jest ich uwaga, powinni mieć okazję na inspirujący kontakt z historią. Wszędzie tam powinni móc dowiedzieć się czegoś o sobie i miejscu, w którym żyją. Dzięki współpracy z infuture.institute już dziś wiemy, że jeśli coś zainteresuje młodego człowieka, to, dzięki nowym technologiom, potrafi on świetnie zgłębić swoją wiedzę. Musimy mu tylko pokazać, że znajomość własnej historii daje prawdziwe korzyści w życiu.
 
Jakie cele i zadania można osiągnąć przy wykorzystaniu nowych technologii w dziedzinie nauki historii?
 
Po pierwsze, nowe technologie dają nam niedostępną wcześniej możliwość uczenia się naszych odbiorców. Dziś możemy na bieżąco obserwować, co porusza serca i umysły odbiorców. Dzięki temu nie musimy zgadywać czy sami decydować o tym, co jest dla nich w historii ważne. Możemy tworzyć ten przekaz wspólnie z nimi. I możemy go umieszczać wszędzie tam, gdzie chcieliby mieć do niego dostęp. To daje zupełnie nowe możliwości i pozwala historii jeszcze bardziej zbliżyć się do naszego codziennego życia. To dla nas wielka wartość. Po drugie, dzięki nowym technologiom możliwości pokazywania tego, jak wyglądały minione wydarzenia, są wręcz nieograniczone. Nasza „Gra szyfrów” jest tego przykładem. To pierwszy taki projekt. Kolejne będziemy tworzyć bogatsi o unikalną wiedzę. Ale już dziś widzimy np., jaką wartość poznawczą daje wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości. To niesamowite, o ile więcej wiedzy jesteśmy w stanie wchłonąć, kiedy w ten sposób „uczestniczymy” w jakimś wydarzeniu.
 
Nad jakimi innymi projektami pracuje lub pracować będzie Biuro Nowych Technologii? 
 
W realizacji lub planach BNT jest wykorzystanie uczenia maszynowego i tworzenie algorytmów, które pozwolą nam kreować bardzo spersonalizowane treści edukacyjne. Jednym z projektów w fazie rozwoju jest tworzenie awatarów historycznych postaci Polski. To będą wirtualni influencerzy mający za zadanie stymulować historyczną ciekawość u odbiorców. Pomysłów mamy dużo. To, które z nich będziemy realizować i w jakim ostatecznie kształcie, będzie zależne od sygnałów napływających do nas z otoczenia. To nasze podstawowe założenie – na bieżąco uczyć się swoich odbiorców i jak najmądrzej odpowiadać na ich potrzeby. Pewne jest, że projekty BNT będą przeplatać naukę z kulturą i rozrywką, aby trafiać z wartościowym przekazem historycznym do jak największej liczby osób, jak największą liczbą kanałów.
 
Jednym z pierwszych projektów Biura Nowych Technologii IPN jest gra wideo „Gra szyfrów”. Czym jest ta produkcja? 
 
„Gra szyfrów” to multiplatformowa gra dostępna za darmo na PC, urządzeniach mobilnych (w wersji uproszczonej jako projekt edukacyjny) i goglach VR. W pełnej wersji można ją pobrać z platformy Steam. Jej światowa premiera miała miejsce 21 kwietnia na PAX East w Bostonie. Sama gra łączy elementy przygodowe „point and click” z zagadkami logicznymi. Z jednej strony może spodobać się wielbicielom skradanek, a z drugiej osobom, które lubią logiczne wyzwania i łamigłówki. Gra opowiada o bohaterach polskiej kryptologii – o ludziach, którzy sto lat temu złamali bolszewickie szyfry i wykorzystali tę wiedzę, by pokonać wroga. Chcieliśmy, aby gracze poczuli wagę tego wyzwania i zmierzyli się z jego trudami. Chcieliśmy też pokazać, jak wielką rolę w konfliktach odgrywa informacja. Nasi bohaterowie posługują się głównie sprytem i informacją. W ich dłoniach nie ma broni. To właśnie informacja pozwala im unieszkodliwić pancerne pociągi wroga i przechylić szalę zwycięstwa na stronę Polski. Zupełnie tak, jak to było w prawdziwym konflikcie polsko-bolszewickim sto lat temu. Gra pokazuje trzy misje, które są ściśle ze sobą powiązane. Wszystko powstało w ścisłej konsultacji z historykami IPN-u, a misje to udokumentowane wydarzenia historyczne. To wszystko się naprawdę wydarzyło. I tak wyglądało. Dlatego ten projekt jest tak unikalny. 
 
Skąd zrodził się pomysł, żeby stworzyć grę? 
 
W stworzenie „Gry szyfrów” przez cztery miesiące zaangażowanych było kilkadziesiąt osób. Deweloperzy ze studia Chronospace okazali się wielkimi pasjonatami historii i włożyli w pracę nad grą wiele serca. Wszyscy robiliśmy coś unikalnego, niespotykanego wcześniej na rynku i to jeszcze bardziej dodawało nam skrzydeł. Wzorowaliśmy się na mechanikach topowych gier. Na prapremierze ktoś użył określenia, że „Gra szyfrów” jest porównywalna do jednego levelu produkcji klasy AAA. Po części dlatego, że jej przejście zajmuje około półtorej godziny, a po części dlatego, że naprawdę mocno dbaliśmy o jakość tego projektu. Mamy ogromną satysfakcję, bo stworzenie gry to duże i trudne przedsięwzięcie. Wiemy, że nawet czołowym graczom na rynku zdarzają się w tym potknięcia. Nam w stosunkowo krótkim czasie udało się stworzyć kompletny i wartościowy produkt, który zbiera dobre pierwsze recenzje. Nie chcemy jednak konkurować z największymi produkcjami na świecie. Tworzymy nową kategorię. Widać, że ten projekt uruchomił nową energię. Dzięki tej pa­sji powstała np. ścieżka dźwiękowa napisana specjalnie dla tego pro­jektu przez Przemy­sława Treszczotkę, symfoniczna w brzmieniu, która sama w sobie jest muzycznym szyfrem i hołdem składanym wielkim kompozytorom. To jest coś ekstra, co trudno znaleźć w innych projektach. Wchodzimy z tym projektem na nieznany teren. Zobaczy­my, dokąd zaprowadzi nas ta ścieżka.
 
Magdalena Hajduk – dyrektor Biura Nowych Technologii, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim – Wydział Nauk Społecznych, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa. Posiada 15-letnie doświadczenie zawodowe w obszarze komunikacji społecznej, marketingu wizerunkowego i internetowego. Jest ekspertem w zarządzaniu nowatorskimi projektami, ale także kapitałem ludzkim. W IPN odpowiedzialna za wdrożenie transformacji cyfrowej. 
 
Więcej informacji:
 

 

 

fot. Mikołaj Bujak (IPN)

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"