Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



25.09.2020

Konferencja PIKE 2020 „Nowy...

Liderzy branży telekomunikacji i mediów o nowych wyzwaniach i przyszłości branży w...
31.08.2020

Sprawna migracja

Oracle Cloud VMware Solution
31.08.2020

Aktywne cybergangi

Grupa Lazarus
31.08.2020

Coraz groźniej

Ransomware
31.08.2020

Analityka w chmurze

SAS Viya 4
31.08.2020

Fujitsu

Fujitsu zaprezentowało odświeżone portfolio biurowych komputerów stacjonarnych Esprimo...
31.08.2020

Monitory dla biura

EIZO FlexScan
27.08.2020

ABBYY FineReader Server –...

Obecna sytuacja na świecie spowodowała, że musieliśmy się odnaleźć w nowych realiach...
27.08.2020

E-commerce ratuje gospodarkę

W tym roku rodzimy handel elektroniczny odnotowuje najwyższy – od kilkunastu lat –...

Więzienie i grzywna za SPAM

Data publikacji: 01-12-2012 Autor: Michał Kluska

Kara dwóch lat pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem na okres próby do lat czterech, grzywna, obowiązek naprawienia szkody, obciążenie kosztami postępowania (w tym opiniami wielu biegłych) – to konsekwencje masowego rozsyłania niezamówionych informacji handlowych oraz posiadania nielegalnego oprogramowania. Taki wyrok zapadł po raz pierwszy w Polsce, w Sądzie Rejonowym w Sieradzu.

Spam jest problemem globalnym, jednak w różnych krajach przyjmowane są różne rozwiązania prawne pozwalające z nim walczyć. Jedne z najsurowszych kar (idące w miliony dolarów) przewidują regulacje przyjęte w Stanach Zjednoczonych. W USA sądy mogą bowiem przyznać tzw. punitive damages, które mają na celu nie tyle wyrównanie szkody pokrzywdzonego, ale skuteczne zniechęcenie sprawcy do podejmowania zarzucanych mu działań w przyszłości. Nie mniej restrykcyjne jest np. prawo włoskie, które spam uznaje za przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności oraz wysoką grzywną.

 

Bardziej łagodne jest prawo w Wielkiej Brytanii i Irlandii – za rozsyłanie spamu grozi tam bowiem kara grzywny. Ustawa irlandzka za spam dodatkowo uznaje: spam telefoniczny, faksowy, automaty zgłoszeniowe oraz wiadomości SMS i MMS. Ciekawe rozwiązanie przyjęto również w Australii. Obowiązuje tam grzywna za każdy dzień trwania naruszenia zakazu rozsyłania spamu. Kwoty, jakie mogą być w ten sposób naliczane, oraz nieuchronność ich egzekucji skutecznie odstraszają spamerów. Gdyby oceniać jednak nie wysokość kar, ale skuteczność ich realizacji, to warto odnotować decyzję holenderskiego wymiaru sprawiedliwości. Sąd Najwyższy Holandii jako pierwszy na Starym Kontynencie orzekł, że dostawca usług internetowych ma prawo zablokować napływającą do jego sieci niezamówioną informację handlową.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"