Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



23.09.2021

5 edycja konferencji Test...

21 października startuje kolejna, piąta już edycja największej w Polsce konferencji...
23.09.2021

Zero Trust Firewall

FortiGate 3500F
23.09.2021

Ochrona IoT

Kaspersky SHS
23.09.2021

Wydatki lobbingowe

Cyfrowy monopol
23.09.2021

Współdziałanie klastrów

SUSE Rancher 2.6
23.09.2021

Panasonic TOUGHBOOK 55

Najnowsza wersja wszechstronnego Panasonic TOUGHBOOK 55 to wytrzymały notebook typu...
23.09.2021

Elastyczna dystrybucja...

Liebert RXA i MBX
23.09.2021

Zdalny podgląd w 360°

D-Link DCS-8635LH
23.09.2021

Sejf na dane

Szyfrowany pendrive

Serwer w firmie czy na zewnątrz?

Data publikacji: 03-02-2014 Autor: Jerzy Michalczyk

Inwestycja w outsourcing usług serwerowych to wyzwanie dla każdej firmy z sektora MŚP. Wzbudza ono duże obawy – wynika z badania 400 firm przeprowadzonego przez agencję PMR na zlecenie GTS Poland.

Infrastruktura, z której korzystają firmy, bezpośrednio przekłada się na koszty i jakość prowadzenia biznesu, a tym samym na rynkową konkurencyjność. Nie inaczej jest w przypadku rozwiązań serwerowych, które stanowią istotny element w funkcjonowaniu firm. Przestoje spowodowane awarią serwera oznaczają nie tylko zakłócenie komunikacji wewnętrznej, lecz także wymierne straty wynikające z niezrealizowania zamówień czy utraty kontraktów. Z kolei niezawodne rozwiązania serwerowe pozwalają firmom pracować na pełnych obrotach i całkowicie wykorzystać potencjał biznesowy.

Ostrożne podejście do outsourcingu

Na potrzeby badania firma PMR zrealizowała 400 wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo. Badana grupa małych i średnich przedsiębiorstw w wysokim stopniu korzysta z technologii serwerowych. Praktycznie wszystkie ankietowane firmy posiadają na miejscu własny, profesjonalny serwer. Ponad połowa organizacji wykupuje zewnętrzne usługi hostingu, a co siódma korzysta z kolokacji czy wirtualnych serwerów (15%). Chociaż firmy z sektora MŚP deklarują, że infrastruktura serwerowa, w tym outsourcing usług IT, jest ważna dla ich rozwoju, to jednak z outsourcingu korzystają w ograniczonym zakresie. Ostrożność wynika często z braku dostatecznej wiedzy w zakresie standardów oraz bezpieczeństwa tego rodzaju usług świadczonych w profesjonalnych centrach danych. Połowa respondentów deklaruje, że głównym powodem niekorzystania z zewnętrznych serwerów jest fakt, iż posiadana i wykorzystywana przez firmę infrastruktura serwerowa jest wystarczająca.  Badani wskazują też na większe poczucie niezależności od zewnętrznego dostawcy oraz możliwość ingerencji we własny serwer. Co czwarty ankietowany uważa, że gwarancja bezpieczeństwa w usługach zewnętrznych jest niższa niż w wewnętrznych. Wszystko to sprawia, że decyzja o outsour­cingu nie jest łatwa.


Gdzie i kiedy korzystamy z outsourcingu

77% firm w ogóle nie myśli o umieszczaniu infrastruktury IT w centrach obliczeniowych!


Potencjał outsourcingu IT jest wykorzystywany w niewielkim stopniu, właściwie tylko w tych obszarach, w których przewaga rozwiązań zewnętrznych jest oczywista i naturalna, wynikająca z historycznych uwarunkowań samego internetu. Przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że zarówno poczta e-mail, jak i hosting stron WWW były „od zawsze” oferowane przez firmy trzecie, toteż nie przejawiamy wobec nich sceptycyzmu czy ostrożności pojawiających się w przypadku innych usług dostępnych zdalnie.


Dlaczego outsourcing

Badania potwierdzają, że firmy z sektora MŚP doceniają zalety oraz wartość infrastruktury serwerowej. Ponad 50% uważa, że wpływają one na podniesienie ich przewagi konkurencyjnej. Różnie natomiast odnoszą się do kwestii jej pozyskiwania. Jedne zarządzają serwerami samodzielnie, ale są i takie, które już korzystają z outsour­cingu. Te, które outsourcują usługi, jako jeden z argumentów za outsour­cingiem rozwiązań serwerowych podają pozytywny wpływ na rozwój firmy, np. przez uwolnienie części środków finansowych czy możliwość szybszego wprowadzania nowych usług do oferty handlowej. Dzięki przeniesieniu usług serwerowych na zewnątrz mogą więc w prosty sposób nie tylko zwiększyć budżet organizacji, ale też szybciej reagować na zapotrzebowanie rynku, dostosowując swą ofertę produktową bądź usługową. Niezwykle ważnym elementem jest kwestia kosztów prowadzenia działalności – im są niższe, tym większa jest elastyczność firmy w kształtowaniu oferty cenowej.

 

Wyższą jakość usług w outsourcingu w porównaniu z posiadaniem własnego serwera w firmie wskazał co trzeci ankietowany, przy czym małe przedsiębiorstwa częściej dostrzegają zalety tego rozwiązania:

 

Firmy, które zdecydowały się na usługi zewnętrznych centrów danych, uczyniły to praktycznie z tych samych powodów, dla których pozostałe wolą własne rozwiązania.
  • bezawaryjność;
  • ciągłość pracy;
  • wydajność;
  • szybkość serwera;

 

czyli cechy, które stanowią często o prawidłowym funkcjonowaniu firmy i jej skutecznym rywalizowaniu z konkurencją.


Outsourcing się opłaca


Marcin Nowak
Izba Gospodarki Elektronicznej

Choć od kilku lat stale rośnie popularność zewnętrznych dostawców infrastruktury, wiele firm wciąż decyduje się na utrzymywanie własnych zasobów. Motywują to często względami bezpieczeństwa, pewnym poczuciem kontroli nad utrzymywanym rozwiązaniem. W rzeczywistości rzadko osiągają w ten sposób większą pewność. Tylko najwięksi gracze posiadają środki, pozwalające na stworzenie własnej infrastruktury o poziomie bezpieczeństwa porównywalnym z profesjonalnymi dostawcami. Potrzebne są zasoby na sprzęt, łącza, pomieszczenia, ochronę i wykwalifikowaną kadrę.

Największym zagrożeniem jest kradzież danych lub ich utrata. W obydwu przypadkach firma utrzymująca własną infrastrukturę będzie miała mniejsze możliwości działań niż duży, profesjonalny dostawca. A w sytuacji utrzymywania własnych zasobów nie może liczyć na gwarancje jakości czy odszkodowanie. Własna infrastruktura serwerowa jest także często nieekonomiczna, a gdy zachodzi konieczność dynamicznego zwiększenia zasobów w wyniku rozwoju, własna serwerownia stwarza więcej problemów do rozwiązania.


 

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"