Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



25.02.2020

Koszty w górę

Zmiany w licencjach VMware
24.02.2020

VPN na nowo

WireGuard w Linuksie
24.02.2020

Wydajność pod kontrolą

Citrix Analytics for Performance
24.02.2020

Zaawansowany backup

Veeam Availability Suite v10
20.02.2020

Serwery Enterprise

OVHCloud stawia na Ryzeny
20.02.2020

Monitory dla biznesu

Newline IP
20.02.2020

Przemysłowe SSD

Dyski Transcend M.2 NVMe
23.01.2020

Google Project Zero

Inicjatywa Google Project Zero
23.01.2020

Ochrona tylko w chmurze

Kaspersky Security Cloud Free

Problemy z systemami IT

Data publikacji: 27-04-2015 Autor: Sebastian Kuniszewski
Autor: źródło: KPMG „Technology Risk Radar – 2nd Edition”, 2014
Autor: źródło: KPMG „Technology Risk Radar – 2nd Edition”, 2014

W wyniku incydentów związanych z firmowymi systemami informatycznymi w minionym roku średnia wysokość nieplanowanych wydatków wyniosła ponad 2 mln zł. Tymczasem ponad połowa problemów informatycznych była do przewidzenia lub można ich było uniknąć – tak wynika z raportu KPMG „Technology Risk Radar – 2nd Edition”.

Specjaliści z firmy audytorsko-doradczej KPMG przez rok przeanalizowali ponad 10 tys. doniesień prasowych, w których pojawiły się informacje na temat 522 problemów z systemami informatycznymi, z którymi zetknęły się firmy z całego świata. Blisko połowa incydentów dotyczyła bezpieczeństwa systemów IT, a prawie 16% z nich dotyczyło utraty lub niezamierzonego ujawnienia danych biznesowych. Niemal 27% wszystkich badanych przypadków dotyczyło problemów z dostępnością systemów informatycznych lub ich niewłaściwego działania.

 

MOŻLIWE DO UNIKNIĘCIA

Najważniejszym wnioskiem z badania jest fakt, że ponad połowa problemów z systemami IT została zakwalifikowana przez analityków do kategorii „możliwe do przewidzenia i uniknięcia”. Największa, bo blisko 44% grupa przyczyn incydentów w tej kategorii, dotyczyła zarówno sprzętowych, jak i aplikacyjnych awarii lub usterek komponentów systemów IT. Zaskakujący, a jednocześnie niepokojący jest fakt, że wiele przedsiębiorstw przetwarzających dane wrażliwe nie potrafi poradzić sobie z podstawowymi procedurami zarządzania bezpieczeństwem systemów. W blisko 64% przeprowadzonych ataków na systemy informatyczne ich źródła pozostały niezidentyfikowane. Najliczniejsza grupa przypadków (24% ), dla których udało się ustalić przyczynę incydentu, dotyczyła zdarzeń fizycznej kradzieży zasobów firmowych.

 

BRANŻE I ICH PROBLEMY

Największa liczba problemów z systemami informatycznymi dotyczyła branży technologicznej, medialnej i telekomunikacyjnej (24,6%) oraz sektora publicznego (24,2% odnotowanych zdarzeń). Na dalszych miejscach znalazły się sektor usług finansowych (11,8%) oraz opieka medyczna i branża farmaceutyczna (10,9%). Jak wyraźnie zaznacza Krzysztof Radziwon, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce: – Szybko zmieniające się realia technologiczne i rynkowe powodują konieczność stałego monitorowania otoczenia i dostosowywania środowiska IT w firmach do nowych wyzwań.  Zjawisko to będzie się nasilać w kolejnych latach, zmuszając działy IT do dynamicznego wdrażania nowych technologii i usług, przy równoczesnym zachowaniu ich wysokiej jakości i dostępności.  Dlatego tak ważne jest zarządzanie ryzykiem i zrozumienie faktycznych zagrożeń, przed którymi stoi firma. Podejście takie pozwoli w sposób świadomy ukierunkować działania osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo organizacyjne i technologiczne, tam gdzie są najbardziej potrzebne.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"