Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



23.06.2017

Z autotrackingiem

Aver PTC500
20.06.2017

Do budynków i na zewnątrz

Ubiquiti UAP-AC-HD
16.06.2017

Monitor 16:3

BenQ BH281
13.06.2017

Monitorowanie

Axence nVision 9.2
12.06.2017

Exatel Security Day –...

Już 20 czerwca w Warszawie rozpocznie się druga edycja Exatel Security Day. W tym roku...
09.06.2017

Automatyzacja...

Red Hat Ansible
06.06.2017

Optymalizacja wydatków

Snow for Office 365
01.06.2017

Zarządzanie końcówkami

baramundi Management Suite 2017
12.05.2017

SAP Executive Forum 2017

Jak rozwijać firmę w dobie digitalizacji? To jedno z wielu zagadnień, o których będą...

Mistrzowie danych

Data publikacji: 22-05-2015 Autor: Marcin Szeliga
Rys. 3. Mistrz danych to...

Są elitą. To od nich zależą najważniejsze decyzje, zarówno te dotyczące długofalowych planów firmy, jak i jej codziennego funkcjonowania. Jest ich niewielu – tylko wybrane firmy mogą się nimi pochwalić. Są przyszłością IT i zapotrzebowanie na nich będzie gwałtownie rosło. Nic więc dziwnego, że już dziś ich średnie wynagrodzenie znacznie przekracza pensje innych informatyków. Kim są mistrzowie danych i jak zostać jednym z nich?

 

Dziś nikogo już nie trzeba przekonywać o zaletach systemów wspierania decyzji na podstawie ukrytych w danych informacji (tzw. systemów business intelligence – BI). To, w jaki sposób użytkownik korzysta z systemu BI, zależy od jego potrzeb:

 

  • Kierownicy różnych szczebli najczęściej korzystają ze statycznych (dziennych bądź tygodniowych) raportów, które w prosty i jednoznaczny sposób przedstawiają wyniki ich pracy i wskazują im kolejne zadania. Raporty te prezentują dane źródłowe (np. dane dotyczące sprzedaży) w postaci najróżniejszych zestawów oraz wykresów. Ta najliczniejsza grupa użytkowników systemów BI to konsumenci informacji.
  • Dynamiczne raporty, takie jak tabele i wykresy przestawne, pozwalają analitykom biznesowym (drugiej co do liczebności grupie użytkowników systemów BI) na samodzielne analizowanie danych (np. grupowanie ich według dowolnych kryteriów).
  • Kadra zarządzająca (trzeci typ użytkowników systemów BI) najczęściej korzysta z pulpitów menedżerskich, które pozwalają szybko ocenić (z reguły poprzez porównanie bieżących wyników z zaplanowanymi celami) bieżący stan firmy.

 

Ten ogólnie znany model okazał się jednak niedoskonały i niekompletny. Po pierwsze, działy IT mają coraz większe problemy z przygotowywaniem danych do analiz. W prawie każdym systemie BI używane są dane pochodzące z wielu różnych systemów źródłowych (np. pochodzące z systemu CRM dane o klientach muszą być powiązane z danymi pochodzącymi z systemów wspierających sprzedaż i zamówienia). Dopóki pochodziły one z relacyjnych baz danych (a więc baz o ściśle określonej strukturze), ich wyeksportowanie i powiązanie ze sobą w hurtowni danych było możliwe, choć trudne i czasochłonne. Dziś jednak coraz więcej istotnych informacji przechowywanych jest w danych nieustrukturyzowanych, takich jak strony WWW, dokumenty tekstowe czy tworzone przez użytkowników najróżniejsze arkusze kalkulacyjne.

Wydawało się, że rozwiązaniem problemu nieustrukturyzowanych danych (i przy okazji problemu gwałtownego wzrostu ilości danych źródłowych) będą rozwiązania Big Data. Dziś wiemy już, że pomysł polegający w skrócie na możliwości zapisania dowolnych danych, bez określania ich struktury, rozwiązuje co prawda problemy działów IT, ale w praktyce uniemożliwia użytkownikom przeprowadzanie spójnych i wiarygodnych analiz. Innymi słowy, przekonaliśmy się, że rozwiązania Big Data mogą stanowić wartościową część klasycznych systemów Business Intelligence, ale ich nie zastąpią.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"