Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



16.09.2016

ITewolucja w Katowicach

ITewolucja: MASTERS OF SECURITY już 20 października w Katowicach
05.09.2016

EMC Forum odpowie na pytanie,...

EMC organizuje konferencję poświęconą przetwarzaniu w chmurze i nowoczesnym technologiom...
02.09.2016

Veracomp dzieli się wiedzą –...

Znamy coraz więcej szczegółów na temat kolejnych spotkań w ramach projektu „Veracomp...
31.08.2016

Wielofunkcyjne A3

Samsung A3 MultiXpress X3280/ K3300
29.08.2016

Z koncentryka na Ethernet

Konwertery Panasonic
25.08.2016

Coraz wydajniejsze

QNAP TVS-x82 / TVS-x82T
24.08.2016

PLNOG17 odbędzie sie w...

Kulisy Euro 2016 i dziennikarz muzyczny Hirek Wrona na konferencji telekomunikacyjnej...
23.08.2016

Integracja usług

F5 BIG-IP 12.1, BIG-IQ CM 5.0
19.08.2016

Pełna ochrona

Sophos Clean

Uczenie maszynowe – modele rekomendujące

Data publikacji: 21-09-2015 Autor: Marcin Szeliga
Widoczna w lewym dolnym rogu...

Zadaniem modeli rekomendujących jest znalezienie, na podstawie cech przedmiotów i przeszłych zachowań klientów, przedmiotów, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują daną osobę. Przedstawiamy zasadę działania tego typu mechanizmów na przykładzie hybrydowego modelu rekomendującego restauracje.

Modele rekomendujące są powszechnie używane m.in. do wybierania wyświetlanych reklam w serwisach społecznościach, do sugerowania produktów w e-sklepach (takich jak Amazon) oraz do wybierania płatnych odnośników zwracanych przez wyszukiwarki internetowe. Artykuł przedstawia zasady działania modeli rekomendujących na przykładzie hybrydowego modelu rekomendującego restauracje. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych artykułów dotyczących modeli uczenia maszynowego, opisywany przykład został stworzony w środowisku Azure ML.

> RÓŻNE SPOSOBY GENEROWANIA REKOMENDACJI

Zadaniem modelu rekomendującego jest uzupełnienie brakujących ocen – zauważmy, że jeżeli będziemy wiedzieli, jak dana osoba oceniłaby poszczególne restauracje, będziemy mogli zarekomendować jej te, które spodobałyby się danej osobie najbardziej. Najczęściej model zwraca rekomendacje uporządkowane malejąco względem obliczonej oceny, czyli jako pierwsza zwrócona zostanie restauracja, którą dany użytkownik oceniłby najwyżej. W zrozumieniu rozwiązywanego problemu pomoże nam tabela 1.

Zadanie to można rozwiązać na trzy sposoby:

1. Metoda content-based filtering wymaga uzupełnienia danych źródłowych o cechy produktu, które mają wpływ na jego ocenę. Dodatkowo oprócz profilu produktów wykorzystane są w niej profile użytkowników (patrz tabela 2).
2. Metoda collaborative filtering opiera się na założeniu, że jeżeli kilka osób tak samo oceniło te same produkty, to prawdopodobnie ich oceny innych produktów również będą do siebie zbliżone. W przeciwieństwie do poprzedniej metody podejście to nie wymaga tworzenia i wypełniania wartościami listy atrybutów produktów.
3. Metoda hybrydowa łączy obie powyższe metody. Dostępny na platformie Azure Machine Learning moduł Matchbox Recommender jest właśnie przykładem rozwiązania hybrydowego, łączącego filtrowanie na podstawie cech z filtrowaniem wspólnym.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"