Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



27.05.2016

Wydrukowana tożsamość

FARGO DTC5500LMX
24.05.2016

Notebooki biznesowe

Asuspro B8230UA
20.05.2016

Serwery do big data

QNAP TDS-16489U
17.05.2016

Neo nowość

OKI Pro6410
13.05.2016

Do chmury i nie tylko

Intel Xeon E5-2600 v4
10.05.2016

Lenovo zapowiada produkcję...

Wieloletni partner Lenovo, Flex, rozpocznie produkcję latem 2016 r.
10.05.2016

Usuwanie skutków awarii

Veeam Availability Orchestrator
09.05.2016

ITewolucja w Warszawie

W Warszawie odbyła się Konferencja z cyklu ITewolucja, której głównym tematem było...
06.05.2016

Ochrona serwerów i danych

Kaspersky Security for Windows Server

Uczenie maszynowe – modele rekomendujące

Data publikacji: 21-09-2015 Autor: Marcin Szeliga
Widoczna w lewym dolnym rogu...

Zadaniem modeli rekomendujących jest znalezienie, na podstawie cech przedmiotów i przeszłych zachowań klientów, przedmiotów, które z największym prawdopodobieństwem zainteresują daną osobę. Przedstawiamy zasadę działania tego typu mechanizmów na przykładzie hybrydowego modelu rekomendującego restauracje.

Modele rekomendujące są powszechnie używane m.in. do wybierania wyświetlanych reklam w serwisach społecznościach, do sugerowania produktów w e-sklepach (takich jak Amazon) oraz do wybierania płatnych odnośników zwracanych przez wyszukiwarki internetowe. Artykuł przedstawia zasady działania modeli rekomendujących na przykładzie hybrydowego modelu rekomendującego restauracje. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych artykułów dotyczących modeli uczenia maszynowego, opisywany przykład został stworzony w środowisku Azure ML.

> RÓŻNE SPOSOBY GENEROWANIA REKOMENDACJI

Zadaniem modelu rekomendującego jest uzupełnienie brakujących ocen – zauważmy, że jeżeli będziemy wiedzieli, jak dana osoba oceniłaby poszczególne restauracje, będziemy mogli zarekomendować jej te, które spodobałyby się danej osobie najbardziej. Najczęściej model zwraca rekomendacje uporządkowane malejąco względem obliczonej oceny, czyli jako pierwsza zwrócona zostanie restauracja, którą dany użytkownik oceniłby najwyżej. W zrozumieniu rozwiązywanego problemu pomoże nam tabela 1.

Zadanie to można rozwiązać na trzy sposoby:

1. Metoda content-based filtering wymaga uzupełnienia danych źródłowych o cechy produktu, które mają wpływ na jego ocenę. Dodatkowo oprócz profilu produktów wykorzystane są w niej profile użytkowników (patrz tabela 2).
2. Metoda collaborative filtering opiera się na założeniu, że jeżeli kilka osób tak samo oceniło te same produkty, to prawdopodobnie ich oceny innych produktów również będą do siebie zbliżone. W przeciwieństwie do poprzedniej metody podejście to nie wymaga tworzenia i wypełniania wartościami listy atrybutów produktów.
3. Metoda hybrydowa łączy obie powyższe metody. Dostępny na platformie Azure Machine Learning moduł Matchbox Recommender jest właśnie przykładem rozwiązania hybrydowego, łączącego filtrowanie na podstawie cech z filtrowaniem wspólnym.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"