Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



15.07.2022

Nowa wersja BDRSuite

Vembu Technologies, dostawca oprogramowania do ochrony danych w środowiskach fizycznych,...
15.07.2022

Zarządzanie końcówkami

baramundi software opublikowało nową wersję narzędzia do ujednoliconego zarządzania...
15.07.2022

Cyberzwiadowca

FortiRecon to kompleksowe narzędzie do ochrony przed cyfrowym ryzykiem (Digital Risk...
15.07.2022

Kontrola audiowizualna

Optoma wprowadziła oprogramowanie zintegrowane z chmurową platformą Microsoft Azure do...
15.07.2022

Chmura bezpieczeństwa

Cisco przedstawiło plan stworzenia Security Cloud – globalnej, zintegrowanej, opartej na...
15.07.2022

Nowy laptop do pracy zdalnej

Wielozadaniowość pracy hybrydowej to idea, która była inspiracją dla inżynierów Della...
15.07.2022

Monitoring bez zakłóceń

Firma Axis Communications proponuje nową serię kamer wyposażonych w najnowsze technologie...
15.07.2022

Na poziomie petabajtów

Dostępny jest nowy model HD6500 firmy Synology, pierwszy z serii HD zaprojektowany z...
15.07.2022

Procesory na rynku...

irma AMD ogłosiła, że procesory Threadripper PRO 5000 WX w lipcu br. będą oferowane przez...

Różne metody zarządzania IT i ich integracja

Data publikacji: 06-09-2016 Autor: Krzysztof Bączkiewicz

Korzystając z różnych sposobów zarządzania IT, warto wybrać konkretną metodykę, która pozwoli na stworzenie struktury dla całej konstrukcji zarządzania w informatyce. Możliwości jest dużo. Wiele firm sięga po model, który jest najbliższy koncepcyjnie dla danej organizacji.

Metodyki różnią się między sobą perspektywą lub punktem centralnym, takim jak usługi, zasoby informatyczne czy ład korporacyjny, wokół którego się skupiają. Mają jednak wspólny mianownik i wspólne cele. Zadaniem każdej liczącej się w zarządzaniu metodyki jest włożenie działania informatyki w ramy, które pozwolą na efektywne funkcjonowanie infrastruktury oraz zmniejszenie kosztów, liczby awarii i skrócenie czasów niedostępności. Ogólnie rzecz ujmując, warto korzystać z metodyk (ale niekoniecznie trzeba je od razu wdrażać!), aby zwiększyć przewidywalność zdarzeń w dziale informatycznym firmy.

> WSPÓLNE ELEMENTY

Przeglądając różne podejścia do zarządzania w informatyce, można znaleźć pewne części wspólne, takie jak podejście procesowe, kontrola zmiany, zbieranie informacji, komunikacja i podział zadań. Niezależnie od tego, jakie podejście zostanie wybrane, kluczem jest efektywne podejmowanie właściwych decyzji. W tym celu należy zebrać jak największą ilość informacji pomocnych w dokonaniu dobrego wyboru.

 

Proces tworzenia architektury korporacyjnej, opisany np. w metodyce TOGAF, uwzględnia wszystkie potrzebne działania zarówno do uzyskania właściwej informacji o infrastrukturze informatycznej i jej kontekście biznesowym, jak i metodzie budowy dokumentacji, wykorzystywanej później w zarządzaniu.

W przypadku IT najważniejsza jest wiedza na temat stanu infrastruktury informatycznej, a zatem inwentaryzacja sprzętu i oprogramowania, sposób przepływu informacji oraz sposób wykorzystania infrastruktury. Na tym etapie można skorzystać z zasad, które obowiązują w zarządzaniu organizacją. W zarządzaniu zasobami IT pomocna może okazać się norma ISO/IEC 19770-1, której odpowiednikiem w zarządzaniu zasobami firmy jest norma ISO 55000. Dopiero na podstawie zgromadzonych informacji można podejmować właściwe decyzje o zmianach i sposobie postępowania w już istniejącej infrastrukturze. Wiedząc, na których komputerach zainstalowano określone aplikacje, w łatwy sposób można przewidywać potencjalne skutki zmiany konfiguracji lub serwera.

Różne metodyki pozwalają na stosowanie zbieranych i otrzymywanych informacji w różnych miejscach firmowej infrastruktury informatycznej. Niektóre z nich, zwłaszcza te związane z zasobami oraz zarządzaniem architekturą, traktują proces gromadzenia informacji jako główny element i kładą na niego największy nacisk. Niezależnie od tego należy jednak pamiętać, że zbieranie danych jest ważne dla wszystkich podejść.

Nie tylko informacje o sprzęcie, oprogramowaniu i konfiguracji są istotne dla zarządzania IT. Największym wyzwaniem jest czynnik ludzki, nad którym powinny zapanować treści procedur. Wszystkie działania związane z informatyką, które wykonują zarówno użytkownicy, jak i pracownicy działu informatycznego, należy rzetelnie opisać. Opis takowych działań oraz relacji zachodzących między nimi (np. przekazywanie informacji na temat realizowanego projektu w gronie pracowników) to nic innego jak – opis procesu. Czynności potrzebne do zarządzania informatyką często układa się w procesy oraz selekcjonuje w ramach różnych obszarów, ściśle powiązanych z procesami. Taki opis pozwala na określenie nie tylko sekwencji zdarzeń, lecz także proponuje sposoby wpływania na efektywność oraz bezpieczeństwo wspomnianych działań. Ochronę przed niepożądanymi zdarzeniami zapewnia kontrola i szczegółowe planowanie wprowadzania wszelkich zmian w zarządzanym dziale informatycznym.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"