Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



01.12.2022

Wyższy poziom programowania

Progress oferuje nowe narzędzia programistyczne: Progress Telerik, Progress Kendo UI i...
01.12.2022

Łączność w podróży

VMware SD-WAN VMware zaprezentował rozwiązanie SD-WAN nowej generacji, w tym nowego...
01.12.2022

Bezpieczne e-maile

Nowa aplikacja firmy Cypherdog Security Inc. umożliwia bezpieczną wymianę maili i...
01.12.2022

Pierwszy w branży

Schneider Electric wprowadza na rynek APC Smart-UPS Ultra. To pierwszy w branży...
01.12.2022

Przełączniki 10G dla MŚP

Nowe urządzenia to przełączniki 10G kompatybilne z systemem Omada SDN.
01.12.2022

Zarządzanie danymi

Firma Synology wprowadziła na rynek czterokieszeniowy DiskStation DS923+.
01.12.2022

Nowatorski system chłodzenia

OVHcloud zaprezentował nową, autorską technologię hybrydowego zanurzeniowego chłodzenia...
01.12.2022

Linia smart routerów

D-Link zaprezentował najnowszą rodzinę routerów Smart Wi-Fi z algorytmami sztucznej...
04.11.2022

Nowa platforma Red Hat

Nowa platforma Red Hat Enterprise Linux (RHEL) w wersjach 8.7 i 9.1 Beta obsługuje...

Różne metody zarządzania IT i ich integracja

Data publikacji: 06-09-2016 Autor: Krzysztof Bączkiewicz

Korzystając z różnych sposobów zarządzania IT, warto wybrać konkretną metodykę, która pozwoli na stworzenie struktury dla całej konstrukcji zarządzania w informatyce. Możliwości jest dużo. Wiele firm sięga po model, który jest najbliższy koncepcyjnie dla danej organizacji.

Metodyki różnią się między sobą perspektywą lub punktem centralnym, takim jak usługi, zasoby informatyczne czy ład korporacyjny, wokół którego się skupiają. Mają jednak wspólny mianownik i wspólne cele. Zadaniem każdej liczącej się w zarządzaniu metodyki jest włożenie działania informatyki w ramy, które pozwolą na efektywne funkcjonowanie infrastruktury oraz zmniejszenie kosztów, liczby awarii i skrócenie czasów niedostępności. Ogólnie rzecz ujmując, warto korzystać z metodyk (ale niekoniecznie trzeba je od razu wdrażać!), aby zwiększyć przewidywalność zdarzeń w dziale informatycznym firmy.

> WSPÓLNE ELEMENTY

Przeglądając różne podejścia do zarządzania w informatyce, można znaleźć pewne części wspólne, takie jak podejście procesowe, kontrola zmiany, zbieranie informacji, komunikacja i podział zadań. Niezależnie od tego, jakie podejście zostanie wybrane, kluczem jest efektywne podejmowanie właściwych decyzji. W tym celu należy zebrać jak największą ilość informacji pomocnych w dokonaniu dobrego wyboru.

 

Proces tworzenia architektury korporacyjnej, opisany np. w metodyce TOGAF, uwzględnia wszystkie potrzebne działania zarówno do uzyskania właściwej informacji o infrastrukturze informatycznej i jej kontekście biznesowym, jak i metodzie budowy dokumentacji, wykorzystywanej później w zarządzaniu.

W przypadku IT najważniejsza jest wiedza na temat stanu infrastruktury informatycznej, a zatem inwentaryzacja sprzętu i oprogramowania, sposób przepływu informacji oraz sposób wykorzystania infrastruktury. Na tym etapie można skorzystać z zasad, które obowiązują w zarządzaniu organizacją. W zarządzaniu zasobami IT pomocna może okazać się norma ISO/IEC 19770-1, której odpowiednikiem w zarządzaniu zasobami firmy jest norma ISO 55000. Dopiero na podstawie zgromadzonych informacji można podejmować właściwe decyzje o zmianach i sposobie postępowania w już istniejącej infrastrukturze. Wiedząc, na których komputerach zainstalowano określone aplikacje, w łatwy sposób można przewidywać potencjalne skutki zmiany konfiguracji lub serwera.

Różne metodyki pozwalają na stosowanie zbieranych i otrzymywanych informacji w różnych miejscach firmowej infrastruktury informatycznej. Niektóre z nich, zwłaszcza te związane z zasobami oraz zarządzaniem architekturą, traktują proces gromadzenia informacji jako główny element i kładą na niego największy nacisk. Niezależnie od tego należy jednak pamiętać, że zbieranie danych jest ważne dla wszystkich podejść.

Nie tylko informacje o sprzęcie, oprogramowaniu i konfiguracji są istotne dla zarządzania IT. Największym wyzwaniem jest czynnik ludzki, nad którym powinny zapanować treści procedur. Wszystkie działania związane z informatyką, które wykonują zarówno użytkownicy, jak i pracownicy działu informatycznego, należy rzetelnie opisać. Opis takowych działań oraz relacji zachodzących między nimi (np. przekazywanie informacji na temat realizowanego projektu w gronie pracowników) to nic innego jak – opis procesu. Czynności potrzebne do zarządzania informatyką często układa się w procesy oraz selekcjonuje w ramach różnych obszarów, ściśle powiązanych z procesami. Taki opis pozwala na określenie nie tylko sekwencji zdarzeń, lecz także proponuje sposoby wpływania na efektywność oraz bezpieczeństwo wspomnianych działań. Ochronę przed niepożądanymi zdarzeniami zapewnia kontrola i szczegółowe planowanie wprowadzania wszelkich zmian w zarządzanym dziale informatycznym.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"