Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 06-09-2016 | Autor: | Krzysztof Bączkiewicz |
Metodyki różnią się między sobą perspektywą lub punktem centralnym, takim jak usługi, zasoby informatyczne czy ład korporacyjny, wokół którego się skupiają. Mają jednak wspólny mianownik i wspólne cele. Zadaniem każdej liczącej się w zarządzaniu metodyki jest włożenie działania informatyki w ramy, które pozwolą na efektywne funkcjonowanie infrastruktury oraz zmniejszenie kosztów, liczby awarii i skrócenie czasów niedostępności. Ogólnie rzecz ujmując, warto korzystać z metodyk (ale niekoniecznie trzeba je od razu wdrażać!), aby zwiększyć przewidywalność zdarzeń w dziale informatycznym firmy.
Przeglądając różne podejścia do zarządzania w informatyce, można znaleźć pewne części wspólne, takie jak podejście procesowe, kontrola zmiany, zbieranie informacji, komunikacja i podział zadań. Niezależnie od tego, jakie podejście zostanie wybrane, kluczem jest efektywne podejmowanie właściwych decyzji. W tym celu należy zebrać jak największą ilość informacji pomocnych w dokonaniu dobrego wyboru.
W przypadku IT najważniejsza jest wiedza na temat stanu infrastruktury informatycznej, a zatem inwentaryzacja sprzętu i oprogramowania, sposób przepływu informacji oraz sposób wykorzystania infrastruktury. Na tym etapie można skorzystać z zasad, które obowiązują w zarządzaniu organizacją. W zarządzaniu zasobami IT pomocna może okazać się norma ISO/IEC 19770-1, której odpowiednikiem w zarządzaniu zasobami firmy jest norma ISO 55000. Dopiero na podstawie zgromadzonych informacji można podejmować właściwe decyzje o zmianach i sposobie postępowania w już istniejącej infrastrukturze. Wiedząc, na których komputerach zainstalowano określone aplikacje, w łatwy sposób można przewidywać potencjalne skutki zmiany konfiguracji lub serwera.
Różne metodyki pozwalają na stosowanie zbieranych i otrzymywanych informacji w różnych miejscach firmowej infrastruktury informatycznej. Niektóre z nich, zwłaszcza te związane z zasobami oraz zarządzaniem architekturą, traktują proces gromadzenia informacji jako główny element i kładą na niego największy nacisk. Niezależnie od tego należy jednak pamiętać, że zbieranie danych jest ważne dla wszystkich podejść.
Nie tylko informacje o sprzęcie, oprogramowaniu i konfiguracji są istotne dla zarządzania IT. Największym wyzwaniem jest czynnik ludzki, nad którym powinny zapanować treści procedur. Wszystkie działania związane z informatyką, które wykonują zarówno użytkownicy, jak i pracownicy działu informatycznego, należy rzetelnie opisać. Opis takowych działań oraz relacji zachodzących między nimi (np. przekazywanie informacji na temat realizowanego projektu w gronie pracowników) to nic innego jak – opis procesu. Czynności potrzebne do zarządzania informatyką często układa się w procesy oraz selekcjonuje w ramach różnych obszarów, ściśle powiązanych z procesami. Taki opis pozwala na określenie nie tylko sekwencji zdarzeń, lecz także proponuje sposoby wpływania na efektywność oraz bezpieczeństwo wspomnianych działań. Ochronę przed niepożądanymi zdarzeniami zapewnia kontrola i szczegółowe planowanie wprowadzania wszelkich zmian w zarządzanym dziale informatycznym.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Transmisje online zapewnia: StreamOnline