Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Zarządzanie infrastrukturą IT – zgodność z normą ISO/IEC 19770-1

Data publikacji: 03-10-2016 Autor: Krzysztof Bączkiewicz

Posiadanie majątku informatycznego niesie za sobą wiele obowiązków prawnych i administracyjno-organizacyjnych. Nieprzestrzeganie licencji, zobowiązań dotyczących utylizacji sprzętu czy procedur wynikających np. z ustawy o ochronie danych osobowych może powodować dla organizacji negatywne skutki. Jak ich uniknąć?

Podstawą do sprawnego działania firmy są precyzyjne informacje na temat posiadanych w infrastrukturze zasobów informatycznych, a także ich statusu technicznego, finansowego i organizacyjnego. Warto też uporządkować zgromadzoną wiedzę, co poprzedzone powinno być wdrożeniem odpowiednich metod nie tylko zbierania informacji, ale również ich aktualizacji i weryfikacji. Zebrane dane należy odpowiednio chronić, tak aby były udostępniane tylko upoważnionym osobom, które będą miały do nich wgląd w razie potrzeby.

Warto dostosować sposób zbierania i utrzymywania informacji o infrastrukturze informatycznej do możliwości organizacyjnych i finansowych. Warto do tego wykorzystać rozwiązania technologiczne. Wcześniej jednak należy odpowiednio przygotować metody zbierania informacji oraz zaplanować, jakie dane będziemy zbierać.

> LEGALNOŚĆ OPROGRAMOWANIA I CYKL ŻYCIA ZASOBÓW

Jednym z kluczowych wyzwań zarządzania infrastrukturą informatyczną jest zachowanie legalności oprogramowania, przede wszystkim w kontekście zgodności z zakupionymi licencjami. Jest to nie lada wyzwanie ze względu na różnorodność modeli licencyjnych i trudności związane z wykonywaniem pomiaru konsumpcji licencji. Prawdopodobnie niemal każdy dział IT stanął przed zadaniem określenia faktycznej liczby zainstalowanych kopii oprogramowania czy podania liczby użytkowników korzystających jednocześnie z systemu. Dodatkowym wyzwaniem w zakresie zarządzania licencjami jest przechowywanie dowodów na ich posiadanie. Nie można w tej kwestii polegać na fakturach przekazywanych do księgowości, ponieważ ma ona inne cele w tym zakresie, a czasami zdarza się, że sama faktura nie jest wystarczającym dowodem posiadania licencji.

W utrzymaniu aktualnej i użytecznej wiedzy na temat infrastruktury informatycznej pomaga śledzenie całego cyklu życia każdego zasobu – od momentu planowania zakupu aż do kompletnej dekompozycji komputera podczas procesu utylizacji. Szczególnej kontroli wymagają zakupy oraz inne metody nabywania zasobów, aby uniknąć niepotrzebnego wydawania pieniędzy lub nabycia zasobów, które nie będą mogły być wykorzystane. Nie można zapominać również o śledzeniu zmian miejsca przechowywania i instalacji komputerów w trakcie ich użytkowania i aktualizacji repozytorium informacji przy każdej operacji przeniesienia. Cały proces można zoptymalizować z wykorzystaniem normalizacji zasobów, a więc używania standardowych maszyn o takich samych lub podobnych parametrach.

> WAŻNE CZYNNIKI – LUDZIE, FINANSE, METODYKI

Jakiekolwiek mechanizmy organizacyjne chcielibyśmy wprowadzić do zarządzania infrastrukturą informatyczną, nie należy zapominać o tzw. czynniku ludzkim. Na zachowania zarówno pracowników technicznych, jak i użytkowników można wpływać m.in. poprzez wdrażanie odpowiednich regulacji, takich jak polityki, regulaminy czy procedury. Najważniejsze jednak, aby regulacje były skuteczne. Do tego celu potrzebny jest mechanizm wdrażania, będący elementem systemu komunikacji w organizacji. Należy zatem tworzyć polityki i procedury w taki sposób, aby były one potrzebne, użyteczne i zrozumiałe. Istotne jest też to, aby efektywnie je przekazywać, tzn. aby osoby, których spisane treści dotyczą, rzeczywiście je realizowały. Poza mechanizmami komunikacji i edukacji warto wykorzystać również klasyczne mechanizmy zarządzania, takie jak kontrola, dokumentacja czynności i przegląd procesów.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"