Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 07-11-2016 | Autor: | Tomasz Cygan |
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wiąże niektóre obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych z przetwarzaniem danych osobowych na dużą skalę.
Od dnia 25 kwietnia 2018 roku przetwarzanie danych osobowych na dużą skalę będzie wiązało się z obligatoryjnym wyznaczeniem inspektora ochrony danych. Jak stanowi art. 37 rozporządzenia, administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych, zawsze gdy:
Duża skala przetwarzanych danych wiąże się także z obowiązkiem wyznaczenia przedstawiciela administratorów lub podmiotów przetwarzających niemających jednostki organizacyjnej w Unii. Art. 27 rozporządzenia wskazuje bowiem, że administrator lub podmiot przetwarzający wyznacza swojego przedstawiciela, ilekroć przetwarza dane osobowe osób przebywających w Unii przez administratora lub podmiot przetwarzający niemających jednostek organizacyjnych w Unii, jeżeli czynności przetwarzania wiążą się z:
Zwolnienie z tego obowiązku ma miejsce w przypadku przetwarzania, które ma charakter sporadyczny, nie obejmuje – na dużą skalę – przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1, ani przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o czym mowa w art. 10, i jest mało prawdopodobne, by ze względu na swój charakter, kontekst, zakres i cele powodowało ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Innymi słowy, przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych na dużą skalę przez podmioty nieposiadające jednostki organizacyjnej na terytorium Unii Europejskiej skutkować będzie koniecznością wyznaczenia stosownego przedstawiciela. Jednocześnie wydaje się, że samo zwolnienie z tego obowiązków wymaga łącznego zaistnienia trzech przesłanek opisanych w przepisie. Przetwarzanie danych może mieć równocześnie charakter sporadyczny, nie obejmować na dużą skalę szczegółowych kategorii danych oraz nie naruszać praw lub wolności osób fizycznych. Pogląd ten wynika z faktu, że ilekroć rozporządzenie unijne wprowadza alternatywę i wybór pomiędzy przesłankami, wówczas posługuje się spójnikiem „lub”. W omawianym przepisie takiej alternatywy brakuje.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Transmisje online zapewnia: StreamOnline