Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



20.07.2020

Baramundi

Pomoc w czasie pandemii.
20.07.2020

Stop infekcjom

CloudGuard
17.07.2020

Analiza zagrożeń

Kaspersky Threat Attribution Engine
17.07.2020

Strażnik danych

QGD-1602P
16.07.2020

Dysk przemysłowy

Transcend MTE352T
16.07.2020

Połączenie sił

Fugaku
16.07.2020

Brama bezpieczeństwa

Check Point 1570R
23.06.2020

PLNOG Online

PLNOG Online
23.06.2020

Nowe zagrożenie

Ramsay

Sztuczna inteligencja i cyfrowa transformacja wzrost zysków i zmiana środowiska pracy

Data publikacji: 30-10-2017 Autor: Sebastian Kuniszewski

Z badań firmy Salesforce wynika, że sztuczna inteligencja, stosowana w rozwiązaniach wspomagających zarządzanie relacjami z kontrahentami, sprzedaż, marketing i obsługę klienta, będzie motorem rozwoju światowej gospodarki. Do 2021 r. AI przyczyni się do wzrostu przychodów firm o ponad bilion dolarów.

Cyfrowa transformacja, którą od kilku lat przechodzą przedsiębiorstwa, przybiera na sile i obecnie wchodzi na nowy poziom, jakim jest upowszechnienie systemów kognitywnych (AI) – ponad 40% badanych firm twierdzi, że do końca 2018 roku zaadaptuje w jakiejś formie rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. W efekcie tego za rok aż 75% przedsiębiorstw będzie posiadać funkcje AI w co najmniej jednej aplikacji. Jest to jeden z głównych wniosków z badania przeprowadzonego przez IDC na zlecenie Salesforce, opublikowanego w raporcie „A Trillion-Dollar Boost: The Economic Impact of AI on Customer Relationship Management".

AUTOMATYZACJA I WZROST PRZYCHODÓW

Badanie wskazuje, że istotny wpływ na wzrost przychodów firm mają wyposażone w sztuczną inteligencję rozwiązania CRM rozumiane jako zintegrowane narzędzia wspomagające sprzedaż, marketing i obsługę klienta. W skali globalnej do 2021 r. rozwiązania wyposażone w AI pozwolą przedsiębiorstwom zwiększyć przychody o 1,1 biliona dol. Przy takim tempie rozwoju ma powstać 800 000 nowych miejsc pracy. W ciągu 5 lat (od 2016 do 2021 r.) wartość rynku rozwiązań CRM z zaimplementowanym AI wzrośnie z 7,9 mld dol. do 46,3 mld dol.

Mechanizmy sztucznej inteligencji silnie wpływają na środowisko pracy i zmieniają je. Niektórzy analitycy prognozują, że automatyzacja napędzana rozwiązaniami AI wpływa na niemal połowę rodzajów aktywności zawodowych (49%) i spowoduje zniknięcie 5% profesji. Równocześnie badania Salesforce wskazują, że rezultatem wdrożeń AI będzie przede wszystkim wzrost produktywności i wydajności pracowników, a nie ich wykluczanie z rynku. Zmiany te zachodzą zwłaszcza w obszarach marketingu sprzedaży i obsługi klienta.

TECHNOLOGIE AI I NOWE MIEJSCA PRACY

Wdrażanie systemów AI wymaga od organizacji zdobywania nowych kompetencji, a pracodawcy powinni tworzyć programy rozwoju pracowników, aby przygotować ich na kolejną fazę cyfrowej rewolucji. Dane zebrane w raporcie pokazują, że obawy przed utratą miejsc pracy w związku z zastępowaniem człowieka przez maszyny i oprogramowanie są niesłuszne. Według analityków, rozwój sztucznej inteligencji będzie mieć pozytywny wpływ na rynek pracy. Niektóre zawody mogą zostać wyeliminowane, lecz w zamian będą powstawać i rozwijać się całkiem nowe profesje. Doskonale widać to na liczbach obrazujących prognozowany wzrost liczby miejsc pracy w obszarze CRM – AI. W 2021 roku będzie to łącznie ponad 2 mln nowych miejsc pracy (1,25 mln niebezpośrednio związanych z CRM i 823 tys. związanych bezpośrednio).

Badanie na zlecenie Salesforce przeprowadziła firma IDC na grupie 1028 przedsiębiorstw o średnim zatrudnieniu 1966 pracowników. Wzięły w  nim udział firmy z Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Australii, Kanady, Japonii i USA. Respondenci działali w różnych branżach, z których żadna nie stanowiła więcej niż 20% ogółu badanej grupy. 87% ankietowanych to managerowie wyższego szczebla, a 77% z nich decydowało w organizacji o wdrożeniach AI lub było członkami zespołów decyzyjnych.


NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI Z BADANIA SALESFORCE

 

  • globalny wzrost przychodów firm o 1,1 bln dol. zostanie osiągnięty głównie dzięki zwiększonej produktywności i obniżaniu kosztów wskutek wdrażania automatyzacji działań;
  • najbardziej pożądana przez przedsiębiorstwa technologie AI to przede wszystkim: zaawansowana analiza numeryczna (31%), rozpoznawanie mowy i głosu (30%), analiza tekstowa (27%) oraz samouczące maszyny (25%);
  • zwiększenie przychodów firm spowoduje w skali globalnej przyrost miejsc pracy o ponad 800 000 do 2021 r., przewyższając liczbę miejsc pracy utraconych z powodu automatyzacji;
  • w ciągu 5 lat liczba miejsc pracy bezpośrednio i pośrednio związanych z rozwojem AI na świecie zwiększy się o 2 mln;
  • ponad 46% respondentów adaptujących rozwiązania AI twierdzi, że już ponad połowa ich aktywności w obszarze CRM jest prowadzonych za pomocą chmury. Specjaliści oczekują, że dostawcy usług cloudowych będą dostarczać klientom technologie AI poprzez umieszczenie ich w swoich aplikacjach;
  • liderami w zakresie generowania nowych przychodów dzięki implementacji technologii AI będą USA (596 mld dol.), Japonia (91 mld dol.), Niemcy (62 mld dol.), Wielka Brytania (55 mld dol.) i Francja (50 mld dol.)


[...]

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"