Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



14.05.2019

Bezpłatna konferencja OSEC...

Jako patron medialny serdecznie zapraszamy na bezpłatną konferencję OSEC Forum 2019, któa...
23.04.2019

Optymalizacja zużycia chmury

HPE GreenLake Hybrid Cloud
23.04.2019

Zarządzanie wydajnością

VMware vRealize Operations 7.5
19.04.2019

Technologie open source

SUSECON 2019
19.04.2019

Wyjątkowo małe

OKI seria C800
19.04.2019

Łatwy montaż

Rittal AX i KX
18.04.2019

Technologie wideo

Avaya IX Collaboration Unit
18.04.2019

Krótki rzut

Optoma W318STe i X318STe
18.04.2019

Do mobilnej pracy

Jabra Evolve 65e

Chatboty - praktyczne i pomocne. Jak projektować

Data publikacji: 24-01-2018 Autor: Sebastian Kuniszewski
Chatbot linii lotniczych KLM...

Chatboty zyskują na popularności. Rozwój technologii w obszarach sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i przetwarzania dużych ilości danych z różnych źródeł sprawia, że tego typu rozwiązania nie są już tylko ciekawostką, ale coraz bardziej wartościową technologią dla biznesu. Jak wynika z analiz firmy Grand View Research, globalny rynek chatbotów do 2025 r. będzie wart 1,23 mld dolarów, co oznacza, że co roku będzie rósł o 24,3%. Pod jednym warunkiem – coraz bardziej inteligentne boty muszą spełniać oczekiwania klientów.

Czy cytowane prognozy są realne? Ich spełnienie wydaje się prawdopodobne – ruch w internecie napędzają dzisiaj przede wszystkim urządzenia mobilne, a aplikacje takie jak Messenger czy Slack to narzędzia powszechnie używane przez użytkowników biznesowych i prywatnych. Do tego na rynek pracy wchodzi nowe pokolenie Z (urodzeni nie wcześniej niż w 1995 r.), wychowane w erze urządzeń mobilnych i informacji dostępnych online. Jak potwierdzają badania, dla pokolenia Z czat jest pierwszym i najważniejszym kanałem komunikacji. Dostrzega to coraz więcej firm, które do niedawna wykorzystywały chatboty przede wszystkim do usprawnienia relacji z klientami, a obecnie coraz częściej wdrażają te rozwiązania również wewnątrz organizacji.

Miniony rok dobrze rokuje dla rozwoju chatbotów, jednak o adaptacji tego typu rozwiązań na rynku zadecyduje to, co się wydarzy w 2018 r. – tego typu produkty muszą zostać na tyle udoskonalone, aby masowo zaczęły być używane przez odbiorców prywatnych i biznesowych. Wielu użytkowników po pierwszym kontakcie z chatbotami czuje się zawiedzionych, ponieważ nieudolne wdrożenia nie są w stanie spełnić oczekiwań. Na szczęście dostępne też są naprawdę dobre propozycje.

NATURALNA POPULARNOŚĆ BOTÓW

W ciągu zaledwie 3 lat liczba użytkowników Messengera, z którym łatwo można integrować chatboty, wzrosła z 200 tys. do 1,2 mld. W Polsce ten komunikator jest popularniejszy od aplikacji natywnej Facebooka, co pokazuje, jak zmieniają się kanały komunikacji i z jakich narzędzi najczęściej korzystamy. To ważna wskazówka dla firm. Nowe pokolenie botów ma być tym, które wyjdzie poza kategorię ciekawostki i zacznie dostarczać wartościowych treści i usług. Już teraz pizzę, taksówkę czy bilet do kina można zamówić, „rozmawiając” z botem w komunikatorze lub wydając komunikaty głosowe.

W Polsce od października 2016 r. działa chatbot Multikina. Był to pierwszy tego typu projekt w naszym kraju i pierwszy kinowy bot w Europie. To stosunkowo proste rozwiązanie dostępne w Messengerze obsługuje proces zamówienia biletów w sposób zbliżony do tego przy kasie kinowej. Po przejrzeniu seansów na określony dzień, obejrzeniu zapowiedzi i dokonaniu rezerwacji klient otrzyma e-mail z potwierdzeniem zamówienia. Sieć kin wykorzystuje to oprogramowanie również do akcji promocyjnych i konkursów. Podobnie działa, oferując więcej funkcji, bot KLM Royal Dutch Airlines – pozwala m.in. otrzymać kartę pokładową, przypomina o odprawie, podaje aktualizacje na temat lotu – wszystko w okienku rozmowy Messengera. Dobrze zaprojektowany chatbot do pewnego momentu może z powodzeniem zastąpić osobę z działu obsługi klienta lub helpdesku, a popularność Messengera zapewnia, że usługa dotrze do o wiele większej liczby użytkowników niż oddzielnie przygotowana, kolejna aplikacja na smartfona. Po wspierane sztuczną inteligencją chatboty sięga również coraz więcej firm rekrutacyjnych i działów HR. Rozwiązanie to zwiększa efektywność ich działania, ma duży potencjał i znacznie może usprawnić proces zatrudniania.

WIRTUALNI ASYSTENCI

Istnieje też drugi rodzaj chatbotów, który całkowicie może zmienić pojęcie na temat tego typu rozwiązań. W tym przypadku zaciera się bowiem granica między aplikacją i pewnego rodzaju ekosystemem... Te boty to wirtualni asystenci, których sztandarowym przykładem jest Amazon Alexa zintegrowana z głośnikiem Echo. Alexa jest platformą, która oprócz własnego chatbota wykorzystującego mechanizmy AI pozwala na integrację rozwiązania z kodem dostarczanym przez firmy trzecie, który zwiększa możliwości bota. Przykładem jest integracja Alexy z Uberem i sieciówką Domino's Pizza.

[...]

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"