Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



21.02.2019

Wdrażanie projektów AI

Infrastruktura OVH
21.02.2019

Certyfikacja kluczy

HEUTHES-CAK
21.02.2019

Kopie zapasowe

Veeam Availability for AWS
21.02.2019

Dysk SSD Samsung 970 EVO Plus

Dysk SSD Samsung 970 EVO Plus
21.02.2019

Szyfrowane USB

Kingston IronKey D300 Serialized
21.02.2019

Bezpieczeństwo sieci

Check Point Maestro i seria 6000
21.02.2019

Ochrona danych

Commvault IntelliSnap i ScaleProtect
21.02.2019

Ułatwienie telekonferencji

Plantronics Calisto 3200 i 5200
21.02.2019

Transformacja centrów danych

Fujitsu PRIMEFLEX for VMware vSAN

Chatboty - praktyczne i pomocne. Jak projektować

Data publikacji: 24-01-2018 Autor: Sebastian Kuniszewski
Chatbot linii lotniczych KLM...

Chatboty zyskują na popularności. Rozwój technologii w obszarach sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i przetwarzania dużych ilości danych z różnych źródeł sprawia, że tego typu rozwiązania nie są już tylko ciekawostką, ale coraz bardziej wartościową technologią dla biznesu. Jak wynika z analiz firmy Grand View Research, globalny rynek chatbotów do 2025 r. będzie wart 1,23 mld dolarów, co oznacza, że co roku będzie rósł o 24,3%. Pod jednym warunkiem – coraz bardziej inteligentne boty muszą spełniać oczekiwania klientów.

Czy cytowane prognozy są realne? Ich spełnienie wydaje się prawdopodobne – ruch w internecie napędzają dzisiaj przede wszystkim urządzenia mobilne, a aplikacje takie jak Messenger czy Slack to narzędzia powszechnie używane przez użytkowników biznesowych i prywatnych. Do tego na rynek pracy wchodzi nowe pokolenie Z (urodzeni nie wcześniej niż w 1995 r.), wychowane w erze urządzeń mobilnych i informacji dostępnych online. Jak potwierdzają badania, dla pokolenia Z czat jest pierwszym i najważniejszym kanałem komunikacji. Dostrzega to coraz więcej firm, które do niedawna wykorzystywały chatboty przede wszystkim do usprawnienia relacji z klientami, a obecnie coraz częściej wdrażają te rozwiązania również wewnątrz organizacji.

Miniony rok dobrze rokuje dla rozwoju chatbotów, jednak o adaptacji tego typu rozwiązań na rynku zadecyduje to, co się wydarzy w 2018 r. – tego typu produkty muszą zostać na tyle udoskonalone, aby masowo zaczęły być używane przez odbiorców prywatnych i biznesowych. Wielu użytkowników po pierwszym kontakcie z chatbotami czuje się zawiedzionych, ponieważ nieudolne wdrożenia nie są w stanie spełnić oczekiwań. Na szczęście dostępne też są naprawdę dobre propozycje.

NATURALNA POPULARNOŚĆ BOTÓW

W ciągu zaledwie 3 lat liczba użytkowników Messengera, z którym łatwo można integrować chatboty, wzrosła z 200 tys. do 1,2 mld. W Polsce ten komunikator jest popularniejszy od aplikacji natywnej Facebooka, co pokazuje, jak zmieniają się kanały komunikacji i z jakich narzędzi najczęściej korzystamy. To ważna wskazówka dla firm. Nowe pokolenie botów ma być tym, które wyjdzie poza kategorię ciekawostki i zacznie dostarczać wartościowych treści i usług. Już teraz pizzę, taksówkę czy bilet do kina można zamówić, „rozmawiając” z botem w komunikatorze lub wydając komunikaty głosowe.

W Polsce od października 2016 r. działa chatbot Multikina. Był to pierwszy tego typu projekt w naszym kraju i pierwszy kinowy bot w Europie. To stosunkowo proste rozwiązanie dostępne w Messengerze obsługuje proces zamówienia biletów w sposób zbliżony do tego przy kasie kinowej. Po przejrzeniu seansów na określony dzień, obejrzeniu zapowiedzi i dokonaniu rezerwacji klient otrzyma e-mail z potwierdzeniem zamówienia. Sieć kin wykorzystuje to oprogramowanie również do akcji promocyjnych i konkursów. Podobnie działa, oferując więcej funkcji, bot KLM Royal Dutch Airlines – pozwala m.in. otrzymać kartę pokładową, przypomina o odprawie, podaje aktualizacje na temat lotu – wszystko w okienku rozmowy Messengera. Dobrze zaprojektowany chatbot do pewnego momentu może z powodzeniem zastąpić osobę z działu obsługi klienta lub helpdesku, a popularność Messengera zapewnia, że usługa dotrze do o wiele większej liczby użytkowników niż oddzielnie przygotowana, kolejna aplikacja na smartfona. Po wspierane sztuczną inteligencją chatboty sięga również coraz więcej firm rekrutacyjnych i działów HR. Rozwiązanie to zwiększa efektywność ich działania, ma duży potencjał i znacznie może usprawnić proces zatrudniania.

WIRTUALNI ASYSTENCI

Istnieje też drugi rodzaj chatbotów, który całkowicie może zmienić pojęcie na temat tego typu rozwiązań. W tym przypadku zaciera się bowiem granica między aplikacją i pewnego rodzaju ekosystemem... Te boty to wirtualni asystenci, których sztandarowym przykładem jest Amazon Alexa zintegrowana z głośnikiem Echo. Alexa jest platformą, która oprócz własnego chatbota wykorzystującego mechanizmy AI pozwala na integrację rozwiązania z kodem dostarczanym przez firmy trzecie, który zwiększa możliwości bota. Przykładem jest integracja Alexy z Uberem i sieciówką Domino's Pizza.

[...]

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"