Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



14.05.2019

Bezpłatna konferencja OSEC...

Jako patron medialny serdecznie zapraszamy na bezpłatną konferencję OSEC Forum 2019, któa...
23.04.2019

Optymalizacja zużycia chmury

HPE GreenLake Hybrid Cloud
23.04.2019

Zarządzanie wydajnością

VMware vRealize Operations 7.5
19.04.2019

Technologie open source

SUSECON 2019
19.04.2019

Wyjątkowo małe

OKI seria C800
19.04.2019

Łatwy montaż

Rittal AX i KX
18.04.2019

Technologie wideo

Avaya IX Collaboration Unit
18.04.2019

Krótki rzut

Optoma W318STe i X318STe
18.04.2019

Do mobilnej pracy

Jabra Evolve 65e

Dział IT – generator kosztów czy nowy partner w biznesie

Data publikacji: 24-01-2018 Autor: Sebastian Kuniszewski

Z międzynarodowego badania Salesforce wynika, że działy IT przechodzą w firmach ogromną transformację. Przestają być wreszcie traktowane jak generator kosztów, a stają się strategicznymi partnerami dla menadżerów, dostarczając usług biznesowych i wspierając wdrażanie innowacji wykorzystywanych do zarządzania.

Tegoroczna edycja raportu Salesforce poświęcona roli IT w przedsiębiorstwach pokazuje, że działy technologiczne muszą ściślej niż kiedykolwiek współpracować z pracownikami z obszarów rynkowych – sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Jest to konieczne, ponieważ wdrażane innowacje są tylko wtedy skuteczne, gdy stanowią wypadkową wspólnej pracy tych obszarów.

Jednocześnie wyraźnie podkreślono, że obszar IT jest obecnie kluczowy do realizacji w firmach modelu zarządzania opartego na zapewnieniu klientom jak najlepszych doświadczeń w kontakcie z marką. Jak wyraźnie zaznaczono, aktualnie klientem jest nie tylko nabywca zewnętrzny, ale także wewnętrzny – czyli po prostu pracownik. 81% zatrudnionych wymaga bowiem od swoich pracodawców, aby ich firmy zapewniły im ten sam poziom technologii, z jakiego korzystają prywatnie. Co ciekawe, aż 78% CIO uważa, że projekty związane z dostarczaniem pracownikom dobrych cyfrowych doświadczeń mają wyższy priorytet niż dwa lata temu, a dla 70% zadowolenie pracowników jest ważnym wskaźnikiem sukcesu ich działania. Opracowanie „Second Annual State of IT Transformative insights and growing trends from over 2,200 global IT Trailblazers" powstało na podstawie wywiadów i ankiet przeprowadzonych wśród 2263 pełnoetatowych szefów IT (CIO). Pełna treść raportu jest dostępna na stronie salesforce.com/eu.

 

KLUCZOWE WNIOSKI Z RAPORTU

01. Podział pomiędzy działami IT i biznesem zaciera się

Działy IT przeżywają dziś niemal historyczną zmianę swojej roli. Przestają być traktowane jak generator kosztów, którego głównym celem jest troska firmową o infrastrukturę IT. Rola działów IT ewoluuje w stronę centrum tworzenia usług dostarczających konkretne wartości biznesowe. Model, w którym CIO jest opiekunem infrastruktury, odchodzi w przeszłość. W nowym modelu obszar IT jest motorem innowacji, które wspierają konkurencyjność firm. W ciągu najbliższych 12–18 miesięcy aż 71% działów IT będzie pełnić tę właśnie funkcję, a 61% CIO twierdzi, że w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy priorytetem będzie wdrożenie technologii dającej całościową wiedzę o kliencie (tzw. Single Customer View).

Pomimo że taka wiedza o kliencie jest dla większości firm niezwykle istotna, niespełna co trzeci CIO (29%) twierdzi, że do dziś udało się zintegrować 75% lub więcej posiadanych źródeł danych. Najważniejsze czynniki hamujące integrowanie danych w tym obszarze to: obawy związane z bezpieczeństwem i prywatnością, trudne do zintegrowania starsze systemy oraz brak widoczności danych. Ostatni czynnik związany jest z tym, że działy IT nie kontrolują bezpośrednio aż 42% technologii w swoich przedsiębiorstwach (rozwiązania technologiczne będące poza zarządzaniem IT utrudniające dostęp do danych).

Kolejny ważny wniosek w tym obszarze – zespoły informatyczne obecnie są w stanie zrealizować średnio 56% inicjatyw zgłaszanych przez biznes. Innymi słowy, prawie połowa zapotrzebowania składanego przez biznes do IT pozostaje niezrealizowana. Jest to olbrzymi obszar, który firmy mogą wykorzystać do budowania swojej przewagi rynkowej.

02. Szybkość dostarczania rozwiązań – priorytety, wskaźniki, rozwój

Szybkość dostarczania rozwiązań to jedno z największych wyzwań zespołów IT. Chodzi głównie o skracanie cykli rozwojowych, tworzenia i wdrażania aplikacji oraz realizacji projektów. Aby zwiększyć efektywność, najczęściej poszukuje się rozwiązań zapewniających szybki rozwój oprogramowania i szybkie wdrożenia (m.in. rozwiązania z chmury). Wielu liderów IT chce też udostępniać użytkownikom biznesowym narzędzia do samodzielnego budowania pożądanych aplikacji, oferujące możliwości dopasowane do wymaganego w danej organizacji poziomu bezpieczeństwa.

45% CIO potrzebuje jednego miesiąca, aby zaprojektować i prototypować aplikację pod wymagania biznesowe. 47% potrzebuje miesiąca do wdrożenia nowej aplikacji. Aby móc szybciej działać, połowa szefów IT zdecyduje się na rekrutację nowych pracowników (49% w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy), a druga połowa planuje wybrać wspomniane rozwiązania do szybkiego tworzenia aplikacji (88% z nich korzysta już lub planuje korzystać z rozwiązań low code w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy).


Walka o szybkość wyzwala również nowy trend – tzw. citizen development – polegający na przekazywaniu przez IT użytkownikom biznesowym narzędzi do samodzielnego tworzenia aplikacji i rozwiązań. Citizen development wymaga jednak od IT uruchomienia odpowiednich programów szkoleniowych dla tego typu odbiorców. Obecnie tylko co czwarta firma (24%) może się pochwalić wdrożeniem takiego modelu działania, ale aż 74% firm planuje w ciągu najbliższych 18 miesięcy stworzyć użytkownikom biznesowym możliwości samodzielnego tworzenia lub rozwijania aplikacji.

03. IT przygotowuje się na sztuczną inteligencję

Powszechny dostęp do sieci i technologii mobilnych zmienia oczekiwania klientów w stosunku do biznesu. Jednak nie wszystkie zespoły informatyczne są wciąż przekonane, że już teraz należy sięgać po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji (AI). W ciągu najbliższych 12–18 miesięcy co trzecia firma (34%) zamierza wdrażać AI w całej organizacji, 37% w konkretnym dziale, a 22% planuje realizować projekty i wdrożenia testowe. Przedsiębiorstwa z grupy high performers planują wdrażać rozwiązania AI w całej firmie o wiele szybciej niż firmy z grupy underperformers.

[...]

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"