Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



20.07.2018

Laserowe benefity

Brother TonerBenefit
17.07.2018

Laptop konwertowalny

HP ProBook x360 440 G1
13.07.2018

Wiele kanałów komunikacji

Avaya IP Office
10.07.2018

Konwersja VM

Xopero Image Tool (XIT)
06.07.2018

Bezpieczne testy chmury

Usługi Oracle w modelu PAYG
03.07.2018

Centrum innowacji

Nokia Garage
29.06.2018

Trzecia generacja dysków

Samsung SSD NVMe 970 PRO i 970 EVO
26.06.2018

Druk mono

Drukarki Konica Minolta
22.06.2018

Monitor z USB-C

AOC I1601FWUX

Infrastruktura pod kontrolą

Data publikacji: 26-06-2018 Autor: Marcin Bieńkowski
Autor: Rys. K . Kanoniak

Trudno wyobrazić sobie zarządzanie infrastrukturą IT przedsiębiorstwa bez narzędzi do monitorowania sieci i urządzeń sieciowych, w tym serwerów. Narzędzia tego typu dają bowiem możliwość optymalizacji i uproszczenia czynności administracyjnych związanych z nadzorowaniem systemów IT przedsiębiorstwa.

Niezależnie od tego, czy przerwa w działaniu elementów infrastruktury IT dotyczy małej firmy czy dużego przedsiębiorstwa, zawsze wiąże się ona z wymiernymi stratami materialnymi związanymi z zaprzestaniem działalności operacyjnej organizacji. W małych środowiskach, składających się z jednego lub dwóch serwerów NAS, routera, switcha i kilku stacji roboczych zazwyczaj wystarczy kontrolować poprawność działania sprzętu, wszystkich systemów IT oraz od czasu do czasu analizować logi, co nie zajmuje dużo czasu.

 
Sprawy się jednak komplikują w wypadku rozbudowanej infrastruktury. Dlatego już dość dawno powstały narzędzia zbierające dane dotyczące pracy urządzeń i systemów IT, umożliwiające kompleksowe monitorowanie infrastruktury IT i, co za tym idzie, pozwalające zoptymalizować oraz uprościć wszelkie czynności administracyjne związane z kontrolą poprawności pracy systemów IT przedsiębiorstwa. Zanim przejdziemy do omówienia najpopularniejszych systemów tego typu, przyjrzyjmy się, jakie cele można osiągnąć i jakie korzyści przynosi monitoring IT.
 
Jak wynika z raportu „Monitoring pracy systemów IT w polskich firmach i instytucjach publicznych 2015” przygotowanego przez firmę IBM i wydawnictwo IDG, aż 74% z przebadanych firm ma wdrożone narzędzia do monitoringu IT. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to nadal domena największych organizacji – w badaniu udział wzięło 219 podmiotów, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych, a wśród ankietowanych znaleźli się przedstawiciele najważniejszych sektorów gospodarki. Wśród firm średniej wielkości odsetek ten wynosi 58%, zaś pozostali podejmują działania, w chwili gdy użytkownicy zgłoszą awarię. 
 
Jak się okazuje, centralny system monitoringu wykorzystuje 50% ankietowanych firm monitorujących zasoby IT, a pozostali prowadzą monitoring wyspowo. Co ciekawe, aż 86% firm dozoruje infrastrukturę IT w warstwie sprzętu i systemów operacyjnych, 75% monitoruje systemy w obszarze baz danych, a jedynie 59% przedsiębiorstw prowadzi nadzór na poziomie aplikacji biznesowych. Warto zauważyć, że 18% firm monitoruje wyłącznie systemy o znaczeniu krytycznym.
 
Aż 93% działów IT przedsiębiorstw, prowadzących monitoring infrastruktury IT, potrafi ocenić skutki niedostępności usług IT w aspekcie biznesowym. W przypadku firm, które tego nie robią, odsetek ten wynosi zaledwie 77%. Najprostszym technicznym poziomem monitoringu infrastruktury IT jest kontrola temperatury w szafach serwerowych oraz monitoring obciążenia łączy. Tego typu monitoring stosują praktycznie wszystkie biorące udział w badaniu firmy. Infrastrukturę pod kątem wydajności i ciągłości działania konkretnych usług, takich jak np. CRM i ERP, sprawdza 59% badanych firm. Co jest istotne, i co stwierdzili niemal wszyscy respondenci, wdrożenie w firmie systemu monitoringu i inwentaryzacji IT wpływa korzystnie na efektywne wykorzystywanie posiadanych przez organizację zasobów.
 
Warto w tym miejscu też wspomnieć, że według raportu Persistence Market Research „IT Infrastructure Monitoring Market: Global Industry Analysis and Forecast 2016 – 2024”, szacuje się, że globalny rynek monitoringu w 2024 roku osiągnie wartość 34,1 mld USD (podczas gdy w 2015 roku było to „zaledwie” 19,24 mld USD) i będzie rosnąć w tempie 6,6% rok do roku.
 
> Co monitorują firmy
 
Jak już wspomnieliśmy, podstawowy poziom monitoringu obejmuje kontrolę dostępności infrastruktury sieciowo-serwerowej, co przekłada się na monitorowanie pracy poszczególnych maszyn fizycznych i wirtualnych oraz warunków środowiskowych. Istotna jest tu też kontrola poboru mocy, obciążenia łączy internetowych i innych aspektów ściśle związanych z prawidłową pracą fizycznego sprzętu. Przejście na wyższy poziom zarządzania oznacza wdrożenie mechanizmów monitoringu na poziomie systemu operacyjnego, kontrolowanie uruchomionych procesów i stanu aplikacji.
 
Wykorzystywane oprogramowanie ma najczęściej za zadanie tworzyć logi i raporty dotyczące fizycznego działania podłączonych do sieci LAN urządzeń sieciowych i serwerów oraz pracujących na tym sprzęcie aplikacji. Bardziej rozbudowane systemy monitoringu mogą posłużyć jako narzędzia, które kontrolują działanie stacji klienckich. Przydają się tu mechanizmy „pomocy technicznej”. Są to moduły, które mogą rejestrować i przechowywać wszystkie informacje związane z rozwiązywaniem zgłaszanych przez użytkowników i wykrytych przez administratora problemów. Przydatną opcją jest możliwość wykorzystania modułów służących do generowania w formie graficznej raportów oraz wizualizacji połączeń i topologii sieci, a także panującego w niej ruchu oraz mapy nawiązywanych połączeń.
 
Najbardziej zaawansowane systemy pozwalają na porównywanie tablic routingu na poszczególnych urządzeniach sieciowych, kontrolę adresów MAC, konfigurację standardowych urządzeń sieciowych z poziomu aplikacji monitorującej, a także na tworzenie dokumentacji technicznej i procesowej. Co ważne, najbardziej rozbudowane aplikacje często radzą sobie bez konieczności instalowania agentów, a jednocześnie pozwalają na stosowanie skryptów i własnych agentów użytkownika rozszerzających zakres monitorowania infrastruktury IT.
 
Co ważne, monitorowanie zasobów IT odbywa się całkowicie automatycznie. Zasoby sieci LAN skanowane są zdalnie i w trakcie tego procesu muszą być wykrywane wszystkie podłączone do sieci urządzenia, zarówno przewodowe, jak i bezprzewodowe – w tym komputery, notebooki, serwery routery, serwery NAS czy drukarki i urządzenia mobilne, takie jak tablety i smartfony. 
 
[...]
 
Autor jest niezależnym dziennikarzem zajmującym się propagowaniem nauki i techniki.  

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"