Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



31.12.2020

Cykl webinarów

weinnovators.club
30.12.2020

Integracja z Teams

Veeam Backup
30.12.2020

Namierzanie zagrożeń

Flowmon Networks i Fortinet
30.12.2020

Wsparcie dla przedsiębiorstw

VMware Cloud on AWS
29.12.2020

Nowe NAS-y Thunderbolt 3

QNAP QuTS TVS-h1288X i TVS-h1688X
29.12.2020

Modele kompaktowe

VPL-PHZ60 i VPL-PHZ50
28.12.2020

Dedykowane przemysłowi

Seria TJ
28.12.2020

Nowa generacja

Router QHora-301W

Tablety się kończą. Gwałtownie spada sprzedaż i korzystanie z tabletów

Data publikacji: 26-06-2018 Autor: Jerzy Michalczyk

Z tabletami jest coraz gorzej – ich globalna sprzedaż zniżkuje od trzech lat. To jednak nie wszystko. Nie tylko mniej kupujemy, ale jak wynika z przeprowadzonych analiz, coraz rzadziej korzystamy z tych urządzeń. Pod koniec 2017 r. liczba odsłon na tabletach spadła w Polsce aż o 36%. Czy z tabletami już jest tak źle i czy będzie jeszcze gorzej?

Od dłuższego czasu segment tabletów sukcesywnie się kurczy. I wbrew nadziejom nic nie wskazuje na odwrócenie tego trendu – dane z rynku oraz prognozy są bowiem nieubłagane. Według Digitimes Research w pierwszym kwartale 2018 roku sprzedano zaledwie 33 miliony tabletów, co oznacza spadek o 28,2% względem czwartego kwartału 2017 roku i spadek o 14,9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej (kw. I 2017). Nieco mniej pesymistycznych danych dostarcza IDC – zgodnie z ich wyliczeniami sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach tego roku zmalała „zaledwie” o 11,7%. Niestety, według szacunków analityków, od początku kwietnia do końca czerwca 2018 roku do rąk klientów trafi 31,06 miliona tych urządzeń, czyli znowu mniej, niż w ubiegłym roku.

 
Warto zauważyć, że informacje o spadkach nie dotyczą urządzeń hybrydowych typu 2-w-1 – tabletów z odłączaną klawiaturą (detachable), takich jak iPad Pro czy Microsoft Surface, których sprzedaż wzrosła w ujęciu rocznym o 2,9%. Tego typu urządzenia stanowiły jednak tylko 15,3% wszystkich sprzedanych tabletów. Sprzedaż tradycyjnych tabletów spadła natomiast o 13,9% – do 26,8 miliona sztuk, co pociągnęło w dół cały rynek. 
 
Liderem rynku pozostała firma Apple, która, dzięki wprowadzeniu nowego, taniego modelu iPada utrzymała wzrost sprzedaży (w ujęciu rocznym o 2,1% – z 8,9 miliona do 9,1 miliona sztuk) i zwiększyła swój udział w rynku z 24,9% do 28,8%. Koncern z Cupertino sprzedał też 1,8 miliona iPadów Pro i był liderem także w segmencie urządzeń detachable. 
 
Drugie miejsce na podium zajmuje Samsung, który jednak zaliczył 6,4-procentowy spadek. Trzecie miejsce należy do Amazona, który sprzedał o 38% tabletów więcej niż przed rokiem i ma 10-procentowy udział w rynku. Wygląda na to, że jeśli Amazon utrzyma tempo wzrostu sprzedaży, w niedługim czasie może wyprzedzić Samsunga i zająć drugą pozycję na runku.
 
Czwarte miejsce zajmuje Huawei z solidnym ponad 7-procentowym wynikiem. Firma ta również odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży – o ponad 28% w ujęciu rocznym. Na rynku polskim Huawei ma się jeszcze lepiej – firma może się poszczycić aż 29-procentowym udziałem ilościowym (niemal dwukrotny wzrost udziałów w porównaniu z latami 2016–2017) i zajmuje obecnie drugą pozycję, za Apple.
 
Analitycy z Digitimes Research prognozują, że w drugim kwartale 2018 roku Apple jeszcze zwiększy dostawy tabletów, lecz te wzrosty nie wystarczą, aby utrzymać wzrostową tendencję w całym segmencie. Spore spadki dalej odnotowywać będą producenci urządzeń niemarkowych , co ostatecznie przełoży się na spadek sprzedaży względem pierwszego kwartału 2018 roku.
 
Wykorzystanie tabletów i smartfonów w Polsce
 
Agencja Spicy Mobile sprawdziła, jak korzystamy z urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Tablety stanowią obecnie niszę i zmierzają ku schyłkowi. W okresie od września 2016 r. do września 2017 r. liczba odsłon wykonanych na tabletach spadła o blisko 36%. Dla porównania, w tym samym okresie liczba odsłon na PC zmalała minimalnie, o ok. 5%. Znacznie skrócił się także czas korzystania z tabletów – z prawie 13 godzin we wrześniu 2016 r. do 9,5 godziny we wrześniu 2017 r. Oznacza to, że ruch przenosi się z tabletów na smartfony. Te ostatnie mogą pochwalić się nie tylko wzrostem liczby odsłon, ale też wzrostem zasięgu (odsetek korzystających z internetu za pomocą smartfonów wzrósł w tym okresie z 67% do 75%). 
 
Dalsze analizy pokazują, że użytkownicy inaczej korzystają ze smartfonów, a inaczej z tabletów. Te ostatnie – biorąc pod uwagę udział czasu – relatywnie częściej służą do przeglądania stron WWW. Na tabletach, jak wynika z badania Spicy Mobile, także częściej korzystamy z aplikacji preinstalowanych. Ponadto ta aktywność wykazuje tendencję rosnącą. W pierwszym kwartale 2017 r. udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach wyniósł 36%, w ostatnim – 40%. Łącznie w skali całego ubiegłego roku udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach utrzymał się na poziomie 36% w porównaniu z 18% na smartfonach. 
 
Należy także podkreślić, że choć tablety częściej służą do przeglądania stron WWW niż smartfony (16% do 9%), w skali ubiegłego roku średni dzienny czas na użytkownika poświęcony na tego typu aktywność na tabletach zmalał z 28 minut do 18 minut. Spadła także średnia miesięczna liczba wywołań stron WWW na użytkownika – ze 138 do 105. 
 
[...] 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"