Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



20.07.2020

Baramundi

Pomoc w czasie pandemii.
20.07.2020

Stop infekcjom

CloudGuard
17.07.2020

Analiza zagrożeń

Kaspersky Threat Attribution Engine
17.07.2020

Strażnik danych

QGD-1602P
16.07.2020

Dysk przemysłowy

Transcend MTE352T
16.07.2020

Połączenie sił

Fugaku
16.07.2020

Brama bezpieczeństwa

Check Point 1570R
23.06.2020

PLNOG Online

PLNOG Online
23.06.2020

Nowe zagrożenie

Ramsay

Tablety się kończą. Gwałtownie spada sprzedaż i korzystanie z tabletów

Data publikacji: 26-06-2018 Autor: Jerzy Michalczyk

Z tabletami jest coraz gorzej – ich globalna sprzedaż zniżkuje od trzech lat. To jednak nie wszystko. Nie tylko mniej kupujemy, ale jak wynika z przeprowadzonych analiz, coraz rzadziej korzystamy z tych urządzeń. Pod koniec 2017 r. liczba odsłon na tabletach spadła w Polsce aż o 36%. Czy z tabletami już jest tak źle i czy będzie jeszcze gorzej?

Od dłuższego czasu segment tabletów sukcesywnie się kurczy. I wbrew nadziejom nic nie wskazuje na odwrócenie tego trendu – dane z rynku oraz prognozy są bowiem nieubłagane. Według Digitimes Research w pierwszym kwartale 2018 roku sprzedano zaledwie 33 miliony tabletów, co oznacza spadek o 28,2% względem czwartego kwartału 2017 roku i spadek o 14,9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej (kw. I 2017). Nieco mniej pesymistycznych danych dostarcza IDC – zgodnie z ich wyliczeniami sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach tego roku zmalała „zaledwie” o 11,7%. Niestety, według szacunków analityków, od początku kwietnia do końca czerwca 2018 roku do rąk klientów trafi 31,06 miliona tych urządzeń, czyli znowu mniej, niż w ubiegłym roku.

 
Warto zauważyć, że informacje o spadkach nie dotyczą urządzeń hybrydowych typu 2-w-1 – tabletów z odłączaną klawiaturą (detachable), takich jak iPad Pro czy Microsoft Surface, których sprzedaż wzrosła w ujęciu rocznym o 2,9%. Tego typu urządzenia stanowiły jednak tylko 15,3% wszystkich sprzedanych tabletów. Sprzedaż tradycyjnych tabletów spadła natomiast o 13,9% – do 26,8 miliona sztuk, co pociągnęło w dół cały rynek. 
 
Liderem rynku pozostała firma Apple, która, dzięki wprowadzeniu nowego, taniego modelu iPada utrzymała wzrost sprzedaży (w ujęciu rocznym o 2,1% – z 8,9 miliona do 9,1 miliona sztuk) i zwiększyła swój udział w rynku z 24,9% do 28,8%. Koncern z Cupertino sprzedał też 1,8 miliona iPadów Pro i był liderem także w segmencie urządzeń detachable. 
 
Drugie miejsce na podium zajmuje Samsung, który jednak zaliczył 6,4-procentowy spadek. Trzecie miejsce należy do Amazona, który sprzedał o 38% tabletów więcej niż przed rokiem i ma 10-procentowy udział w rynku. Wygląda na to, że jeśli Amazon utrzyma tempo wzrostu sprzedaży, w niedługim czasie może wyprzedzić Samsunga i zająć drugą pozycję na runku.
 
Czwarte miejsce zajmuje Huawei z solidnym ponad 7-procentowym wynikiem. Firma ta również odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży – o ponad 28% w ujęciu rocznym. Na rynku polskim Huawei ma się jeszcze lepiej – firma może się poszczycić aż 29-procentowym udziałem ilościowym (niemal dwukrotny wzrost udziałów w porównaniu z latami 2016–2017) i zajmuje obecnie drugą pozycję, za Apple.
 
Analitycy z Digitimes Research prognozują, że w drugim kwartale 2018 roku Apple jeszcze zwiększy dostawy tabletów, lecz te wzrosty nie wystarczą, aby utrzymać wzrostową tendencję w całym segmencie. Spore spadki dalej odnotowywać będą producenci urządzeń niemarkowych , co ostatecznie przełoży się na spadek sprzedaży względem pierwszego kwartału 2018 roku.
 
Wykorzystanie tabletów i smartfonów w Polsce
 
Agencja Spicy Mobile sprawdziła, jak korzystamy z urządzeń mobilnych – smartfonów i tabletów. Wyniki nie pozostawiają złudzeń. Tablety stanowią obecnie niszę i zmierzają ku schyłkowi. W okresie od września 2016 r. do września 2017 r. liczba odsłon wykonanych na tabletach spadła o blisko 36%. Dla porównania, w tym samym okresie liczba odsłon na PC zmalała minimalnie, o ok. 5%. Znacznie skrócił się także czas korzystania z tabletów – z prawie 13 godzin we wrześniu 2016 r. do 9,5 godziny we wrześniu 2017 r. Oznacza to, że ruch przenosi się z tabletów na smartfony. Te ostatnie mogą pochwalić się nie tylko wzrostem liczby odsłon, ale też wzrostem zasięgu (odsetek korzystających z internetu za pomocą smartfonów wzrósł w tym okresie z 67% do 75%). 
 
Dalsze analizy pokazują, że użytkownicy inaczej korzystają ze smartfonów, a inaczej z tabletów. Te ostatnie – biorąc pod uwagę udział czasu – relatywnie częściej służą do przeglądania stron WWW. Na tabletach, jak wynika z badania Spicy Mobile, także częściej korzystamy z aplikacji preinstalowanych. Ponadto ta aktywność wykazuje tendencję rosnącą. W pierwszym kwartale 2017 r. udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach wyniósł 36%, w ostatnim – 40%. Łącznie w skali całego ubiegłego roku udział czasu poświęcanego na aplikacje preinstalowane na tabletach utrzymał się na poziomie 36% w porównaniu z 18% na smartfonach. 
 
Należy także podkreślić, że choć tablety częściej służą do przeglądania stron WWW niż smartfony (16% do 9%), w skali ubiegłego roku średni dzienny czas na użytkownika poświęcony na tego typu aktywność na tabletach zmalał z 28 minut do 18 minut. Spadła także średnia miesięczna liczba wywołań stron WWW na użytkownika – ze 138 do 105. 
 
[...] 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"