Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



31.08.2020

Konferencja PIKE 2020 „Nowy...

Polska Izba Komunikacji Elektronicznej wraz z Polską Fundacją Wspierania Rozwoju...
31.08.2020

Sprawna migracja

Oracle Cloud VMware Solution
31.08.2020

Aktywne cybergangi

Grupa Lazarus
31.08.2020

Coraz groźniej

Ransomware
31.08.2020

Analityka w chmurze

SAS Viya 4
31.08.2020

Fujitsu

Fujitsu zaprezentowało odświeżone portfolio biurowych komputerów stacjonarnych Esprimo...
31.08.2020

Monitory dla biura

EIZO FlexScan
27.08.2020

ABBYY FineReader Server –...

Obecna sytuacja na świecie spowodowała, że musieliśmy się odnaleźć w nowych realiach...
27.08.2020

E-commerce ratuje gospodarkę

W tym roku rodzimy handel elektroniczny odnotowuje najwyższy – od kilkunastu lat –...

Smart data center. Czy AI zastąpi IT w DC?

Data publikacji: 25-07-2018 Autor: Jerzy Michalczyk

Sztuczna inteligencja, robotyka, automatyzacja, uczenie maszynowe – to tylko niektóre z technologii, które mają zrewolucjonizować współczesny biznes. Według najnowszego badania Future Enterprise 2018 już 62% przedsiębiorców na świecie zamierza unowocześnić działanie swoich firm przy wykorzystaniu tych właśnie technologii. W związku z tym nasuwa się pytanie: co to oznacza dla centrów danych? 

Algorytmy sztucznej inteligencji stosuje się już w urządzeniach mobilnych, aplikacjach zakupowych, w automatyzacji procesów produkcyjnych i analityce big data. Zgodnie z szacunkami IDC już niemal 50% firm na świecie korzysta z jakichś form technologii kognitywnych, a w najnowszym raporcie Deloitte prognozuje, że do 2021 roku firmy przeznaczą na sztuczną inteligencję 200 mld dolarów. Ponadto według Deloitte w roku 2018 wzrośnie wykorzystanie funkcji samouczenia się maszyn w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Liczba wdrożeń i projektów pilotażowych opartych o tę technologię podwoi się w porównaniu z rokiem 2017, by ponownie dwukrotnie wzrosnąć do roku 2020. Machine learning ułatwia firmom skupienie wysiłków na optymalizacji procesów, tworzeniu nowych dochodowych rozwiązań dostosowanych do potrzeb klientów, przy jednoczesnym zwiększeniu ich zadowolenia z produktu i całościowej obsługi. Wdrożenie w firmie systemów machine learning może też poprawić zaangażowanie pracowników, zwiększyć ich produktywność, dzięki odciążeniu ich pracy przez chociażby chatboty. 

 
W robotykę i technologie kognitywne będą więc inwestować wszystkie branże, także operatorzy data center. Wraz z tym kolejnym etapem rewolucji technologicznej równolegle następuje istotna zmiana w funkcjonowaniu systemów informatycznych i baz danych. W procesie implementacji tych technologii ważne jest zatem, by operatorzy centrów danych stale trzymali rękę na pulsie i odpowiednio modernizowali infrastrukturę i systemy DC. A mogą im w tym pomóc właśnie technologie kognitywne. 
 
Robot w DC, czyli tanio i wydajnie
 
Sztuczna inteligencja jest w stanie znacząco obniżyć koszty na utrzymanie data center i zwiększyć jego bezawaryjność. Wydatki na sprzęt, chłodzenie i energię elektryczną należą do głównych kosztów eksploatacyjnych centrum danych. Zgodnie z raportem Green House Data, centra danych na świecie zużywają łącznie 30 GW energii rocznie, co stanowi około 1,4% światowego wykorzystania energii, nic więc dziwnego, że podejmowane są różnego typu inicjatywy mające na celu zmniejszenie przytoczonej wartości. Na przykład pod egidą Komisji Europejskiej powstał program Code of Conduct for Energy Efficiency in Data Centre, którego celem jest między innymi edukacja i stymulowanie przedsiębiorstw do redukcji zużycia energii przy zachowaniu efektywności kosztowej i operacyjnej centrów danych. W programie uczestniczy wielu operatorów DC. 
 
Warto zauważyć, że według szacunków centrum badawczego ABB aż 40% energii zużywanej przez centra danych przeznaczane jest wyłącznie na zasilanie systemów chłodzenia. W poszukiwaniu sposobu na obniżenie wynikających z tego kosztów Google sięgnął po sztuczną inteligencję. Posługując się mechanizmem uczenia maszynowego DeepMind w swoich centrach danych, Google udało się zmniejszyć ilość energii zużywanej przez systemy klimatyzacji nawet o 40%, a efektywność wykorzystania energii elektrycznej zwiększyć o 15%. 
 
– Czujniki zastosowane przez Google i algorytmy uczenia maszynowego można także zaprząc do obserwacji procesów zachodzących w infrastrukturze IT. W oparciu o analizę monitorowanych parametrów sztuczna inteligencja mogłaby przewidzieć problemy związane z działaniem serwerów i aplikacji w centrum danych i im zapobiec. Tym samym uchroniłaby DC i jego klientów przed przestojami, które w skrajnych przypadkach mogą kosztować nawet 750 tys. dolarów – podkreśla Adam Dzielnicki z Atmana. 
 
Data center bez ludzi? 
 
Zastosowanie technologii związanych z rozwojem sztucznej inteligencji teoretycznie może doprowadzić do pojawienia się w pełni autonomicznych i niezależnych od ludzkiej pracy centrów danych, a nawet operatorów telekomunikacyjnych. Firmy takie jakie Wave2Wave już teraz oferują urządzenia, które bez udziału inżynierów potrafią rekonfigurować połączenia sieciowe. Eksperci uspo­kajają jednak, że sztuczna inteligencja nie oznacza redukcji etatów dla pracowników centrów danych. 
 
[...] 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"