Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.05.2020

Cloud Native Universe

Jako patron medialny zapraszamy programistów wdrażających lub integrujących się z dowolną...
26.03.2020

Koniec certyfikatów...

MCSA, MCSD i MCSA
26.03.2020

Odświeżony OS

FortiOS 6.4
26.03.2020

Bezpieczeństwo w chmurze

Cisco SecureX
26.03.2020

Modernizacja IT

Nowości w VMware Tanzu
26.03.2020

Krytyczne zagrożenie dla...

Nowa groźna podatność
26.03.2020

Laptopy dla wymagających

Nowe ThinkPady T, X i L
26.03.2020

Serwerowe ARM-y

Ampere Altra
26.03.2020

Energooszczędny monitor

Philips 243B1

Tablety dla biznesu

Data publikacji: 29-08-2019 Autor: Marcin Bieńkowski
Huawei MediaPad M5 10.8 64 GB...

Jak wynika z danych firmy badawczej Strategy Analytics, popularność tabletów powoli maleje – w pierwszym kwartale 2019 r. globalna sprzedaż zmalała o 5% r/r. Wynika to z dwóch przyczyn – nasycenia rynku oraz dominującej pozycji smartfonów. Niemniej w wielu zastosowaniach biznesowo-przemysłowych bez tabletu trudno się obejść. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym na rynku modelom.

 

Tablet to obecnie jedno z podstawowych narzędzi przedstawicieli handlowych, sprzedawców, inżynierów utrzymania ruchu, osób odpowiedzialnych za logistykę, pracowników odbierających inwestycje i nadzorujących budowy oraz wielu innych. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie trudno posługiwać się notebookiem, czyli np. na stanowiskach, na których konieczne jest ciągłe przemieszczanie się pomiędzy stanowiskami, gniazdami produkcji lub odwiedzanie kolejnego klienta. Smartfony, które wypierają tablety, w takich sytuacjach również zwykle okazują się nieporęczne ze względu na zbyt małe rozmiary ekranu, co utrudnia obsługę programów CRM lub aplikacji współpracujących z terminalami POS i interfejsami HMI wykorzystywanymi w maszynach.

> WYBIERAMY TABLET

Tablet to urządzenie pośrednie pomiędzy smartfonem a konwertowalnym notebookiem. Do jego zalet należą niewielka masa, przenoszenie wygodniejsze niż nawet najbardziej smukłego note­booka, większy niż w smartfonach ekran i duża wygoda w pracy w pozycji stojącej. Oczywiście urządzenia tego typu mają też ograniczenia – niewygodnie robi się nimi zdjęcia, nie zmieszczą się do kieszeni, moc obliczeniowa ustępuje notebookom, trudno podłącza się urządzenia peryferyjne (często konieczne przejściówki). Brak klawiatury w niektórych sytuacjach może utrudniać pracę i konieczne jest użycie dodatkowego urządzenia. Dlatego wybór tabletu powinien być podyktowany przede wszystkim jego przeznaczeniem. Ważne są: dobry, kontrastowy wyświetlacz, dopasowana do zadań przekątna ekranu, typ sieci Wi-Fi, procesor, rozmiar pamięci oraz system operacyjny, który pozwoli na uruchamianie firmowych aplikacji lub na wygodne korzystanie z dostępu do danych w chmurze. Kamera powinna pozwalać na swobodne odczytywanie kodów kreskowych i QR kodów, a ekran dodatkowo na wyświetlanie filmów i prezentacji dla klienta.

> EKRAN TABLETU

Podobnie jak w smartfonach, od jakości wyświetlacza zależy poziom kontrastu, odwzorowanie barw, nasycenie oraz głębia kolorów i, co najważniejsze, widoczność obrazu w pełnym słońcu oraz pod różnymi kątami. W wybranych, droższych modelach znajdziemy bardzo dobre wyświetlacze AMOLED, które spełnią gros tych wymagań. Większość przyzwoitych tabletów wyposażona jest w również niezłe wyświetlacze IPS, które zapewniają szeroki kąt widzenia i dość dobre odwzorowanie kolorów – do celów biznesowo-przemysłowych taki wyświetlacz jest całkowicie wystarczający. Warto natomiast unikać ekranów TFT, które często montowane są w najtańszych tabletach. Ekrany te nie dają wystarczająco głębokiej czerni ani wysokiego nasycenia barw, obserwowany pod kątem wyświetlany na ekranie TFT tekst staje się słabo czytelny, a generowany obraz nie jest wystarczająco dobrze widoczny w pełnym świetle. Tablet z ekranem TFT nadaje się tylko do pracy w pomieszczeniach zamkniętych, co znacząco ogranicza jego zastosowanie.

Kolejnym elementem związanym z wyświetlaczem jest przekątna ekranu, a tym samym wielkość urządzenia. Generalnie im większy ekran, tym wygodniej pracuje się na urządzeniu, jednak duży ekran sprawia, że tablet jest mniej mobilny i cięższy. Do prostych prac związanych z kontrolą i wprowadzaniem danych wystarczy przekątna o wymiarach 7 cali. Chcąc korzystać z systemu CRM lub prezentować dane klientom, rozsądnym minimum będzie ekran 10-calowy. Kompromisem może okazać się tablet o przekątnej 8–9 cali, jednak w tym wypadku oferta niektórych producentów będzie ograniczona.

Oczywiste jest, że im wyższa rozdzielczość, tym wyraźniejszy będzie obraz wyświetlany na ekranie. Obecnie nie ma co zastanawiać się jednak nad tabletami o rozdzielczości mniejszej niż Full HD. Niekiedy do prostszych prac można zdecydować się na niedrogie modele z 720p, jednak rozdzielczość 1080p będzie optymalna do wszystkich zastosowań. Wyższe rozdzielczości w niewielkich urządzeniach nie poprawią już tak znacząco jakości generowanego obrazu. Owszem, przyjemnie jest obejrzeć filmy na urządzeniu o natywnej rozdzielczości 4K, ale w wypadku zastosowań biznesowych to zbędna rozrzutność. Warto też pamiętać, że im wyższa rozdzielczość ekranu, tym bateria urządzenia zapewni zasilanie przez krótszy czas. Niezależnie od przeznaczenia warto poszukać tabletu z ekranem pokrytym szkłem Gorilla Glass, będzie on bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne (choć i tak dobrze go dodatkowo zabezpieczyć).

 

[...]

 

Autor jest niezależnym dziennikarzem zajmującym się propagowaniem nauki i techniki.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"