Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



25.10.2019

Skalowalna infrastruktura

Red Hat OpenStack Platform 15
25.10.2019

Cienki klient 2.0

Windows Virtual Desktop
25.10.2019

Nowy sprzęt Microsoftu

Rodzina Surface się powiększa
24.10.2019

Serwery ARM

Oracle stawia na Ampere Computing
24.10.2019

Wszechstronny i elegancki

Dell XPS 15
10.10.2019

CYBERSEC EXPO - największe w...

Bezpieczeństwo cyfrowe nie jest problemem dotyczącym jedynie działów IT. Obecnie stanowi...
30.09.2019

Nowości w wirtualizacji

VMware World 2019
30.09.2019

Bezpieczeństwo mobile-first

Android 10

Cel: dobrze zaprojektowana architektura IT

Data publikacji: 24-10-2019 Autor: Krystian Lempicki

Model Gartnera Pace-Layered Application Strategy dzieli firmową architekturę IT na trzy warstwy – Systems of Record, Systems of Differentiation i Systems of Innovation. Coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że aby sprostać konkurencji, muszą inwestować nie tylko w fundament (pierwsza warstwa), ale i odważniej stawiać na rozwiązania wspierające rozwój aplikacji wyróżniających firmę na rynku.

 

Według badania Deloitte „The Industry 4.0 paradox” aż 94% respondentów uważa digitalizację za jeden ze strategicznych celów swojej organizacji. Jednocześnie raport ujawnia, że tylko 68% ankietowanych widzi w cyfrowej transformacji pole do zwiększenia opłacalności biznesu. Jak trafnie podsumowują autorzy raportu, ta dysproporcja dobrze obrazuje podstawowy problem ze zrozumieniem cyfryzacji – aby korzystać w pełni z jej zalet, nie wystarczy zautomatyzować realizację jedynie części procesów biznesowych. Przeobrażeniu muszą również ulec kultura organizacyjna i sposób prowadzenia firmy, a także – na co jednogłośnie wskazują globalne agencje badawcze – to, jak przedsiębiorstwa rozumieją rolę, funkcję i obowiązki działów IT w swoich organizacjach.

WARSTWA UNIKALNOŚCI

Jak w praktyce sprawnie przeprowadzić zmiany? Gartner definiuje zarządzanie procesami biznesowymi jako dyscyplinę, która stosuje różne techniki, służące odkrywaniu, modelowaniu, analizowaniu, mierzeniu, usprawnianiu oraz optymalizacji procesów. BPM (Business Process Management) to podejście do zarządzania stosowane w organizacjach, w których szczególny nacisk kładzie się na procesy biznesowe. Traktowane są one tam jako aktywa, kluczowe w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej, które powinny być mierzone, zarządzane i usprawniane.

Analiza przebiegu procesów i ich ulepszanie prowadzą do usprawnienia działania całej organizacji. Jednak aby skutecznie zarządzać procesami, trzeba je zidentyfikować, a następnie zamodelować i udokumentować. Bezpośrednio z zarządzaniem procesami powiązany jest wspomniany już model Pace-Layered Application Strategy, który dzieli architekturę IT w firmie na trzy warstwy:

 

  • Systems of Record – rdzeń technologiczny firmy, podstawowa infrastruktura IT, której funkcją jest stabilna oraz wydajna obsługa najważniejszych procesów w firmie. Właściwie zaprojektowany rdzeń pełni funkcję podstawy, swego rodzaju kręgosłupa, na którym opiera się wdrażanie innowacji.
  • Systems of Differentiation – rozwiązania, które wspierają procesy biznesowe odzwierciedlające charakterystykę branży, w której działa firma, jak również te, na których doskonaleniu organizacja skupia się, aby wyprzedzić konkurencję. W sytuacji gdy większość firm ma podobnie zaprojektowany technologiczny kręgosłup, np. w formie mniej lub bardziej uniwersalnego systemu ERP, żeby rywalizować z innymi przedsiębiorstwami w branży, należy się skupić właśnie na grupie produktów IT wchodzących w skład tej warstwy.
  • Systems of Innovation – w dobie cyfrowej transformacji rozwiązania z tej warstwy to swojego rodzaju wisienka na torcie wskazująca na to, jak funkcjonować biznesowo w warunkach gwałtownego rozwoju nowych technologii. To stale rozwijające się rozwiązania tworzone bardzo często w sposób zwinny – tak by odpowiadać nieustannie zmieniającym się wymaganiom procesów biznesowych. Ich obszarami działania są np. obsługa nowych kanałów sprzedaży, egzekwowanie zmiany procedur wynikającej z wprowadzenia nowej strategii czy dostosowania się do zmian regulacji, uwarunkowań zewnętrznych.

 

PLATFORMY BPMS

– Wiele organizacji rozpoczyna przygodę z automatyzacją przepływu pracy i procesów od wbudowania ich w istniejące w organizacji oprogramowanie, np. system ERP. Takie rozwiązanie ma niestety poważne wady: jest trudne w utrzymaniu, ma ograniczoną skalowalność i wymaga dużego nakładu pracy związanego z dostosowaniem oprogramowania – tłumaczy Michał Łaszcz, Senior System Analyst z Altkom Software & Consulting. – Z pomocą przychodzi BPMS, czyli narzędzie wspierające aktywne zarządzanie procesami, które wykonywane są w ramach głównego komponentu, tzw. silnika procesowego. Poza kontrolą przebiegu zadań jest on również odpowiedzialny za integrację rozmaitych źródeł danych wykorzystywanych podczas realizacji procesu. Mogą być to bazy danych lub usługi dostępne wewnątrz, jak i spoza organizacji – dodaje.

 

[...] 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"