Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Infrastruktura dla ML, obliczenia kwantowe i Local Zones

Data publikacji: 23-01-2020 Autor: Stefan Kaczmarek

Utrzymanie pozycji lidera rynku chmury publicznej poprzez dodawanie kolejnych usług i funkcjonalności, obniżanie kosztów (AWS obniżył ceny swoich produktów 75 razy od 2006 r.) i rozwijanie sieci partnerów AWS – to strategiczne cele, na których skupił się Andy Jassy, CEO Amazon Web Services, podczas głównego wystąpienia na konferencji re:Invent w Las Vegas.

 

Do podróży w przyszłość cloud computingu Jassy zaprosił 65 tys. partnerów i klientów uczestniczących w AWS re:Invent 2019, zaznaczając, że nie jest to konferencja sprzedażowo-marketingowa, lecz edukacyjno-szkoleniowa. Szefowie Amazona w ciągu pięciu konferencyjnych dni (2–6 grudnia 2019 r.) ogłosili wprowadzenie łącznie 77 nowych produktów i usług chmurowych, nowych partnerstw i inicjatyw technologicznych.

 

> MILIARDY DOLARÓW, SETKI USŁUG
 
Amazon Web Services to platforma wyceniana obecnie na 36 mld dolarów. Według szacunków Gartnera, AWS ma 47,8% globalnego rynku usług IaaS (In­frastructure-as-a-Service), co stanowi prawie dwukrotność łącznego udziału jego najbliższych dwóch konkurentów, firm Microsoft i Alibaba. Strategiczny cel giganta chmurowego to utrzymanie tej pozycji. Jak podkreślił Andy Jassy, nadal 97% wydatków na infrastrukturę IT przeznaczanych jest na wyposażanie własnych data center, a tylko 3% wydawanych jest na cloud computing! Dostawcy chmury mają zatem jeszcze sporo rynku do zagospodarowania.
AWS obecnie oferuje około 200 usług chmurowych. Oferta obejmuje niemal wszystko – od dodatkowych funkcji sieciowych dla podstawowej platformy Amazon Elastic Compute Cloud (EC2), po nowe funkcje dla szybko rozwijającej się oferty kontenerów AWS Fargate. Zawiera także następną generację bezserwerowych funkcji AWS Lambda oraz nowe funkcje dla takich technologii jak dedykowane chmurowe bazy danych i robotyka.
 
> NAJWAŻNIEJSZE NOWOŚCI
 
Podczas ponad dwugodzinnego wystąpienia Andy Jassy zaprezentował serię nowych technologii AWS dla baz danych, wykrywania oszustw (Fraud Detector), automatyzacji weryfikacji kodu (Code Guru), wyszukiwania korporacyjnego i wielu innych zastosowań. Duży nacisk położył też na uczenie maszynowe jako kluczową technologię. Tylko w obszarze machine learningu Amazon ogłosił łącznie 20 nowości. Szef AWS zaprezentował też usługę o nazwie Local Zones, nowy koncept infrastruktury oferujący redukcję opóźnień poprzez umieszczanie centrów obliczeniowych, baz danych i pamięci masowych w pobliżu dużych miast, które są oddalone od regionalnych dużych centrów danych AWS. Pilotażowy projekt uruchomiono w Los Angeles. Jak potwierdził Tomasz Stachlewski, CEE Solutions Architecture Manager AWS, Local Zones (strefy lokalne) mają być też dostępne w Europie i Polsce. Nie podał jednak konkretnych dat. 
W czasie wystąpienia CEO potwierdzono też ogólną dostępność zapowiadanej już przed rokiem hybrydowej usługi chmurowej o nazwie Outposts, która pozwala firmom uruchamiać usługi AWS we własnych centrach danych, na tym samym sprzęcie, z którego korzysta Amazon (również we współpracy z VMware). Jassy mówił też o dokonujących się znaczących „przeprowadzkach technologicznych” – od tradycyjnych komputerów mainframe
i baz danych do przetwarzania i baz danych w chmurze. Wspomniał także o firmach przechodzących z Windows na Linuksa w chmurze.
W trakcie show do szefa AWS dołączył Hans Vestberg, dyrektor generalny amerykańskiego operatora telekomunikacyjnego Verizon, aby wspólnie ogłosić nową usługę o nazwie AWS Wavelength, która wprowadza technologie chmurowe do powstających sieci 5G. Verizon będzie korzystać z usługi AWS, aby zapewnić programistom możliwość wdrażania aplikacji wymagających bardzo małych opóźnień na urządzeniach mobilnych korzystających z sieci 5G. Firmy obecnie prowadzą pilotaż AWS Wavelength na platformie obliczeniowej Verizon 5G Edge w Chicago dla wybranej grupy klientów, wśród których jest wydawca gier wideo Bethesda Soft­works oraz liga amerykańskiego futbolu NFL. National Football League testuje AWS Wavelength na sieci Verizon 5G pod kątem minimalizacji opóźnień transmisji danych w celu poprawy jakości usług dla fanów na stadionach. Kolejne wdrożenia w innych lokalizacjach w USA zapowiedziano na 2020 r. AWS współpracuje także z innymi operatorami telekomunikacyjnymi (w tym Vodafone, SK Telecom i KDDI) przy wprowadzaniu usługi AWS Wavelength w Europie, Korei Południowej i Japonii. Usługi te mają umożliwić dostarczanie takich rozwiązań jak uczenie maszynowe na brzegu sieci, wspomagać autonomiczne urządzenia przemysłowe, inteligentne samochody, infrastrukturę smart city, IoT oraz rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość.
Podsumowując swoje wystąpienie, Jassy nazwał migrację do chmury „najbardziej gigantyczną zmianą, jaką widzieliśmy w technologiach w ciągu naszego życia” oraz ostrzegł, że firmy, które nie wezmą w niej udziału, pozostaną w tyle.
 
[...]
 
Autor współpracuje z pismami oraz serwisami internetowymi poświęconymi technologiom teleinformatycznym, prowadzi autorski blog B2B ICT. 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"