Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

IT cloudem stoi?

Data publikacji: 20-02-2020

Cloud computing to obecnie modne pojęcie w kręgach IT. Czy wirtualne usługi w sieci operatora są czymś więcej niż tylko chwytem marketingowym? Jeśli tak, to na co powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy usług w chmurze? Rozmawiamy z Rafałem Pietrzakiem – dyrektorem zarządzającym Crowley Data Poland.

 

IT Professional: Zdaje się, że nie ma dostawcy rozwiązań IT, który w minionym roku nie wspomniałby o cloud computingu. Czym jest cloud computing – o co tyle krzyku?


Rafał Pietrzak: Cloud computing urze­czywistnia zasadę, że nie trzeba kupować piekarni, aby mieć bochenek chleba.
Zgodnie z inną definicją (National Institute of Standards and Technology) cloud computing to usługi przetwarzania w chmurze, do których dostęp jest określony przez zasadę: „płacę za to, z czego rzeczywiście korzystam”. Model ten zapewnia dostęp do współdzielonych zasobów komputerowych, których wielkość może być elastycznie dostosowywana przy minimalnym zaangażowaniu dostawcy.

 

Wspomniane zasady to dość szerokie pojęcia. Co faktycznie wyróżnia cloud computing?


Można wskazać kilka ważnych cech charakteryzujących usługi w chmurze. Są to: powszechny dostęp do usługi z użyciem standardowych urządzeń sieciowych, samodzielne korzystanie z usługi na żądanie, połączenie zasobów bez względu na ich lokalizację, elastyczność i opłaty uzależnione od faktycznego wykorzystania. Tak opisane usługi można podzielić na kilka rodzajów: Software as a Service (SaaS) – z użyciem aplikacji dostawcy przez internet na firmowej infrastrukturze, Platform as a Service (PaaS) – nadal z wykorzystaniem infrastruktury w firmie, ale z przeniesieniem aplikacji w chmurę oraz Infrastructure as a Service (IaaS), czyli wynajęcie wielu zasobów, w tym mocy obliczeniowej, pamięci masowej, sieci itd.

 

Czy cloud computing to rzeczywiście nowość?


Idea przetwarzania w chmurze jest obecnie silnie promowana, ale wykorzystywana – od dawna. Przykładem cloud computingu jest poczta elektroniczna w przeglądarce (webmailery) czy hosting różnorodnych usług (WWW, DNS itp.). Od niedawna możliwy jest także hosting infrastruktury głosowej (wirtualne centrale cyfrowe – w ofercie Crowley to przykładowo Otwarta Platforma Cyfrowa czy vPBX-y), co stało się możliwe dzięki popularyzacji technologii VoIP. Jest to jednak tylko niewielki procent tego, co może zaoferować nam chmura. Aktualne systemy pozwalają przenieść do niej praktycznie każde oprogramowanie do zarządzania firmą, w tym: systemy pracy zdalnej, obsługi klienta (CRM/ ERP), billingowe, wsparcia sprzedaży, kadrowo-płacowe, system zdalnego zarządzania treścią strony WWW (CMS) czy elektronicznej archiwizacji dokumentacji, monitoring floty samochodowej i zamówień, a nawet systemy zarządzania gospodarką magazynową.


Skąd wzięło się nagłe zainteresowanie usługami w chmurze i nacisk na ich rozwój w biznesie?


Dynamiczny rozwój rynku usług clou­dowych jest efektem rozwoju samej sieci internetowej. Dziś uzyskanie dostępu do stałego, symetrycznego łącza internetowego o przepływności od kilku do kilkudziesięciu megabitów, z gwarancją świadczenia usługi (SLA), staje się coraz łatwiejsze. Dlatego też coraz częściej można wykorzystać sieć internetową nie tylko jako medium komunikacyjne. Dziś postrzegana jest ona jako element zaawansowanej sieci teletechnicznej, gdzie dostępne są produkty, które do niedawna kojarzyły się tylko i wyłącznie z zakrojoną na szeroką skalę inwestycją, wielomiesięcznymi testami i dużym zaangażowaniem logistycznym przedsiębiorstw. Dla przeciętnej firmy oznacza to, że za stosunkowo niewielkie pieniądze ma możliwość korzystania z zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych dostępnych dotychczas jedynie dla dużych korporacji.

 

[...]

 

Wywiad pierwotnie ukazał się w pierwszym numerze miesięcznika „IT Professional” w 2011 r.


Rafał Pietrzak związany był z Crowley Data Poland od 2000 r. W 2004 r. objął stanowisko dyrektora ds. współpracy z operatorami, a od lipca 2011 r. był dyrektorem zarządzającym Crowley Data Poland. Od 2014 r. CEO w Aiton Caldwell.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"