Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 15-06-2020 | Autor: | Agnieszka Wachowska, Joanna Jastrząb |
Wśród licznych obowiązków nałożonych ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (ustawa o KSC) na operatorów usług kluczowych przewidziano także obowiązek odpowiedniego zorganizowania wewnętrznych struktur, odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo. Wymogi te mają charakter nie tylko techniczny, ale również organizacyjny, a ich odpowiednie wdrożenie - w założeniach - ma przyczynić się do efektywnej realizacji pozostałych obowiązków w zakresie zapewnienia cyberbezpieczeństwa.
Na wstępie warto przypomnieć, że operatorzy usług kluczowych (OUK) to podmioty, wobec których spełnione zostały następujące przesłanki, zgodnie z art. 5 ustawy o KSC:
Z powyższego wynika, że dopóki w stosunku do danego podmiotu nie została wydana decyzja administracyjna, nie jest on operatorem usługi kluczowej w rozumieniu ustawy o KSC. Dopiero doręczenie decyzji o uznaniu za operatora usług kluczowych powoduje, że rozpoczyna się termin na wprowadzenie zmian w organizacji.
W zależności od rodzaju obowiązków termin ten wynosi od 3 do 12 miesięcy i dotyczy m.in.:•prowadzenia systematycznego szacowania ryzyka oraz wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, proporcjonalnych do oszacowanego ryzyka (art. 8 ustawy o KSC),
> Wewnętrzne struktury czy outsourcing usług?
Co jest istotne, w terminie trzech miesięcy od doręczenia decyzji o uznaniu za OUK operator powinien powołać wewnętrzne struktury odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo celem realizacji nałożonych na niego obowiązków, bądź też zawrzeć umowę z podmiotem świadczącym usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa (art. 14 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy o OUK).
Ustawa nie podaje w tym zakresie żadnych ograniczeń, w tym również ograniczeń co do zakresu outsourcingu. Możliwa jest więc sytuacja, kiedy outsourcowana zostaje całość obowiązków, jak i jedynie ich część – w takim wypadku OUK będzie musiał powołać wewnętrzne struktury celem realizacji pozostałych zadań.
Mając to na uwadze, operator usługi kluczowej powinien, przy uwzględnieniu swoich możliwości organizacyjnych (w tym zasobów, personelu i kompetencji), podjąć decyzję odnośnie do tego:•powoła wewnętrzne struktury odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo – stworzy lub wyznaczy zespół odpowiedzialny za realizację przewidzianych ustawą obowiązków (o czym szerzej poniżej),•zawrze umowę z podmiotem świadczącym usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa – powierzając (w drodze outsourcingu) realizację obowiązków profesjonaliście.
Istotne, aby pamiętać, że w przypadku zawarcia umowy z podmiotem profesjonalnym konieczne jest zgłoszenie jego danych kontaktowych i zakresu powierzonych usług do organu właściwego: CSIRT NASK, GOV lub MON oraz do sektorowego zakresu cyberbezpieczeństwa (art. 14 ust. 3 ustawy o KSC).
Niezależnie jednak, czy OUK zdecyduje się realizować obowiązki własnymi siłami, czy też powierzy je podmiotowi profesjonalnemu, odpowiedzialność za wykonanie tych obowiązków spoczywać będzie finalnie na nim. W razie ewentualnego postępowania kontrolnego to on będzie więc odpowiadać, jeśli organ właściwy uzna, że obowiązki wynikające z ustawy zostały wykonane w sposób nienależyty. Powyższe dotyczy odpowiedzialności administracyjnej, co nie wyklucza, oczywiście, samej umownej odpowiedzialności outsourcera wobec operatora usług kluczowych, z którym ma zawartą umowę.
> Wymogi wobec struktur odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo
Zarówno w przypadku powołania wewnętrznych struktur odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo, jak i powierzenia realizacji obowiązków podmiotowi zewnętrznemu OUK powinien zadbać, by spełnione zostały określone wymogi organizacyjne i techniczne, gwarantujące prawidłową realizację obowiązków nałożonych ustawą KSC na operatora.
Zakres tych warunków organizacyjnych i technicznych jest niemal identyczny w obu przypadkach. Jednak warto przy tym zauważyć, że w przypadku wewnętrznych struktur bezpośredni ciężar realizacji określonych wymogów ponosi OUK (musi dostosować swoją organizację do spełnienia wszystkich zaleceń). Natomiast w przypadku outsourcingu rola OUK ogranicza się do zagwarantowania, że podmiot – specjalizujący się w cyberbezpieczeństwie – te wymogi spełnia. Najczęściej dzieje się to poprzez odebranie odpowiednich oświadczeń i gwarancji w umowie oraz w oparciu o umowne mechanizmy kontrolne, pozwalające na weryfikację spełniania tych wymagań w praktyce.
Artykuł 14 ust. 2 ustawy o KSC wymaga, aby wewnętrzny zespół lub podmiot świadczący usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa:
Powyższe ogólne warunki organizacyjne i techniczne zostały szczegółowo doprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 4 grudnia 2019 r. (rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 4 grudnia 2019 r. w sprawie warunków organizacyjnych i technicznych dla podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wewnętrznych struktur organizacyjnych operatorów usług kluczowych odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo – DzU poz. 2479).
[...]
Autorki są radcami prawnymi w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Transmisje online zapewnia: StreamOnline