Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Confluence – przestrzeń dla pracy zespołowej

Data publikacji: 27-08-2020 Autor: Anna Wasilewska-Stawiak
Jira – układ komponentów w...

Sprawna wymiana informacji między działami IT wymaga odpowiednich narzędzi deweloperskich do raportowania i monitorowania wykonywanych zadań. Przepływ informacji powinien być elastycznie dopasowany do każdego projektu, a stosowne rozwiązania muszą zostać szybko wdrożone, przeniesione oraz zintegrowane z obowiązującym systemem. Wówczas możemy mówić o swoistym workflow.

 

Pierwotnie Jira miała służyć do śledzenia błędów i zgłoszeń dotyczących bugów, jednak szybko zmieniła się w maszynerię zarządzającą przypadkami testowymi, rejestrującą postępy w tworzeniu oprogramowania – a wszystko to zgodnie z metodyką Agile. Iteracyjny sposób pracy wymaga posiadania centrum operacyjnego, z którego bezproblemowo można zarządzać poszczególnymi etapami kodowania. Od zgłoszenia tematu i przydzielenia zadań po wydanie produktu. Testy kontroli – za sprawą dodatków systemowych – płynnie włączane są w cykl wytwórczy. A wydzielone zespoły otrzymują podgląd swojej pracy, co zdecydowanie sprzyja lepszej komunikacji i kooperacji między pracownikami.


Sprint z tablicami


Użytkownicy Jiry mają do dyspozycji tablice Scrum oraz Kanban, w których przypisane są ich taski, wydzielone sprinty. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniona jest duża przejrzystość pracy zespołowej, a także wgląd w stan każdej jednostki. Dodatkowo narzędzie zapewnia dobór wykresów czy opcję tworzenia raportów relacjonujących przebieg sprintu. To ścisłe monitorowanie produktywności w czasie – jak na dłoni widać bowiem, czyje taski przesuwają się opieszale, a kto już jest na finiszu pracy. Zarządzający projektem wychwytują więc ,,słabsze ogniwa” i analizują przebieg procesów. Product owner przeprowadza mapowanie zależności, prognozując następne kroki, a tymczasem „na produkcji” trwa oznaczanie funkcji i korelacja z działem testerów. ,,Rozkład jazdy” (roadmap) w Jira jest przejrzysty – dodatkowo informacje o deadline’ach mogą przychodzić mail­owo do poszczególnych użytkowników i oznaczać się różnokolorowo w pracowniczych e-kalendarzach.


Oprogramowanie składa się z trzech głównych elementów – z platformy do zarządzania (Jira Core), ze wspomnianej tablicy (Jira Software), a także z części Jira Service Desk, dedykowanej zespołom od zgłoszeń klientów zewnętrznych i wewnętrznych (raportowanych metodą SLA). Każdy projekt ma możliwość utworzenia komponentów, czyli modułów stanowiących logiczną grupę zadań realizowanych przez zespoły. Składowymi projektu mogą być: Backend i GUI, można też dodać Podsystem wiadomości e-mail, który porządkuje korespondencję zewnętrzną i jej regularny ,,przegląd” przypisuje do konkretnego sprintu. Użytkownikom pomocne są też etykiety – tagi do oznaczania tasków. Zgłoszenia w Jira to issues, grupuje się je wedle priorytetów, narzucając tym samym kolejność wykonywania zadań. Te ze znaczkiem „krytycznym” nie mogą czekać zbyt długo na realizację. Samo tworzenie projektu opiera się na epic, task oraz subtask, czyli dokładne ujęcie problemu/zagadnienia, podzielenie go na zadania i podzadania przypisane wybranym zespołom. Gdy task zacznie swój bieg w procesie, przesuwamy go do sekcji in progress, efekt końcowy czeka na recenzję (in review), a po otrzymanym akcepcie należy wybrać status done. Wszystkie bieżące sprinty i opisane zadania muszą zostać ujęte w ogólnym grafiku. Za sprawą Jira Software Cloud zespoły mogą utworzyć harmonogram powiązany z każdym realizowanym projektem. Taki układ ułatwia wszystkim nakreślenie długoterminowego horyzontu prac – można w nim utworzyć widok, w którym wyróżnione będą bieżące harmonogramy zespołów, a dane z Jira osadzone zostaną w Confluence.

 

[...]

 

 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"