Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Przewodnik po usługach Microsoft Azure

Data publikacji: 24-09-2020 Autor: Beata Zalewa
Widok kalkulatora cen Azure.

Globalny lockdown w marcu 2020 roku spowodowany koronawirusem znacząco przyspieszył wdrożenie pracy zdalnej w wielu przedsiębiorstwach, a także niejako wymusił wprowadzenie w szkołach i na uczelniach zdalnego nauczania opartego na platformach cyfrowych. Według ostatnich badań ICAN Institute i Google Cloud wynika, że chmura może na stałe zagościć w polskim krajobrazie.

 

Obecnie bardzo dużą popularnością cieszą się wszelkie rozwiązania chmurowe wspierające pracę online.
Usługi takie jak Microsoft Teams, Zoom czy Webex sprawiły, że komunikacja między pracownikami w czasie pandemii stała się dużo łatwiejsza. Oczywiście, aplikacje służące do komunikacji to tylko część możliwości, które daje nam chmura. W dobie pandemii coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie rozwiązań zapewniających ciągłość działalności, niezależnie od tego, czy pracownicy pracują z biura, czy z domu. Nowe narzędzia są doceniane, ponieważ wpływają na wzrost efektywności pracy, na rozwój oraz modernizację biznesu.

 

> Chmury sklasyfikowane


Chmura to globalna sieć serwerów rozproszonych po całym świecie, z których każdy pełni inną funkcję – to najpopularniejsza definicja. Tak powstają centra danych umiejscowione w różnych punktach na świecie. Połączone są one w jeden globalny ekosystem, który pozwala na zamawianie i wykorzystywanie różnych usług, m.in. przechowywanie danych i zarządzanie nimi, hostowanie i obsługa aplikacji (także mobilnych), strumieniowe przesyłanie materiałów wideo, wysyłanie maili i powiadomień na telefon, koordynacja poczty internetowej, oprogramowania biurowego oraz sieci społecznościowej. W ten sposób dostęp do zasobów mamy z dowolnego miejsca, wystarczy podpięcie swojego urządzenia do internetu.


Rozwiązania chmurowe dzielimy na cztery grupy: chmurę publiczną, która internetowo udostępnia zasoby i usługi publicznie; chmurę prywatną, oferującą usługi w ramach prywatnej sieci wewnętrznej (zwykle hostowanej w danej firmie) i pozwalającej na dostęp do jej zasobów tylko pracownikom i kontrahentom firmy; chmurę hybrydową, która udostępnia usługi zarówno w chmurze publicznej, jak i prywatnej – zależnie od przeznaczenia tych danych (w praktyce oznacza to, że część zasobów firmy jest udostępniana jako dane publiczne, a część danych pozostaje tylko do użytku firmy); chmurę społecznościową – udostępnia ona zasoby tylko między organizacjami, takimi jak np. instytucje rządowe. Obecnie na topie są różne hasła dotyczące chmury: skalowalność, elastyczność, mikrousługi, oszczędność, bezpieczeństwo. Dostęp do usługi jest uregulowany umową – np. rezerwujemy konkretne parametry na jeden rok lub na trzy lata, co pozwala nam lepiej kontrolować wydatki firmowe i oszacować (jeszcze przed złożeniem zamówienia) zyski dla firmy. Służy do tego kalkulator cen (rys. 1): bit.ly/33gwk8r sprawdzający cennik usług i pozwalający zdecydować, za co tak naprawdę chcemy płacić.

 

> Praca z platformą Microsoft


Platforma Azure to stale rozbudowywany zestaw usług, pozwalający na wykonywanie tych samych zadań i czynności na serwerach zlokalizowanych w centrach danych. Możemy całkowicie zrezygnować z utrzymywania własnych serwerów (tzw. środowiska on-premise) i przeniesienia całego obciążenia do chmury lub wybrać model hybrydowy (część zasobów w chmurze publicznej, np. Azure lub AWS), a część na serwerach zarządzanych przez firmę bez publicznego dostępu. Za usługi w chmurze płacimy zgodnie z rzeczywistym użyciem. Inaczej mówiąc – jest to sposób wynajmowania potrzebnej nam mocy obliczeniowej i magazynu na serwerach w centrum danych innego podmiotu. Zamiast zajmować się utrzymywaniem serwerów we własnej serwerowni, wynajmujemy je u kogoś innego, kiedy tego potrzebujemy. Za wykorzystane usług dostawca wystawia nam faktury. Możemy zawsze sprawdzić, jakie było użycie konkretnych usług na przestrzeni określonego okresu. Dostarczane raporty ułatwiają monitorowanie wykorzystanych zasobów. Dostawca chmury dba o utrzymanie infrastruktury podstawowej, z której korzystamy. Zasoby w chmurze możemy traktować jak własne zasoby w swoim centrum danych. Gdy zakończymy ich używanie, zwracamy je do dostawcy. Dużą zaletą chmury jest możliwość szybkiego radzenia sobie z najtrudniejszymi wyzwaniami biznesowymi dzięki możliwości zwiększania lub zmniejszania liczby i rodzajów potrzebnych usług. Koszty możemy kontrolować dzięki subskrypcjom, które są swoistymi zakresami billingowymi. Możemy mieć np. oddzielną subskrypcję deweloperską, oddzielną testową i niezależną produkcyjną. Na każdej możemy włączyć różne usługi i różne sposoby płatności.


Chmura obsługuje obecnie wszystkie inteligentne technologie służące do komunikacji: polecenia głosowe – rozpoznawanie mowy, przetwarzanie danych biometrycznych (np. odcisk palca lub rysów twarzy) przy weryfikacji dostępu, wysyłanie powiadomień na telefon, konwersacja z botami etc. Wszystkie te usługi poznawcze mają być przyjazne dla użytkownika. Platforma Azure to prawie nieograniczona pula składników do podstawowego przetwarzania, magazynowania i obsługi sieci, pozwalająca na przechowywanie dowolnej ilości danych i skalowanie bez ograniczeń ilości żądań obsługiwanych przez aplikacje – „prawie”, gdyż bardzo duże zainteresowanie usługami na platformie Azure podczas pandemii na krótki czas spowodowało problemy z dostępnością niektórych usług w kilku regionach. Usługi Machine Learning pozwalają na tworzenie analiz, a następnie na wyciąganie wniosków z danych telemetrycznych zwracanych przez oprogramowanie i urządzenia. Możemy tutaj wykorzystać np. urządzenia IoT do monitorowania i powiadamiania o problemach. Jeśli ktoś jest zainteresowany usługami ML, to warto wspomnieć, że Azure Data Bricks posiada stale aktualizowaną, jedną z największych baz danych o przypadkach zachorowania na SARS-COV-2, które pozwalają osobom zajmującym się szeroko pojętym Data Science analizować napływające informacje i pomagać lekarzom w walce z koronawirusem. Dane te możemy znaleźć pod adresem: databricks.com/databricks-covid-19-datasets.

 

[...]

 

Autorka jest niezależnym konsultantem, programistą, trenerem i prelegentem na konferencjach. Od ponad 10 lat zajmuje się technologiami firmy Microsoft, głównie .NET, SQL Server, SharePoint i Azure, w tym programowaniem i optymalizacją aplikacji i baz danych.

 

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"