Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



01.12.2022

Wyższy poziom programowania

Progress oferuje nowe narzędzia programistyczne: Progress Telerik, Progress Kendo UI i...
01.12.2022

Łączność w podróży

VMware SD-WAN VMware zaprezentował rozwiązanie SD-WAN nowej generacji, w tym nowego...
01.12.2022

Bezpieczne e-maile

Nowa aplikacja firmy Cypherdog Security Inc. umożliwia bezpieczną wymianę maili i...
01.12.2022

Pierwszy w branży

Schneider Electric wprowadza na rynek APC Smart-UPS Ultra. To pierwszy w branży...
01.12.2022

Przełączniki 10G dla MŚP

Nowe urządzenia to przełączniki 10G kompatybilne z systemem Omada SDN.
01.12.2022

Zarządzanie danymi

Firma Synology wprowadziła na rynek czterokieszeniowy DiskStation DS923+.
01.12.2022

Nowatorski system chłodzenia

OVHcloud zaprezentował nową, autorską technologię hybrydowego zanurzeniowego chłodzenia...
01.12.2022

Linia smart routerów

D-Link zaprezentował najnowszą rodzinę routerów Smart Wi-Fi z algorytmami sztucznej...
04.11.2022

Nowa platforma Red Hat

Nowa platforma Red Hat Enterprise Linux (RHEL) w wersjach 8.7 i 9.1 Beta obsługuje...

Jak uniknąć vendor lock-in w chmurze – analiza na przykładzie wytycznych SWIPO

Data publikacji: 01-04-2021 Autor: Agnieszka Wachowska, Aleksander Elmerych

Nie ulega wątpliwości, że uzależnienie działania przedsiębiorstwa od usług świadczonych przez jednego wykonawcę, szczególnie w przypadkach, kiedy usługi takie mają charakter kluczowy, w dłuższej perspektywie może stwarzać ryzyko przepłacania za dane usługi, a także generować ryzyko zagrożenia dla ich ciągłości działania.

 

Wykonawca, który uzależni zamawiającego od świadczonej przez niego usługi, może z czasem podnosić jej ceny, w konsekwencji czego zamawiający może ponosić niewspółmiernie wysokie koszty działalności. Z punktu widzenia podstawowych zasad marketingu oraz strategii sprzedaży działanie wykonawcy zmierzające do uzależnienia od siebie zamawiającego jest uzasadnione, gdyż koszt dotarcia do już pozyskanego i obsłużonego klienta jest znacznie mniejszy niż koszt pozyskania nowego klienta.


Z kolei dla zamawiającego uzależnienie od dostawcy w przypadku kluczowych usług może prowadzić do paraliżu działania całej organizacji, co w konsek­wencji może grozić nie tylko stratami finansowymi, ale również utratą zaufania do klientów takiego przedsiębiorstwa lub innych odbiorców jego usług. Ryzyko związane z uzależnieniem przedsiębiorców i organizacji od dostawców oprogramowania, bez których trudno wyobrazić sobie dziś nowoczesną organizację, jest zjawiskiem znanym i występowało już przy tradycyjnym modelu dystrybucji oprogramowania on-premises. Zwykle realizowane było poprzez brak zabezpieczenia sobie przez zamawiającego odpowiednich praw do uzyskiwanego oprogramowania oraz wiedzy na jego temat (brak odpowiedniej dokumentacji, kodów źródłowych itp.). Dziś, kiedy oprogramowanie coraz szerzej zaczyna być dystrybuowane w chmurze, w modelu SaaS pojawia się w nowej, nieco zmienionej odsłonie – jako ryzyko vendor lock-in w chmurze, czyli głównie ryzyko związane z brakiem możliwości prostej rezygnacji ze świadczenia usług przez danego dostawcę chmurowego oraz przeniesienia danych oraz procesów biznesowych do innego dostawcy lub na własną infrastrukturę lokalną. W związku z tym powstaje pytanie, co zrobić, aby ograniczyć związane z tym ryzyko? Odpowiedzi na nie udzielają m.in. opublikowane niedawno wytyczne SWIPO (ang. Switching Cloud Providers and Porting Data).

 

> Uzależnienie od dostawcy


Vendor lock-in jest zjawiskiem polegającym na uzależnieniu zamawiającego od produktów lub usług dostawcy w sposób, który uniemożliwia zmianę tego dostawcy bez poniesienia dodatkowych kosztów lub znacznych niedogodności po stronie zamawiającego. Vendor lock-in był początkowo związany z modelem biznesowym usług powiązanych (ang. razor and blades), w którym dostawca oferuje główny produkt w niskiej cenie, czasami nawet poniżej kosztów produkcji, po to żeby czerpać zyski ze sprzedaży kompatybilnych komponentów, bez których korzystanie z produktu głównego jest niemożliwe lub znacznie utrudnione. W takiej sytuacji odbiorca produktu ma w zasadzie dwie możliwości – albo zrezygnuje z zakupu dedykowanych komponentów, przez co główny produkt stanie się bezużyteczny, albo zapłaci wysoką cenę za dedykowane komponenty, chcąc móc dalej korzystać z produktu. Ten model działania wykorzystywany może być również w przypadku usług IT, kiedy sam koszt wdrożenia czy wejścia w nową technologię jest stosunkowo niewysoki i realizowany przez wykonawcę z minimalną lub niewielką marżą, natomiast faktyczny zarobek wykonawcy generowany jest już na etapie świadczenia dalszej usługi, np. utrzymaniowej czy tzw. opłaty subskrypcyjnej, kiedy zamawiającemu trudno jest zrezygnować ze świadczonej usługi ze względu na wysoki koszt wyjścia.


> Vendor lock-in w usługach chmurowych


W przypadku usług chmurowych vendor lock-in wiąże się zwykle z trudnością w odzyskaniu danych przeniesionych wcześniej do chmury w takiej formie, aby następnie mogły zostać bez większych problemów przeniesione i wykorzystane w usługach świadczonych przez innego dostawcę lub przetwarzane na własnej infrastrukturze zamawiającego, jeżeli podejmie on decyzję o rezygnacji z korzystania z chmury obliczeniowej.

 

[...]

 

Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, partner w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy spółka jawna, szefowa zespołu IT-Telco.
Aleksander Elmerych, aplikant radcowski, junior associate w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy spółka jawna w zespole IT-Telco.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"