Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Jak uniknąć vendor lock-in w chmurze – analiza na przykładzie wytycznych SWIPO

Data publikacji: 01-04-2021 Autor: Agnieszka Wachowska, Aleksander Elmerych

Nie ulega wątpliwości, że uzależnienie działania przedsiębiorstwa od usług świadczonych przez jednego wykonawcę, szczególnie w przypadkach, kiedy usługi takie mają charakter kluczowy, w dłuższej perspektywie może stwarzać ryzyko przepłacania za dane usługi, a także generować ryzyko zagrożenia dla ich ciągłości działania.

 

Wykonawca, który uzależni zamawiającego od świadczonej przez niego usługi, może z czasem podnosić jej ceny, w konsekwencji czego zamawiający może ponosić niewspółmiernie wysokie koszty działalności. Z punktu widzenia podstawowych zasad marketingu oraz strategii sprzedaży działanie wykonawcy zmierzające do uzależnienia od siebie zamawiającego jest uzasadnione, gdyż koszt dotarcia do już pozyskanego i obsłużonego klienta jest znacznie mniejszy niż koszt pozyskania nowego klienta.


Z kolei dla zamawiającego uzależnienie od dostawcy w przypadku kluczowych usług może prowadzić do paraliżu działania całej organizacji, co w konsek­wencji może grozić nie tylko stratami finansowymi, ale również utratą zaufania do klientów takiego przedsiębiorstwa lub innych odbiorców jego usług. Ryzyko związane z uzależnieniem przedsiębiorców i organizacji od dostawców oprogramowania, bez których trudno wyobrazić sobie dziś nowoczesną organizację, jest zjawiskiem znanym i występowało już przy tradycyjnym modelu dystrybucji oprogramowania on-premises. Zwykle realizowane było poprzez brak zabezpieczenia sobie przez zamawiającego odpowiednich praw do uzyskiwanego oprogramowania oraz wiedzy na jego temat (brak odpowiedniej dokumentacji, kodów źródłowych itp.). Dziś, kiedy oprogramowanie coraz szerzej zaczyna być dystrybuowane w chmurze, w modelu SaaS pojawia się w nowej, nieco zmienionej odsłonie – jako ryzyko vendor lock-in w chmurze, czyli głównie ryzyko związane z brakiem możliwości prostej rezygnacji ze świadczenia usług przez danego dostawcę chmurowego oraz przeniesienia danych oraz procesów biznesowych do innego dostawcy lub na własną infrastrukturę lokalną. W związku z tym powstaje pytanie, co zrobić, aby ograniczyć związane z tym ryzyko? Odpowiedzi na nie udzielają m.in. opublikowane niedawno wytyczne SWIPO (ang. Switching Cloud Providers and Porting Data).

 

> Uzależnienie od dostawcy


Vendor lock-in jest zjawiskiem polegającym na uzależnieniu zamawiającego od produktów lub usług dostawcy w sposób, który uniemożliwia zmianę tego dostawcy bez poniesienia dodatkowych kosztów lub znacznych niedogodności po stronie zamawiającego. Vendor lock-in był początkowo związany z modelem biznesowym usług powiązanych (ang. razor and blades), w którym dostawca oferuje główny produkt w niskiej cenie, czasami nawet poniżej kosztów produkcji, po to żeby czerpać zyski ze sprzedaży kompatybilnych komponentów, bez których korzystanie z produktu głównego jest niemożliwe lub znacznie utrudnione. W takiej sytuacji odbiorca produktu ma w zasadzie dwie możliwości – albo zrezygnuje z zakupu dedykowanych komponentów, przez co główny produkt stanie się bezużyteczny, albo zapłaci wysoką cenę za dedykowane komponenty, chcąc móc dalej korzystać z produktu. Ten model działania wykorzystywany może być również w przypadku usług IT, kiedy sam koszt wdrożenia czy wejścia w nową technologię jest stosunkowo niewysoki i realizowany przez wykonawcę z minimalną lub niewielką marżą, natomiast faktyczny zarobek wykonawcy generowany jest już na etapie świadczenia dalszej usługi, np. utrzymaniowej czy tzw. opłaty subskrypcyjnej, kiedy zamawiającemu trudno jest zrezygnować ze świadczonej usługi ze względu na wysoki koszt wyjścia.


> Vendor lock-in w usługach chmurowych


W przypadku usług chmurowych vendor lock-in wiąże się zwykle z trudnością w odzyskaniu danych przeniesionych wcześniej do chmury w takiej formie, aby następnie mogły zostać bez większych problemów przeniesione i wykorzystane w usługach świadczonych przez innego dostawcę lub przetwarzane na własnej infrastrukturze zamawiającego, jeżeli podejmie on decyzję o rezygnacji z korzystania z chmury obliczeniowej.

 

[...]

 

Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, partner w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy spółka jawna, szefowa zespołu IT-Telco.
Aleksander Elmerych, aplikant radcowski, junior associate w Kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy spółka jawna w zespole IT-Telco.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"