Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



26.08.2021

Firma Fortinet rozszerzyła...

Firma Fortinet rozszerzyła ofertę o usługę FortiTrust, która dołączyła do innych usług...
26.08.2021

Aplikacje biznesowe

Ready_™ AppStore
26.08.2021

Automatyzacja chmur...

Integracja z Red Hat Ansible
26.08.2021

Backup kodu źródłowego

GitProtect.io dostępny na Github
26.08.2021

Wsparcie pracy hybrydowej

Zdalny SD WAN
26.08.2021

Nowy monitor Philips 498P9Z

Nowy monitor Philips 498P9Z to model wyposażony w 49-calowy, zakrzywiony panel VA o...
26.08.2021

Wytrzymały punkt dostępowy

D-Link DIS-2650AP
26.08.2021

Ekonomiczne dyski

SSD bez DRAM
26.08.2021

Petabajty pojemności

Serwery QNAP

Centra danych po pandemii

Data publikacji: 26-08-2021 Autor: Stefan Kaczmarek

Rok 2020 wystawił centra przetwarzania danych na bardzo ciężką próbę. Te jednak pozytywnie przeszły lockdownowy test i nadal były w stanie zapewniać usługi, dzięki czemu świat nie zatrzymał się całkowicie. Nie wiemy, jak będzie wyglądał dalszy przebieg pandemii z nowymi mutacjami koronawirusa, warto więc zastanowić się, jakie nowe wyzwania mogą stanąć przed centrami danych w przyszłości.

 

Pandemia dla wielu branż okazała się punktem zwrotnym – internet wraz z całym ekosystemem ICT doświadczył jej rewolucyjnego wpływu, co zmieniło relacje ludzi z techniką. Internet i związane z nim technologie teleinformatyczne odnotowały bezprecedensowe wzrosty i nabrały nowego znaczenia, ponieważ stały się kluczowymi narzędziami nie tylko walki z pandemią, ale także umożliwiły przetrwanie w pandemicznej rzeczywistości lockdownów. Znacząco wzrosło wykorzystanie platform teleinformatycznych. Centra danych dowiodły, że są niezbędnym elementem w procesie świadczenia podstawowych usług. Dostrzegły to również rządy – obecnie wykorzystują one aplikacje mobilne i technologie GPS do śledzenia, monitorowania zdrowia obywateli oraz identyfikowania osób zarażonych i poddawania ich kwarantannie. Szpitale i przychodnie lekarskie w dużym stopniu przestawiły się na telemedycynę, aby bezpiecznie świadczyć usługi opieki zdrowotnej w związku z zamykaniem ośrodków ambulatoryjnych. Ponad 4 mld ludzi zostało zmuszonych do pozostania w domach w wyniku lockdownów, co spowodowało zwiększenie wykorzystania internetowych platform wideo, czatów i usług komunikacyjnych.

 

> Centra danych kołem ratunkowym w erze COVID-19

Globalny ruch online w ciągu jednego tygodnia kończącego się 20 kwietnia 2020 r. wzrósł o 28%, podczas gdy liczba transakcji online wzrosła o 48%, a średnia odsłon o 30%. Ogromną popularność zyskały również aplikacje służące do pracy zdalnej, takie jak Zoom, Microsoft Teams i Google Classroom. Ba, kapitalizacja rynkowa Zoom Communications w ciągu zaledwie kilku miesięcy wzrosła do 48,7 mld dol., czyli więcej niż łączna kapitalizacja rynkowa siedmiu największych światowych linii lotniczych. Gdy konsumenci tną wydatki na mniej potrzebne produkty, takie jak odzież czy meble, wydatki na rozwiązania cyfrowe rosną wraz ze wzrostem konsumpcji mediów.

Gdy domowe IT nagle nabiera krytycznego znaczenia, konsumenci koncentrują się na pozyskiwaniu nowych połączeń internetowych lub modernizacji starych do prędkości szerokopasmowych. W rezultacie nowe domowe połączenia internetowe stwarzają równoległy popyt na modemy i routery.

Firmy na całym świecie zwracają się też do platform chmurowych, aby pozostać online i korzystać z usługowych modeli, takich jak Desktop-as-a-Service.

 

> Trendy rynkowe i technologiczne

Pomimo recesyjnego wpływu pandemii COVID-19 na globalną gospodarkę w ubiegłym roku ogólne wydatki na inwestycje w centra danych wzrosły na całym świecie o 2%, wynika z danych zebranych przez firmę analityczną Dell'Oro. Prężny sektor dostawców hiperskalowalnej chmury pomógł zrównoważyć nieplanowane wcześniej zakłócenia. Rosnące zapotrzebowanie na centra danych znalazło odzwierciedlenie w przychodach i strategiach ekspansji ogłaszanych przez gigantów chmury publicznej, takich jak Amazon Web Services, Google i Microsoft. Można oczekiwać, że gracze ci przyczynią się do wzmocnienia rozwoju branży poprzez uruchamianie obiektów samoobsługowych i kolokacyjnych, dzięki czemu zyskają również centra danych stron trzecich. Usługi chmurowe cieszą się dużym popytem, co napędza wdrożenia usług sieciowych wspierających przechodzenie na platformy cyfrowe. Bez wątpienia jednak centra danych staną przed poważnymi przeszkodami w ciągu najbliższych 12 miesięcy, ponieważ nadal na masową skalę obsługują pracę i naukę zdalną, co skutkuje m.in. ogromnym wzrostem wykorzystania łączy internetowych.

Analitycy przewidują, że w 2021 roku cały sektor będzie w stanie nadrobić ubiegłoroczne niedobory wieloma nowymi inwestycjami. Strategie wdrożeniowe zostaną dodatkowo wzmocnione przez szereg trendów, w tym rosnącą rolę algorytmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego przy powstawaniu ośrodków obliczeniowych przyszłości. Rynek zarządzania infrastrukturą centrów danych DCIM jako jeden z niewielu segmentów rynkowych, który w 2020 r. osiągnął wysoki poziom na fali przyspieszonej transformacji cyfrowej wymuszonej przez pandemię COVID-19, odnotował ponad 16-procentowy wzrost i będzie nadal rósł średniorocznie na poziomie 11,9% (CAGR) w latach
2020–2027 r., wynika z prognoz zawartych w raporcie „Data Center Infrastructure Management (DCIM) – Global Market Trajectory & Analytics”. Można oczekiwać, że po pandemii zapotrzebowanie na rozwiązania SaaS będzie jeszcze większe, tak aby wspierać coraz bardziej rozproszoną siłę roboczą. Rozwiązania SaaS, niegdyś uważane za narzędzia dla małych i średnich firm, obecnie zyskują na popularności wśród dużych klientów korporacyjnych. Analitycy przewidują, że wielu dostawców rozwiązań SaaS zacznie przypominać dzisiejszych dużych dostawców usług chmurowych. Również tradycyjni dostawcy usług chmurowych będą umacniać swoją pozycję na rynku. W przyszłości zapotrzebowanie na moc obliczeniową 100 MW będzie punktem wyjścia dla operatorów hiperskalowych, takich jak Google, Facebook i Amazon. Aby odpowiedzialnie zaspokoić swój apetyt, giganci ci będą coraz częściej sami inwestować w odnawialne źródła energii i przybliżać źródła zasilania do nowych centrów danych.

 

[...]

 

Autor współpracuje z pismami oraz serwisami internetowymi poświęconymi technologiom teleinformatycznym, prowadzi autorski blog B2B ICT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"