Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



29.10.2021

Veritas po raz 16. liderem...

Firma Veritas Technologies, producent uznanych rozwiązań backup klasy enterprise,...
21.10.2021

Zarządzanie IT

We wrześniu BTC Sp. z o.o. zaprezentowała premierową wersję systemu eAuditor V8 AI.
21.10.2021

Konferencja VMworld

Imagine That. Pod takim hasłem w dniach 5–7 października 2021 r. odbyła się jedna z...
21.10.2021

Darmowy deszyfrator

Bitdefender wspólnie z organami ścigania opracował i wydał narzędzie, które pozwala...
21.10.2021

Dell C1422H

Dell Technologies wprowadza do oferty przenośny monitor do zwiększenia wydajności pracy w...
21.10.2021

Dysk dla cyfrowych twórców

Western Digital zaprezentowało nowy dysk – WD Blue SN750 NVMe SSD.
21.10.2021

Projektory laserowe

Optoma wprowadza serię projektorów laserowych Ultra Bright ZU1700, ZU1900, ZU2200 z...
21.10.2021

Orzeł wśród routerów

D-Link wprowadza na rynek smart router EAGLE PRO AI AX1500 R15.
21.10.2021

Nowe generacje Ryzen i Epyc

AMD 3D V-Cache. AMD zapowiada procesory Ryzen i Epyc z nowym rozwiązaniem.

Odpoczynek

Data publikacji: 21-10-2021 Autor: Piotr Wojciechowski

Jako młody inżynier mocno nie doceniałem potrzeby odpoczynku od pracy. Odpoczynku niezależnie od tego, jak bardzo swoją pracę lubiłem. A tym bardziej odpoczynku, gdy miejsce lub forma pracy nie były już tymi wymarzonymi. Nie ukrywajmy, nie zawsze miejsce, ludzie, z którymi pracujemy, powierzane nam zadania, zakres obowiązków powodują, że mówimy o naszej pracy „wymarzona” lub „perfekcyjna”. Niezależnie, jaka ta praca jest, wolne jest nam niezbędne.

Do czego może prowadzić brak odpowiedniego wytchnienia? Przemęczenie, senność, brak chęci – nie tylko do wykonywanego zawodu – to jedne z klasycznych objawów wypalenia zawodowego. To wszystko przekłada się na brak zadowolenia z pracy, która w naszych głowach zaczyna stawać się dla nas karą. Znasz te objawy? Każda osoba, niezależnie od piastowanego stanowiska, w pewnym momencie wpada w stan wypalenia zawodowego. Czasem jego objawy są bardziej wyraźne, czasem to tylko zwykłe chwilowe zniechęcenie. Wiadomo natomiast, że w długiej perspektywie czasu trwanie w tym stanie jest niezdrowe dla naszej psychiki i może nawet prowadzić do ciężkiej depresji.

Skoro ten odpoczynek od pracy jest dla nas taki ważny, to dlaczego sami sobie go odbieramy? Niech podniesie rękę ten, kto nigdy, mając wolne, nie odebrał służbowych telefonów czy poczty. Jest to nagminne zarówno w firmach z sektora budżetowego, jak i tych prywatnych. Ostatnio byłem właśnie na takim długim, dwuipółtygodniowym urlopie za granicą. Miało być dużo zwiedzania, spędzenia czasu ze znajomymi… Niestety ze względu na „obsuwę” w projekcie spędzałem codziennie przynajmniej pięć do ośmiu godzin nad robotą. Efekt tego był taki, że psychicznie nie wypocząłem nic, a wróciłem wręcz bardziej zmęczony, niż byłem przed wyjazdem. Nie był to zresztą pierwszy raz. Jeszcze w czasach, gdy pracowałem na etacie, często dopuszczałem do takich sytuacji, że musiałem zajmować się sprawami służbowymi w czasie urlopu. Wielu moich kolegów i koleżanek z branży IT postępuje w ten sam sposób. Kultura korporacji na szczęście coraz bardziej zmienia się na korzyść pracownika i w wielu firmach dzwonienie do niego w dni wolne jest niepożądane. Niestety nadal w większości firm można po powrocie z urlopu, na którym wyłączyło się telefon służbowy, dostać reprymendę od szefa, że nie można było się z pracownikiem skontaktować. Z perspektywy czasu dobrze wiem, że takich firm i przełożonych należy unikać.

Jako pracownicy działów IT jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że pełnimy dyżury telefoniczne. Osobiście dyżurowałem tak w różnych firmach przez ponad 15 lat i jestem ich wielkim przeciwnikiem. Dla mnie weekend czy święta, w trakcie których pełnię dyżur, nie są czasem odpoczynku. Jeżeli nie mogę robić tego, co chcę, wyjechać w dowolnym momencie tam, gdzie chcę, wyłączyć telefonu i nie przejmować się tym, że ktoś za chwilę może zadzwonić i potrzebować mojego wsparcia, to tak naprawdę cały czas jestem w pracy. Nie zapominajmy, że nasz dyżur telefoniczny wpływa także na odpoczynek naszych bliskich. Cała rodzina żyła w takim zawieszeniu, że być może za chwilę będę musiał wszystko zostawić i ruszyć na drugi koniec Polski, aby wymieniać uszkodzone urządzenie. I o ile w młodym wieku, gdy zaczyna się swoją karierę, takie dyżury i interwencje przynoszą spore doświadczenie, to wraz z rozwojem kariery zawodowej powinniśmy starać się unikać tego typu obowiązków.

W jaki sposób zatem powinniśmy planować odpoczynek? Przede wszystkim szukać sposobów na całkowite odcięcie się od pracy. Nie musimy rzucić wszystkiego i wyjechać w Bieszczady. Wystarczy na początek jako pracodawców szukać firm, które respektują naszą potrzebę odprężenia i nie zawracają nam głowy w dni wolne. Możemy o to wprost pytać na rozmowie rekrutacyjnej lub podpytać przyszłych współpracowników, których z łatwością znajdziemy choćby na LinkedInie. Przedsiębiorcy mają trochę gorzej, gdyż są odpowiedzialni za prowadzony przez siebie biznes. Da się jednak w miarę planować rozłożenie projektów w taki sposób, aby móc pojechać na tygodniowy czy dwutygodniowy urlop. W przypadku gdy prowadzimy wieloosobową firmę, kluczowa jest dobra organizacja pracy i delegacja zadań. Nie ma przy tym znaczenia, czy jesteśmy menedżerem, czy właścicielem takiej firmy. Z dyżurami będzie trochę gorzej. Polskie prawo co prawda precyzuje, czym jest dyżur telefoniczny, ale w taki sposób, że jest on dość niekorzystny dla pracownika. Dlatego obecnie najlepszym podejściem jest negocjowanie, wraz z rozwojem swojej kariery i awansem na wyższe stanowiska lub w trakcie negocjacji, kontraktu z nową firmą, aby dyżurów telefonicznych nie było lub były one mocno ograniczone. Zdaję sobie sprawę, że zbudowanie pierwszej linii wsparcia, która będzie dyżurować całą dobę, jest kosztowne i dla wielu firm nieosiągalne. Warto jednak wziąć pod uwagę swoje zdrowie i jeżeli nasz pracodawca nie dba o to, byśmy wypoczęli, to może czas na zmianę miejsca pracy.

 

[...]

 

Autor specjalizuje się w rozwiązaniach routingu i switchingu, data center oraz service providers. Pracuje jako niezależny konsultant IT. Posiada certyfikat CCIE.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"