Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 31-03-2022 | Autor: | Artur Martynów |
Samoobsługowa platforma do analizy danych Qlik Sense łączy osiągnięcia technologii z ludzką potrzebą obserwacji i wyciągania wniosków, ułatwiając podejmowanie decyzji. Twórcy narzędzia dokonali przełomu w podejściu do pracy z danymi, umożliwiając nie tylko analitykom tworzenie intuicyjnych wizualizacji i raportów na podstawie rozproszonych i zróżnicowanych źródeł danych.
Aby konkurować na dzisiejszym rynku analityki biznesowej (BI) i analizy danych, dostawcy muszą zapewnić niezbędne funkcje, takie jak przygotowanie i przeszukiwanie danych, eksploracja wizualna, generowanie podglądu czy samoobsługowe analizy. Rynek wymaga również narzędzi, które oferują interaktywne pulpity mierzenia wskaźników wydajności (KPI) oraz intuicyjne i łatwe do odczytania wykresy. Narzędzia muszą również być w stanie zbierać dane z wielu różnych źródeł, wykorzystywać rozwiązania chmurowe i umożliwiać wielowymiarowy dostęp do zasobów.
Skandynawskie korzenie
Założona w 1993 r. przez Björna Berga oraz Staffana Gestreliusa szwedzka firma QlikTech postawiła sobie za cel stworzenie intuicyjnego oprogramowania naśladującego pracę ludzkiego mózgu. Nazwano je QuikView od angielskich słów: „quality” (jakość), „understanding” (zrozumienie), „interaction” (interakcja) i „knowledge” (wiedza). W 1996 r. aplikacji nadano nazwę QlikView, by podkreślić zdolność do szczegółowej analizy danych za pomocą jednego kliknięcia. Do roku 2005 firma skupiła się na rozwiązaniach w obszarze Business Intelligence (BI), a QlikView zmienił się z narzędzia desktopowego w sieciowe rozwiązanie bazujące na serwerze i Javie. W 2014 r. powstał Qlik Sense – platforma nowej generacji do samoobsługowych analiz.
Znaczącym rokiem dla rozwoju Qlika był 2020, kiedy to udało mu się przejąć trzy firmy: RoxAI – dewelopera oprogramowania z zakresu integracji i alertów dla analityków; Blendr.io – którego rozwiązania automatyzują integrację danych i orkiestrację aplikacji usług oprogramowania oraz źródeł danych w chmurze; oraz Knarr – firmę specjalizującą się w oprogramowaniu do analizy i wymiany danych między wieloma użytkownikami w czasie rzeczywistym.
Silnik asocjacyjny
Obecny Qlik Sense to kompleksowe rozwiązanie do integracji i analizy danych. Qlik może współpracować z dowolnym źródłem danych w jego istniejącym formacie. SQL i relacyjne bazy danych nigdy nie zostały zaprojektowane tak, aby wspierać interaktywny proces analityczny, i nakładają znaczne ograniczenia na sposób, w jaki można łączyć i szybko przetwarzać dane. Rozwiązania zastosowane w Qliku umożliwiają symultaniczne przeprowadzanie analiz na podstawie informacji z wielu różnych baz danych.
Silnik asocjacyjny Qlik Sense ocenia powiązane i niepowiązane wartości danych w odniesieniu do wyborów użytkownika. Do oceny wartości i możliwości powiązania wykorzystuje skompresowane indeksowanie binarne. To proces, którego silnik używa do ładowania i przechowywania danych, tworzenia skompresowanego, wielotabelowego magazynu danych w pamięci, z indeksem asocjacyjnym. Następnie uwzględnia zestaw danych we wszystkich analizach w celu wykonania dynamicznych obliczeń i ujawnia powiązane i niepowiązane wartości w postaci kolorowego schematu. Po każdym naszym kliknięciu silnik dokonuje analizy do nowego kontekstu (stan wyboru) i podświetla asocjacje w zakresach danych – kolorem zielonym (wybrane), białym (powiązane) i szarym (niepowiązane). Pozwala to nam na wybieranie, łączenie, przekształcanie i ładowanie danych z wielu źródeł (również metodą „przeciągnij i upuść”), bez pominięcia żadnych, mogących mieć wartość elementów.
Dwaj asystenci
Doradca Insight Advisor dostępny w Qlik Sense może sugerować zastosowanie określonych wykresów na podstawie analizy całego zestawu dostępnych danych. Wykorzystuje silnik Qlik Cognitive do tworzenia wizualizacji na podstawie wybieranych przez nas pól i elementów oraz udziela wskazówek na podstawie obserwacji naszych zachowań czy powtarzanych czynności w systemie.
Z drugiej strony mamy do dyspozycji narzędzie Insight Bot. To okno dialogowe, w którym możemy zadawać pytania za pomocą języka naturalnego i w odpowiedzi otrzymywać odpowiednie wykresy, porównania, rekomendacje, prognozy czy linki. Twórcy zapewniają, że solidna warstwa logiki biznesowej pozwala nie tylko na generowanie odpowiednich analiz i wykresów, ale też dzięki uczeniu maszynowemu sugestie stają się z czasem mądrzejsze i bardziej trafne. Bot integruje się z wieloma narzędziami komunikacyjnymi, takimi jak Slack, Salesforce, Skype czy Microsoft Teams.
[...]
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Transmisje online zapewnia: StreamOnline