Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



15.07.2022

Nowa wersja BDRSuite

Vembu Technologies, dostawca oprogramowania do ochrony danych w środowiskach fizycznych,...
15.07.2022

Zarządzanie końcówkami

baramundi software opublikowało nową wersję narzędzia do ujednoliconego zarządzania...
15.07.2022

Cyberzwiadowca

FortiRecon to kompleksowe narzędzie do ochrony przed cyfrowym ryzykiem (Digital Risk...
15.07.2022

Kontrola audiowizualna

Optoma wprowadziła oprogramowanie zintegrowane z chmurową platformą Microsoft Azure do...
15.07.2022

Chmura bezpieczeństwa

Cisco przedstawiło plan stworzenia Security Cloud – globalnej, zintegrowanej, opartej na...
15.07.2022

Nowy laptop do pracy zdalnej

Wielozadaniowość pracy hybrydowej to idea, która była inspiracją dla inżynierów Della...
15.07.2022

Monitoring bez zakłóceń

Firma Axis Communications proponuje nową serię kamer wyposażonych w najnowsze technologie...
15.07.2022

Na poziomie petabajtów

Dostępny jest nowy model HD6500 firmy Synology, pierwszy z serii HD zaprojektowany z...
15.07.2022

Procesory na rynku...

irma AMD ogłosiła, że procesory Threadripper PRO 5000 WX w lipcu br. będą oferowane przez...

Lista pytań chmurowych

Data publikacji: 31-03-2022 Autor: Michał Jaworski

Zbiegiem okoliczności cała komisja analizująca możliwości zastosowania chmury znalazła się w tym samym busie. Trzeba było przypadku, że na drodze przed busem pojawiła się furmanka. Przeznaczenie nakazało kierowcy zadać niefrasobliwie pytanie: to jak, wyprzedzamy? Opiszmy, co wydarzyło się później!

 

Kierownik postanowił sprawdzić, czy pojazd jest przystosowany do wyprzedzania. Pani Anna zauważyła, że należy wziąć pod uwagę warunki atmosferyczne, jakie mogą mieć wpływ na ten manewr. W szczególności zwróciła uwagę na porę dnia, pozycję słońca względem oczu kierowcy, siłę i kierunek wiatru, a także wilgotność powietrza. Pan Bolesław przytomnie dorzucił do tego temperaturę, gdyż – jak stwierdził – chociaż mamy wiosnę w pełni, to przecież nie można wykluczyć przygruntowych przymrozków. Pan Czesław wyraził opinię, że nie można na podstawie własnej oceny pojazdu wyciągnąć wniosków, czy nadaje się on do wyprzedzania, więc trzeba taką informację zdobyć od producenta. Pani Danuta z prawnego wskazała, że najlepiej byłoby dostać od producenta oświadczenie w powyższej sprawie, ale warto też spróbować uzyskać potwierdzony notarialnie dokument, że producent bierze odpowiedzialność za wynik wyprzedzania w każdej sytuacji. Pan Bolesław ponownie wykazał się refleksem i dodał do listy także producenta opon. Kierownik – nieprzypadkowo zajmuje to stanowisko! – zadał pytanie, czy istnieją formalne przeszkody związane z wyprzedzaniem. Kierowca odpowiedział, że nie widział żadnego znaku zakazu ani nie było na drodze linii ciągłej, która manewr by uniemożliwiała. Również i to zagadnienie zostało wpisane na listę pytań, na które bezwzględnie należy znaleźć odpowiedź. Kierowca pożałował swojego wtrącania się do prac komisji, ponieważ rozpoczęto go drobiazgowo wypytywać, czy już kiedykolwiek wyprzedzał, czy były to furmanki, jaki procent wyprzedzania był nieudany oraz czy ma plan, co robić, gdyby się okazało, że za widoczną przed busem furmanką będą kolejne furmanki (wprawdzie ich nie było, ale takie furmanki mogą pojawić się zupełnie niespodziewanie). Na liście zagadnień znalazły się jeszcze ocena ryzyka związana z różnicą prędkości busa i furmanki podczas wyprzedzania, propozycja stworzenia exit planu na wypadek, gdyby podczas manewru miały miejsce nieoczekiwane wydarzenia, ocena stanu kierowcy na podstawie poprzednich 72 godzin jego życia (m.in. stopień zmęczenia w skali o 1 do 10, nastrój – od „przygnębiony” do „entuzjastyczny”), ocena ryzyka na podstawie statystyk wypadków związanych z wyprzedzaniem w ciągu ostatnich dwóch lat, a także możliwości reasekuracji. Dodano długość wyprzedzania wyrażoną w metrach i dłuższą chwilę zastanawiano się, czy trzeba potraktować jako oddzielne przypadki wyprzedzanie na terenie płaskim i przy zjeżdżaniu z góry. Prowadząca notatki pani Anna dodała, że sama wprawdzie nigdy nie miała złych doświadczeń z wyprzedzaniem, ale ma kolegę, który jej powiedział, że wyprzedzanie jest groźne. Po weryfikacji całej listy – przy czym zespół miał świadomość, że jest ona niekompletna – została ona wprowadzona na czysto do tabeli w arkuszu, zadania zostały podzielone między członków komisji i zapisano, że kolejne spotkanie statusowe odbędzie się za dwa tygodnie. Kierownik westchnął przy tym, że gdyby furmanka zjechała z drogi, to problem sam by się rozwiązał, ale, po pierwsze, nie można na to liczyć, a po wtóre, lista na pewno się jeszcze przyda, bo długa droga przed nami.


Skoro lista pytań, jakie wypracowała komisja, jest sensowna, to dlaczego nie stosujemy jej przy okazji każdego wyprzedzania? Bo przecież nie stosujemy i nie jedziemy za furmanką, dopóki nie przygotujemy odpowiedzi na każde pytanie dla każdej możliwej sytuacji. Dzieje się tak, ponieważ oceniamy konkretną sytuację na drodze i – świadomie lub nie – odpowiadamy sobie tylko na kilka pytań. To całkowicie wystarcza, by podjąć decyzję o wyprzedzaniu.


W przypadku chmury obliczeniowej powinno być dokładnie tak samo. Pierwszym warunkiem jest ocena konkretnego przypadku, konkretnego scenariusza zastosowania. Potem prawdopodobnie wystarczy kilka, może kilkanaście warunków, by odpowiedzieć sobie: chmura czy nie-chmura? Ponieważ usługi chmurowe są produktem o bardzo dokładnie opisanych warunkach stosowania, odpowiedź uzyskujemy niemal natychmiast. For the record, jak dotąd najbardziej imponująca lista „pytań chmurowych”, jaką widziałem, miała 56 stron i niemal 300 pytań. Każde z nich oddzielnie było zasadne.

 

Michał Jaworski – autor od niepamiętnych czasów związany z polskim oddziałem firmy Microsoft.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"