Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Aplikacje biznesowe na iOS

Data publikacji: 06-05-2022 Autor: Adam Kamiński

Jeżeli stoi przed nami wykonanie jakiegoś zadania, jest duże prawdopodobieństwo, że istnieje już przeznaczona do tego aplikacja. Od czasu narodzin iPhone'a użytkownicy urządzeń mobilnych mają dostęp do wysokiej jakości, często bezpłatnych, programów do realizacji praktycznie każdego zadania, jakie tylko można sobie wyobrazić, również w biznesie.

 

W miarę jak z tymczasowego rozwiązania praca hybrydowa staje się normą, wzrasta również częstotliwość interakcji pracowników z aplikacjami biznesowymi. Kiedy ludzie pracują zdalnie większość interakcji z firmą, dla której pracują, i jej procesami odbywa się za pośrednictwem różnych aplikacji i oprogramowania, które firma udostępnia.


Jeszcze do niedawna można było odnieść wrażenie, że firmom wcale nie zależy na ulepszaniu aplikacji, które były obowiązkowe dla ich pracowników. Jednak nowa rzeczywistość i w tym obszarze wymusiła zmiany. Coraz więcej biznesów zaczyna dostrzegać związek między wewnętrznym doświadczeniem pracowników w zakresie korzystania z aplikacji a ich utrzymaniem. Przy obecnej sytuacji na rynku pracy zatrzymanie najlepszych pracowników może być kluczem do sukcesu firmy, szczególnie w branży technologicznej.


Problem z aplikacjami korporacyjnymi jest jednak taki, że nie podlegają one normalnym siłom rynkowym. Uwagę na tę kwestię na konferencji D8 w 2010 r zwrócił nie kto inny jak Steve Jobs, mówiąc, że to co uwielbia w rynku konsumenckim, a czego nienawidzi w rynku przedsiębiorstw to fakt, że przypadku tego pierwszego użytkownicy sami decydują o korzystaniu z danego narzędzia, a opinię o tym, czy jest ono dobre, wyrażają portfelami lub liczbą pobrań. „W przypadku rynku przedsiębiorstw nie jest to takie proste. Osoby korzystające z tych produktów nie decydują o tym same, a osoby, które podejmują decyzje o korzystaniu z nich, są czasami zdezorientowane”. W przypadku ogólnodostępnych aplikacji to wrażenia użytkownika często są kluczowe i decydują o sukcesie lub porażce danego rozwiązania. App Store sprawia, że stosunkowo łatwo jest znaleźć alternatywę dla każdej popularnej aplikacji. W przeciwieństwie do nich aplikacje korporacyjne są zazwyczaj narzucane przez dział IT firmy lub inną wewnętrzną jednostkę organizacyjną, dlatego często bywają one gorszej jakości zarówno pod względem doświadczenia użytkownika, jak i zestawu funkcji.


Wielu przedsiębiorców chce od zera tworzyć własne wewnętrzne aplikacje do obsługi poczty elektronicznej lub wiadomości. Ale czy jest to naprawdę konieczne? O wiele tańsze i na pewno mniej stresujące niż rozpoczynanie całej przygody z tworzeniem aplikacji będzie wyposażenie pracowników w już istniejące sprawdzone narzędzia. W App Storze jest wiele świetnych aplikacji, które mogą zamienić urządzenie z iOS-em w użyteczne narzędzie do pracy.

> Automatyzacja


Celem korzystania z aplikacji korporacyjnych jest automatyzacja. Automatyzacja procesów w dużej firmie, która istniała zanim pojawiły się nowe technologie, trendy i możliwości, nie jest łatwa. Tworzenie aplikacji mobilnych dla przedsiębiorstw jest trudne ze względu na starsze systemy, długotrwałe procesy decyzyjne, konieczność przeszkolenia pracowników i wdrożenia nowego systemu we wszystkich działach. To wszystko stanowi duże wyzwanie, któremu musi sprostać każda średnia lub duża firma, aby w dłuższej perspektywie czerpać korzyści z automatyzacji. Jednak dla większości firm automatyzacja procesów i interakcji między działami, partnerami i klientami jest nieunikniona. Firmy, które wciąż polegają na papierkowej robocie, niekończących się dokumentach Excel i rozmowach telefonicznych, nie sprostają temu zadaniu. Nowoczesne aplikacje mobilne dla przedsiębiorstw są w stanie rozwiązać każdy problem, z którym boryka się firma, a odpowiedzialność za ich utrzymanie spoczywa na stronie trzeciej, czyli dostawcy lub dystrybutorze aplikacji. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele gotowych rozwiązań, a ich liczba wciąż rośnie. Wartość rynku aplikacji mobilnych dla przedsiębiorstw wynosi obecnie ok. 259 mld dol., ponieważ coraz więcej firm automatyzuje swoje procesy. Oprogramowanie dla przedsiębiorstw może być pomocne w takich obszarach jak zarządzanie projektami, procesami biznesowymi, zasobami ludzkimi czy relacjami z klientami, bezpieczeństwo, automatyzacja rozliczeń czy przetwarzanie płatności.

> Zarządzanie i komunikacja


Niezależnie od liczebności zespołów, w których pracujemy, kluczem do sukcesu jest komunikacja. Od przydzielania zadań, przez wyznaczanie terminów, po monitorowanie postępów – każdy etap jest ważny. Aby śledzić pracę wielu pracowników i sprawdzać aktualny status projektów, nad którymi pracują, niezbędna jest aplikacja do zarządzania projektami, która może znacznie ułatwić wykonywanie zadań.

Asana
Jedną z najbardziej popularnych aplikacji do zarządzania projektami na profesjonalnym poziomie jest Asana. Jej wzięcie ma swoje uzasadnienie – jest wyjątkowo łatwa w użyciu, a elastyczność i możliwości sprawiają, że warto poświęcić czas na wstępną konfigurację. Jest to doskonałe narzędzie do zarządzania zadaniami, listami rzeczy do zrobienia, przypomnieniami i dzielenia się pomysłami między członkami zespołu. Po stworzeniu zadania i przydzieleniu go odpowiedniej osobie można dodawać do niego terminy, osoby śledzące, szczegóły i pliki. Asana umożliwia menedżerom śledzenie postępów każdego projektu i pracownika. W trakcie realizacji przedsięwzięcia można komentować i wysyłać instrukcje lub zadawać pytania zespołowi. Aplikacja jest zsynchronizowana z wersją internetową, dlatego wszelkie zmiany dokonane w aplikacji na iPhonie lub iPadzie zostaną uwzględnione w internetowej wersji programu.


Asana specjalizuje się w zarządzaniu przepływem pracy, ale także kontroluje i ułatwia zarządzanie zadaniami. Mimo to nie powinna być traktowana jako pełnowartościowa aplikacja do zarządzania projektami. Od tradycyjnych aplikacji odróżnia ją przede wszystkim brak struktury. W przypadku Asany istnieje tyle samo niestandardowych sposobów korzystania z aplikacji, co sposobów predefiniowanych. Przed wprowadzeniem Asany w organizacji administratorzy muszą podjąć decyzję, w jaki sposób Asana będzie wykorzystywana i wdrażana w firmie. W wersji podstawowej dostępna jest bezpłatnie, za opcję premium zapłacimy 13,5 dol. za osobę miesięcznie, natomiast w wersji business kosztuje 30,5 dol.

Trello
Kolejną z popularnych aplikacji do zarządzania jest Trello. To rozwiązanie zawiera zestaw atrakcyjnych wizualnie narzędzi, które pomagają w definiowaniu projektów i wymagań. Dzięki wbudowanemu cyfrowemu pulpitowi nawigacyjnemu można tworzyć, udostępniać, organizować i ustalać priorytety zadań. Zastosowano w nim system kart, który umożliwia członkom zespołu łatwą interakcję i wspólną pracę. Każdy wyznaczony użytkownik może dodawać komentarze, załączać pliki i zdjęcia lub łącza do karty projektu. Interfejs jest bardzo łatwy w nawigacji – np. wszystkie osobiste i ostatnio przeglądane tablice są ułożone w stos na ekranie głównym, co zapewnia szybki dostęp. Aplikacja ma również szerokie opcje integracji, w tym Slack, Google Drive, itp. Trello jest obsługiwane przez podstawowe przeglądarki Firefox, Chrome, Safari i ME. W wersji podstawowej dostępna jest bezpłatnie, za opcję enterprise zapłacimy 21 dol. za osobę miesięcznie, natomiast w wersji business kosztuje 10 dol.

Wrike
Kolejnym wartym polecenia narzędziem w tej kategorii jest oparty na chmurze Wrike. Jest to wydajna, elastyczna, wieloplatformowa aplikacja do zarządzania, która pozwala organizować pracę zespołu. Cechą charakterystyczną Wrike jest szybkość konfiguracji, łatwość w zrozumieniu i użytkowaniu. Zapewnia płynność przepływu pracy przez oznaczanie zadań zgodnie z priorytetem i aktualizacje ich statusów w miarę postępu prac. Zapewnia ona również pełną widoczność każdego zadania dziejącego się w ramach procesu rozwoju projektu, a także daje pełną kontrolę nad wszystkimi jego elementami.


Korzystając z tej aplikacji, menedżerowie mogą uzyskać skuteczne narzędzie do organizowania i gromadzenia różnych wymagań projektowych, wizualizowania harmonogramów dołączonych do projektu na wykresach Gantta, a także obserwowania postępów prac. Co więcej, w obrębie tasków można dodawać zależności, dzięki czemu osoba przydzielona do zadania jest informowana, kiedy można rozpocząć wykonywanie jej części pracy. Aplikacja posiada bezpłatną wersję próbną z ograniczonymi funkcjami, a ceny subskrypcji zaczynają się od ok. 10 dol. za miesiąc.

Smartsheet
Oprócz oczywistej funkcji zarządzania projektami Smartsheet umożliwia także dołączanie plików, ustawianie alarmów, wyświetlanie wykresów Gantta i wiele innych. Inteligentny interfejs aplikacji zbudowany jest wokół koncepcji arkuszy kalkulacyjnych, tylko schludnych i uporządkowanych. Hybrydowe arkusze kalkulacyjne z wieloma danymi są w stanie obsłużyć wiele zadań, w tym śledzenie działań, zarządzanie zasobami, a nawet raporty budżetowe. Mimo trudnego procesu nauki, oprogramowanie ma potencjał, by sprostać codziennym wymaganiom. Smartsheet zawiera wiele gotowych szablonów takich jak plan projektu, linia sprzedaży czy budżet projektu, które wykorzystać mogą zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa. Program dysponuje ogromną biblioteką samouczków wideo i mnóstwem dokumentacji online, które pomagają zrozumieć oprogramowanie i rozwiązywać typowe problemy. Aplikacja jest darmowa, lecz w przypadku chęci skorzystania z 6-miesięcznego planu indywidualnego opłata wynosi 95 dol.

Evernote
Choć Evernote jest bardziej kojarzona z aplikacją do robienia notatek i wspomagania produktywności w biurze, to dzięki swojej edycji „Business” jest również wykorzystywana w zarządzaniu projektami przez wielu menedżerów zespołów. Intuicyjna aplikacja posiada wiele rozbudowanych funkcji, m.in.: zespołowe tworzenie agend i prezentacji, załączanie adnotacji do dokumentów, zachowywanie kontaktów biznesowych czy dzielenie się notatkami w trakcie spotkania sporządzanymi na bieżąco. Codzienną pracę ułatwia również robienie indywidualnych planów spotkań oraz list.


Program wykorzystuje wbudowany aparat fotograficzny do skanowania rachunków, faktur, wizytówek czy jakichkolwiek innych dokumentów, które chcielibyśmy zdigitalizować. Aplikacja może nie tylko przetrzymywać skany (zdjęcia) dokumentów, ale też rozpoznaje zapisaną lub wydrukowaną treść z papieru i zamienia go w wersję elektorniczną. W ten sposób możemy np. w łatwy sposób zapisać dane z wizytówki od razu do kontaktów. Elektroniczne dokumenty można zapisywać w dwóch formatach – JPEG lub PDF.


W swoim podstawowym przeznaczeniu aplikacja pozwala na tworzenie i udostępnianie notatek i plików w czasie rzeczywistym, dzięki czemu wszyscy członkowie zespołu mogą być stale na bieżąco informowani o całej aktywności w projekcie w dowolnym miejscu i czasie. Poza dodawaniem notatek, stron internetowych, zdjęć, obrazów i zadań do wykonania, do aplikacji można również dołączać nagrania dźwiękowe. Oprócz tego aplikacja udostępnia wygodną funkcję wyszukiwania, która ułatwia znajdowanie treści.


Evernote jest też kompatybilny z Apple Watch, który po podyktowaniu treści tworzy notatki w formie pisemnej. Można również podejrzeć nowo stworzone i zaktualizowane dokumenty czy ustawić powiadomienia. Ponadto bezproblemowo przebiega również integracja z aplikacjami Slack, Outlook, Google Drive, Microsoft Teams i Salesforce. Pobranie jest darmowe, a zakupy w aplikacji zaczynają się od trzech dolarów.

Wśród pozostałych godnych polecenia aplikacji do zarządzania wymienić należy: nTask, Monday.com, HubStaff Tasks, TeamWeek, Basecamp, MeisterTask, Casual PM, OmniPlan, Podio, Nifty, Taskade, Airtable, Zoho Projects, Things 3, Hitask, Fuze Mobile. Aplikacje do zarządzania projektami są ratunkiem dla organizacji, które chcą być produktywne i realizować swoje cele projektowe.

> Menedżery haseł


iCloud Keychain, w który fabrycznie wyposażane są wszystkie urządzenia z iOS-em, jest menedżerem haseł prostym i bezpiecznym. Ma jednak wiele wad – nie synchronizuje się dobrze z systemem Windows ani Android i ma trudności z połączeniem się z przeglądarkami innych firm niż Apple.


Powierzanie wszystkich danych logowania jednemu programowi może wydawać się nie do końca rozsądne, jednak aplikacje tego typu w rzeczywistości zwiększają bezpieczeństwo naszych danych – generują bardzo złożone hasła i automatycznie je uzupełniają w oknach logowania, aby keyloggery nie mogły ich przejąć. Większość menedżerów haseł przechowuje dane logowania na serwerach zabezpieczanych tym samym szyfrowaniem, którego używa wojsko i banki na całym świecie do ukrywania poufnych informacji. Kradzież haseł z zaszyfrowanego serwera jest więc prawie niemożliwa. Na wypadek gdyby jednak hasło główne zostało przejęte, najlepsze narzędzia do zarządzania hasłami oferują uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA). Przy 2FA zalogowanie do magazynu haseł nie będzie możliwe bez dodatkowej weryfikacji, takiej jak odcisk palca, skan twarzy lub hasło jednorazowe wysłane na telefon lub nawet Apple Watch.


Do niedawna narzędzia do zarządzania hasłami nie mogły automatycznie uzupełniać loginu ani informacji finansowych, więc nie były zbyt przydatne na urządzeniach z systemem iOS. Jednak od wersji iOS 12 Apple umożliwił aplikacjom firm trzecich dostęp do funkcji auto uzupełniania w iOS, nic już zatem nie usprawiedliwia niekorzystania z nich.

 

[...]

 

Autor jest testerem oprogramowania oraz entuzjastą technologii kwantowych i rozproszonych rejestrów. Redaktor prowadzący „IT Professional”.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"