Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Szybsze sieci dzięki AI

Data publikacji: 07-06-2022 Autor: Stefan Kaczmarek

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje niemal każdy aspekt łączności. Definiowane programowo, samonaprawiające i samorozpoznające cyberzagrożenia –  takie będą sieci teleinformatyczne przyszłości. Obciążające sprzęt i obsługiwane ręcznie połączeniaodchodzą w przeszłość.

 

Z miany związane z wprowadzaniem do sieci teleinformatycznych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI) są niewątpliwie potrzebne, jeśli mamy stawić czoła rosnącym wyzwaniom, przekonuje Mark Leary, dyrektor ds. badań w zakresie analityki i automatyzacji sieci w firmie konsultingowej IDC. Przypomina duże awarie Google Cloud i Facebooka spowodowane problemami sieciowymi, których w ciągu ostatnich kilku lat było sporo. Gigantów, takich jak Facebook, Google, AWS, pomimo posiadanej wiedzy i środków również dotykają problemy wynikające ze złożoności infrastruktur sieciowych.


Cyfrowa transformacja


Narasta presja na specjalistów ds. sieci, rozszerzany jest zakres ich odpowiedzialności, zaznacza Leary. Nie zajmują się oni już tylko instalacją i obsługą routerów i przełączników, dokonywaniem zmian w konfiguracji i wprowadzaniem drobnych poprawek. Muszą również zadbać o tzw. cyfrowe wrażenia użytkownika i są włączani w procesy cyfrowej transformacji, która ma pomóc w poprawie wyników biznesowych przedsiębiorstw.


Kluczowe zadanie specjalistów odpowiedzialnych za sieci to dążenie do tego, aby sieci działały lepiej, ale też były mniej złożone. Tutaj potrzebne są inteligentniejsze systemy, oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, podkreśla analityk IDC: „Potrzebujemy systemów, które same o siebie zadbają, aby uniknąć problemów, których doświadczamy. Da Vinci naprawdę ujął to najlepiej, kiedy powiedział: Prostota jest najwyższym wyrafinowaniem”. A jednak, podczas gdy sztuczna inteligencja płynie na fali popularności w przypadku wielu zastosowań, to jej rola w sieci jest nieco niedoceniana, uważa Leary.

 

Algorytmów sztucznej inteligencji warto używać nie tylko do tworzenia kolejnej nowoczesnej aplikacji (inteligentne głośniki, roboty itp.), lecz przede wszystkim do lepszego wykorzystania technologii, którą już posiadają przedsiębiorstwa. Leary przekonuje, że automatyzacja systemów IT i sieci stanowi główny problem, a sztuczna inteligencja może wiele tutaj wnieść.


Jak twierdzi Leary, AI może zapewnić bardziej dynamiczną infrastrukturę sieciową, którą łatwiej zarządzać, która jest bezpieczniejsza i lepiej dostosowuje się do zmiennych wymagań. Według niego chodzi o to, by dostarczać infrastrukturę odporną na awarie: „Sztuczna inteligencja powinna być wbudowana w infrastrukturę IT. Infuzja AI to coś, czego tak naprawdę nie widzisz, ale szybko zdajesz sobie sprawę z korzyści”.


Dyskusja ekspertów


Do dyskusji wokół zastosowań sztucznej inteligencji w sieciach Leary z IDC zaprosił grupę ekspertów. Wzięli oni udział w panelu online „AI With Everything – the Future of Artificial Intelligence in Networking” (bit.ly/3yPeZ89) zorganizowanym przez firmę NetEvents.


Andrew Coward, główny menedżer działu Software Defined Networking w IBM, zauważa wśród klientów tendencję do gromadzenia dużej ilości danych sieciowych z różnych źródeł (Wi-Fi, sieci rozległych i chmury), co nie ułatwia szybkiego rozwiązywania problemów. Jak zauważa Coward, więcej zebranych informacji oznacza mniej klarowności. Istotne jest, aby tak wykorzystywać sztuczną inteligencję, by skupiać się na tym, co jest prawdziwym problemem.


Kevin Deierling, starszy wiceprezes firmy Nvidia, wskazuje na ogromne zmiany. Twierdzi, że obserwujemy atomizację sieci, rozpad monolitycznych aplikacji i rozwój mikrousług konteneryzowanych. Że nagle w sieci pojawia się tysiąc razy większy ruch ze wschodu na zachód i zamiast osadzenia w jednym programie mamy połączenia między wszystkimi tymi mikrousługami a środowiskiem zerowego zaufania (ang. zero trust). Uważa również, że sztuczna inteligencja ma kluczowe znaczenie w innych obszarach, takich jak przetwarzanie języka naturalnego.

 

[...]

 

Autor współpracuje z pismami oraz serwisami internetowymi poświęconymi technologiom teleinformatycznym, prowadzi autorski blog B2B ICT.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"