Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



05.09.2022

Łatwiejsza migracja do chmur

Commvault i Oracle rozszerzyły partnerską współpracę i wspólnie oferują rozwiązanie...
01.09.2022

Badanie sieci

QNAP ogłosił wprowadzenie oprogramowania ADRA Network Detection and Response (NDR) dla...
01.09.2022

5G w Polsce

Z badania Kearney 5G Readiness Index 2022 wynika, że Polska jest jednym z najgorzej...
01.09.2022

Zarządzanie działaniami

Fortinet zaprezentował chmurową usługę, która koreluje informacje dotyczące...
01.09.2022

Selektywna rejestracja

Naukowcy z UCLA przedstawili projekt inteligentnej kamery, która pozwala wybrać, jaki...
01.09.2022

Więcej mocy, komputer...

Profesjonalny komputer Dell Precision 7865 Tower z AMD Ryzen Threadripper PRO 5000...
01.09.2022

Rekord prędkości

Firma Aorus zapowiada superszybki dysk, następcę modelu Gen4 7000s SSD, który ma oferować...
01.09.2022

Beprzewodowe drukowanie

Firma Brother wprowadziła do swojego portfolio nowe urządzenie wielofunkcyjne z systemem...
01.09.2022

Obraz dobrze zaprogramowany

Monitor interaktywny Lyra to połączenie Androida 11, szyby antybakteryjnej, wbudowanego...

Tworzenie i wdrażanie bota Power Virtual Agents

Data publikacji: 01-09-2022 Autor: Beata Zalewa

Power Virtual Agents to narzędzie dostarczane przez Microsoft, które umożliwia tworzenie użytkownikom zaawansowanych chatbotów opartych na sztucznej inteligencji do obsługi najróżniejszych zadań – od udzielania prostych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, przez prowadzenie konwersacji i odgadywanie intencji rozmówcy, po przedstawianie propozycji i proponowanie rozwiązań.

 

Taki bot pozwala na kontakt z klientami i pracownikami w wielu językach z poziomu własnej strony internetowej, aplikacji mobilnej, Facebooka, Microsoft Teams lub z dowolnego innego kanału obsługiwanego przez platformę Azure Bot Framework, np. demonstracyjna witryna internetowa, Skype, Cortana, Slack, Telegram, Twilio, Kik, GroupMe, Direct Line Speech czy też poczta e-mail.


Boty te mogą szybko i z łatwością tworzyć zarówno profesjonalni programiści, jak i użytkownicy nieznający żadnego języka programowania. Intuicyjny interfejs i środowisko graficzne bez użycia kodu, czyli tzw. platforma low code, pozwalają każdemu stworzyć swojego własnego profesjonalnego bota.


W tym artykule pokażemy, jakie kroki trzeba wykonać, aby stworzyć takiego bota, jak dodać do niego interesującą zawartość i jak testować go w czasie rzeczywistym, a następnie wdrożyć na stronę testową i przeanalizować jego wydajność po wdrożeniu.


> Tworzenie pierwszego bota


Procedurę rozpoczynamy od wpisania w przeglądarce adresu web.powerva.microsoft.com. Jeśli jest to nasze pierwsze spotkanie z botem PVA, to klikamy przycisk Rozpocznij bezpłatnie, a następnie logujemy się przy użyciu służbowego adresu e-mail. Musimy pamiętać, że osobiste konta Microsoft nie są obecnie obsługiwane. Po zalogowaniu zostaniemy przekierowani na stronę, na której podajemy nazwę naszego bota, oraz wybieramy środowisko i język, w jakim będziemy komunikowali się z naszym botem. Środowisko wymaga licencji Power Virtual Agents Viral. W tym artykule będziemy tworzyli bota w języku polskim, który to język w czasie powstawania tego tekstu jest wciąż w wersji zapoznawczej. Obsługiwane przeglądarki to Microsoft Edge, Chrome i Firefox.


Nasz bot zostanie utworzony w domyślnym środowisku Power Apps, które powstało podczas rejestracji. Dla większości użytkowników to wystarczy. Jeśli jednak chcemy określić niestandardowe środowisko Power Apps dla swoich agentów wirtualnych, tworzymy lub wybieramy inne środowisko. Jedna firma może mieć ich wiele i wyposażyć każdy zespół w oddzielne środowisko ze swoimi botami i danymi.


> Uwaga


Usługa Power Virtual Agents jest obsługiwana tylko w określonych lokalizacjach, a dane są przechowywane w odpowiednich centrach danych. Jeśli pracujemy dla firmy lub prowadzimy własny biznes w miejscu, które znajduje się poza obsługiwanymi lokalizacjami danych, przed utworzeniem bota musimy utworzyć niestandardowe środowisko z regionem ustawionym na obsługiwaną lokalizację danych.


Po wpisaniu wymaganych danych klikamy przycisk Utwórz, aby utworzyć naszego bota, co w nowym środowisku może zająć do 15 minut; kolejne boty będą tworzone znacznie szybciej. Proces tworzenia bota zakończy się przeniesieniem na stronę, na której będzie on widoczny. Korzystając z opcji dostępnych na tej stronie, możemy zacząć go modyfikować. Możemy zmienić dowolny temat użytkownika lub systemu, możemy testować zmiany lub wdrożyć naszego bota na stronę testową.


Działanie bota możemy przetestować od razu po jego utworzeniu. Każdy ma domyślnie wbudowane tematy rozmów, które pozwalają na rozpoczęcie konwersacji z dopiero co utworzonym botem. Jak stworzyć własny temat, zostanie pokazane w dalszej części artykułu.


> Tworzenie tematu


Teraz, gdy nasz bot jest już w pełni funkcjonalny, możemy utworzyć własny temat lub, innymi słowy, drzewo dialogowe określające, w jaki sposób bot odpowiada na pytanie użytkownika. Po utworzeniu bota w sekcji Tematy po lewej stronie możemy zobaczyć, że pewne tematy zostały już wstępnie utworzone. Jeśli klikniemy na taki temat, to zobaczymy, jak taki dialog wygląda od środka. Wszystkie tematy mają frazy wyzwalające i węzły konwersacji.


Jak widać na rys. 4, każdy temat ma tytuł, w tym przypadku „Dziękuję”, oraz frazy wyzwalające: frazy, słowa kluczowe lub pytania, które użytkownik prawdopodobnie wpisze, a które są związane z określonym problemem. Nie musimy być dokładni przy frazach wyzwalających – bot może określić, co użytkownik miał na myśli (jaka jest jego „intencja”), i dopasować tę frazę do odpowiedniego tematu. Na rys. 4 widoczne są cztery frazy wyzwalające: „dzięki”, „dziękuję Ci”, „bardzo dziękuję” i „dzk”. Węzły konwersacji są tym, czego używamy, aby określić, jak bot powinien reagować i co powinien zrobić. Na omawianym rysunku nasz węzeł ma tylko jeden element – Wiadomość – w którym wpisane jest, jaką odpowiedź powinien wyświetlić bot. Oprócz opcji Pokaż wiadomość mamy dostępne jeszcze takie możliwości jak: Zadaj pytanie, Dodaj warunek, Wywołaj akcję, Przekieruj do innego tematu oraz Zakończ konwersację.


W większości przypadków wbudowane tematy nie są wystarczające do tego, aby można było prowadzić konwersację z botem na każdy zadany przez nas temat, dlatego możemy dodać swoje własne tematy. W tym celu klikamy zakładkę Tematy w panelu bocznym, a następnie wybieramy Nowy temat u góry strony (rys. 5). Nadajemy tytuł naszemu tematowi i dołączamy kilka fraz wyzwalających dla tego tematu. Dla przypomnienia – frazy wyzwalające to przykłady typu pytań lub wypowiedzi użytkownika, które pomagają nauczyć bota, kiedy ma odpowiadać w danym oknie dialogowym.


Rozumienie języka naturalnego ułatwia identyfikowanie tematu na podstawie znaczenia oraz niedokładnych wyrazów. Do rozpoczęcia uczenia bota potrzebnych jest od pieciu do 10 krótkich fraz wyzwalających, przy tworzeniu których warto stosować się do następujących reguł:

 

  • najlepiej stosować krótkie zdania (5–15 wyrazów);
  • należy skoncentrować się na jednym problemie i używać różnych wyrazów, aby go opisać, np. jak można podziękować za coś, przywitać się lub pożegnać na wiele różnych sposobów;
  • należy używać różnych części mowy (rzeczowniki, czasowniki);
  • nie musimy przejmować się wielkością liter, tworzeniem wyrazów w liczbie mnogiej ani pisownią;
  • nie używamy fraz wyzwalających w celu przekierowywania w trakcie konwersacji;
  • frazy wyzwalające muszą być unikatowe dla tego tematu, ponieważ w przeciwnym razie nasz bot może być zmuszony do poproszenia użytkownika końcowego o dodatkowe wyjaśnienia. Przykładowo, jeśli użyjemy słowa „Cześć” jako frazy wyzwalającej w kilku różnych tematach, możemy otrzymać nieprawidłowe odpowiedzi od bota.

 

[...]

 

Autorka pracuje jako Senior Chatbot Developer. Jest niezależnym konsultantem, trenerem i prelegentem na konferencjach. Od ponad 16 lat zajmuje się technologiami Microsoftu, głównie .NET, AI i Azure, w tym programowaniem i optymalizacją aplikacji.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"