Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



29.12.2022

Nowe funkcje od Oracle

W aplikacjach CX, SCM, EPM i HCM Fusion Cloud firmy Oracle pojawiło się wiele nowych...
29.12.2022

Inteligentne sygnały

Nowa usługa Vectra MDR zapewnia wsparcie ekspertów w zakresie bezpieczeństwa...
29.12.2022

Wieloetapowa analiza treści

Firma WithSecure wprowadziła nową warstwę ochrony w swojej opartej na chmurze platformie...
29.12.2022

Kontrola aplikacji

Fortinet zaprezentował nowe funkcje systemu FortiSASE: bezpieczny prywatny dostęp (Secure...
29.12.2022

Zgodnie z przepisami

Nowe rozwiązanie do zarządzania danymi firmy Commvault, oferowane w formie usługi,...
29.12.2022

Większa elastyczność w...

Schneider Electric ogłosił wprowadzenie na rynek urządzenia zasilającego APC NetShelter...
29.12.2022

Firewall nowej generacji

Fortinet zaprezentował nową rodzinę zapór sieciowych nowej generacji (NGFW) – FortiGate...
29.12.2022

Nowy przełącznik źródeł...

Vertiv przedstawił nową rodzinę przełączników źródeł zasilania Vertiv Geist RTS, które...
29.12.2022

Routery VPN Omada

TP-Link poszerza portfolio routerów VPN o dwa nowe urządzenia. ER7212PC to urządzenie 3 w...

Oprogramowanie i usługi DiskStation Manager 7

Data publikacji: 29-12-2022 Autor: Piotr Maziakowski

Jeden z największych atutów, dzięki któremu wybierane są urządzenia Synology NAS, to dostarczanie oprogramowania i usług wraz ze sprzętem. Testujemy najnowszą odsłonę systemu nadzorującego serwery NAS Synology – DiskStation Manager 7 (DSM 7).

 

 Firma Synology Inc. powstała w 2000 r. i specjalizuje się w urządzeniach sieciowej pamięci masowej NAS znanych pod nazwą DiskStation, przeznaczonych dla małych i średnich firm oraz użytkowników domowych. Wielu użytkowników zdecydowało się na serwer pamięci Synology NAS ze względu na oprogramowanie i usługi wliczane w cenę sprzętu. Podstawą zarządzania urządzeniami NAS Synology jest system operacyjny DSM. Architektura oprogramowania DSM umożliwia integrację aplikacji zewnętrznych firm, dzięki czemu prócz aplikacji firmy Synology dostępne są rozwiązania zewnętrznych dostawców.
System DSM miał pierwszą odsłonę w 2004 r. jako DiskStation DS-101. Prace nad DSM 7 trwały od 2018 r. i po ponad trzech latach, w połowie 2021 r., użytkownicy kompatybilnych urządzeń NAS mogli zainstalować oficjalną wersję DiskStation Manager 7. Wraz z DSM 7 pojawiły się zmiany w sposobie obsługi aplikacji, nowe funkcje bezpieczeństwa oraz poprawiła się wydajność.


> Aktualizacja do DSM 7


Istnieją dwa sposoby aktualizacji urządzeń NAS – automatyczny i ręczny. W przypadku aktualizacji automatycznej system pobierze zalecany pakiet z serwerów Synology i wykona aktualizację. Aktualizacja ręczna wymaga pobrania odpowiedniego pliku z centrum pobierania firmy Synology i przesłania go na serwer NAS. Wynik w obu przypadkach jest ten sam, natomiast aktualizacja automatyczna jest bezpieczna i szybka, a od użytkownika wymaga zaledwie kilku kliknięć. Jeśli serwer NAS działa w wersji DSM 6.2, system wyświetli komunikat w Panel sterowania | Aktualizacja i przywracanie informujący o dostępnej aktualizacji DSM 7.0.1. Jeżeli natomiast NAS działa pod kontrolą starszych wersji, musimy przejść ścieżkę aktualizacji wskazaną w Panel sterowania | Aktualizuj i przywracaj, powtarzając proces, aż wersja DSM będzie aktualna.
Przed aktualizacją serwera NAS do systemu DSM 7 należy sprawdzić listę kompatybilnych modeli i upewnić się, że serwer NAS ma co najmniej 1 GB pamięci. Aktualizacja DSM nie powoduje utraty danych na serwerze Synology NAS, jednak firma Synology zaleca wykonanie kopii zapasowej danych przed aktualizacją DSM. Po zaktualizowaniu DSM do wersji 7.0.1 nie ma możliwości zmiany starszej wersji DSM. Warto pamiętać, że każda aktualizacja będzie wymagała wstrzymania usług i ponownego uruchomienia, więc należy wziąć pod uwagę przerwy podczas procesu aktualizacji, która w przypadku wersji DSM 6.2 może zająć w zależności od ilości danych ponad 30 minut, a w przypadku starszych wersji DSM – kilka godzin.


Kolejna istotna kwestia – aktualizacja starszego serwera Synology NAS do wersji DSM 7.0.1 może wpłynąć na jego wydajność, a w systemie DSM 7 nie są obsługiwane urządzenia USB, takie jak klucze sprzętowe Wi-Fi, Bluetooth, 3G/4G, głośnik USB. DSM 7 kończy obsługę ext3, więc należy skopiować dane przechowywane na woluminach ext3 i przesyłać na woluminy z obsługiwanymi systemami plików przed aktualizacją. Po zakończeniu aktualizacji i wprowadzeniu poświadczeń nastąpi przekierowanie do ekranu głównego, gdzie zostaniemy poproszeni o skonfigurowanie niektórych funkcji na ekranie głównym, w tym Synology Secure SignIn. Synology Secure SignIn to możliwość włączenia drugiego składnika uwierzytelnienia i oczywiście możemy pominąć ten krok, ale za którymś razem, podczas kolejnych logowań, Synology już nie pozwala na pominięcie konfiguracji Secure SignIn, uniemożliwiając zalogowanie się do systemu. W naszym przypadku okazało się, że serwer Synology nie komunikował się z serwerem czasu, co w efekcie powodowało błąd generowania kodu po skonfigurowaniu drugiego składnika uwierzytelnienia i zakończyło się zresetowaniem ustawień Synology, gdyż nie było możliwości zalogowania się na żadne konto z grupy „administrators”.


W celu uruchomienia dwuskładnikowego uwierzytelnienia firma udostępniła wraz z systemem DSM 7 aplikację do bezpiecznego logowania dla systemów Android lub iOS, która umożliwia „wewnętrzne” uwierzytelnianie dwuetapowe na serwerze NAS, przy czym nadal można korzystać z narzędzi uwierzytelniających, jak np. Google Authenticator, który obsługuje DSM 7 podobnie jak w przypadku DSM 6.2. Problem, jaki może się pojawić u niektórych użytkowników po aktualizacji do DSM 7, to ograniczenie zakresu obsługiwanych aplikacji innych firm. Przyczyną może być to, że DSM 7 jest na tyle zmodyfikowaną platformą w stosunku do poprzednich wersji, że dostawcy potrzebują czasu na przygotowanie aplikacji tak, aby mogły być nadal używane w przypadku braku alternatywy w postaci obrazów dockerowych.


Panel sterowania systemu DSM 7.0 jest bardzo podobny do systemu DSM 6.2, z kilkoma niewielkimi zmianami w rozmieszczeniu opcji zarówno w menu głównym, jak i w podmenu. Sterowanie DSM nadal cechuje się łatwością obsługi i przyjazną dla użytkownika budową Menu i ustawień DiskStation Manager. Uwagę natomiast przykuwa o wiele większa prędkość działania interfejsu w porównaniu z poprzednimi wersjami.


> Zarządzanie przechowywaniem


W wersji DSM 7 gruntowną przebudowę graficzną przeszedł menedżer pamięci masowej. Widok list puli pamięci masowej, woluminów i wnęk pamięci podręcznej SSD jest teraz przejrzysty i zawiera większość ważnych informacji.


Zakładka dyski pokazuje nieco bardziej znajomą z poprzednich wersji DMS listę, na której znajdują się informacje na temat każdego dysku w systemie, wraz z zatokami pamięci podręcznej SSD. Informacje o dyskach obejmują m.in. stan urządzeń, wynik testów SMART, temperaturę, stan inicjalizacji, identyfikator modelu, numer seryjny i grupę RAID. W przypadku gdy w systemie używane są dyski twarde Seagate Ironwolf, możemy korzystać z narzędzia do zarządzania stanem Ironwolf.


Nową opcją w zarządzaniu przechowywaniem jest szybka naprawa, która pozwala użytkownikom podczas naprawy woluminów uwzględniać tylko obszary dysku, na których znajdują się dane. W praktyce oznacza to, że w trakcie odbudowy RAID odbudowywane są obszary dysków zawierające dane, podczas gdy normalna przebudowa RAID buduje każdy blok łącznie z pustymi. Szybka naprawa jest obsługiwana w pulach pamięci masowej z utworzonymi wolumenami i można ją włączyć w celu przyspieszenia procesu naprawy puli pamięci masowej. W porównaniu do tradycyjnej metody ponownego tworzenia funkcja szybka naprawa pomija nieużywane miejsca w puli pamięci masowej, aby przyspieszyć proces naprawy i jak najszybciej przywrócić ochronę RAID. Opcja wymaga włączenia przez użytkownika, gdyż jest domyślnie wyłączona.


W przypadku np. wymiany dysku w NAS z DSM 7 poprawiono wyświetlanie opcji dysku, co sprawia, że inicjalizacja dysku z istniejącą pulą pamięci RAID jest znacznie bardziej intuicyjna. Bardzo ciekawą sytuację mieliśmy podczas wymiany uszkodzonego dysku w macierzy. Gdy wymienia się uszkodzony dysk na nowy, procedura każe dezaktywować uszkodzony dysk, wymienić i wykonać restart NAS, po którym wykonuje się inicjalizację dysku. Niestety po restarcie okazało się, że drugi dysk jest uszkodzony i w tej sytuacji w czterodyskowej macierzy z RAID 5 bez Hot Spare zostały odpięte od woluminu pamięci dwa dyski, tzn. nowy dysk miał status niezainicjowany, a ten uszkodzony został usunięty z puli pamięci automatycznie przez DSM.

 

[...]

 

Autor od 2004 r. związany z branżą IT i nowych technologii w obszarze administrowania systemami klasy ERP. Specjalizuje się w realizacji wdrożeń i audytów bezpieczeństwa informacji.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"