Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



29.12.2022

Nowe funkcje od Oracle

W aplikacjach CX, SCM, EPM i HCM Fusion Cloud firmy Oracle pojawiło się wiele nowych...
29.12.2022

Inteligentne sygnały

Nowa usługa Vectra MDR zapewnia wsparcie ekspertów w zakresie bezpieczeństwa...
29.12.2022

Wieloetapowa analiza treści

Firma WithSecure wprowadziła nową warstwę ochrony w swojej opartej na chmurze platformie...
29.12.2022

Kontrola aplikacji

Fortinet zaprezentował nowe funkcje systemu FortiSASE: bezpieczny prywatny dostęp (Secure...
29.12.2022

Zgodnie z przepisami

Nowe rozwiązanie do zarządzania danymi firmy Commvault, oferowane w formie usługi,...
29.12.2022

Większa elastyczność w...

Schneider Electric ogłosił wprowadzenie na rynek urządzenia zasilającego APC NetShelter...
29.12.2022

Firewall nowej generacji

Fortinet zaprezentował nową rodzinę zapór sieciowych nowej generacji (NGFW) – FortiGate...
29.12.2022

Nowy przełącznik źródeł...

Vertiv przedstawił nową rodzinę przełączników źródeł zasilania Vertiv Geist RTS, które...
29.12.2022

Routery VPN Omada

TP-Link poszerza portfolio routerów VPN o dwa nowe urządzenia. ER7212PC to urządzenie 3 w...

Chmura dopasowana do biznesu

Data publikacji: 29-12-2022 Autor: Michał Furmankiewicz

Kiedy w 2008 r. startował projekt RedDog, który przekształcił się najpierw w Windows Azure, a potem w Microsoft Azure, nikt nie przypuszczał, jak duży wpływ na biznes wywrze chmura. W 2008 r. chmura była synonimem budowy rozwiązań o globalnym zasięgu – za przykład podawano LinkedIna czy Facebooka – wymagających dynamicznego skalowania zasobów, dla których opłaca się zbudować całą architekturę i rozwiązanie od zera.

 

Tradycyjny świat IT i świat rozwiązań chmurowych różniły się wtedy pod każdym względem i nikt jeszcze nie mówił o projektach przenoszenia całej organizacji i wszystkich usług do chmury. Kiedy osiem lat później, w 2015 r., Capital One zdecydowało o migracji całego swojego środowiska IT do chmury w modelu Lift & Shift, wiadomo już było, że podejście do planowania technologii w firmie się zmienia. Chmura z jednej strony pozwoliła zmodernizować klasyczne rozwiązania IT i uzyskać wartość z konsolidacji klasycznych centrów danych, szczególnie tych działających w globalnej skali. Z drugiej strony umożliwiła standaryzację, elastyczność i nowy model kosztowy oraz pozwoliła na „ucieczkę do przodu” poprzez wykorzystanie usług w modelu PaaS czy SaaS dostarczanych zarówno przez samego dostawcę, jak i partnerów (przykładem model Marketplace).


> Rewolucja w architekturze


W 2016 r., w listopadzie, na pierwszym KubeConie (bit.ly/3P8WXDK) pokazano pierwszą wersję środowiska Kubernetes (github.com/kubernetes/kubernetes). Zmieniło ono na dobre i zdefiniowało model uruchamiania aplikacji oraz wprowadziło z czasem do architektury rozwiązań pojęcie CloudNative (bit.ly/3iOZCX5, bit.ly/3h9PGXT), którego znaczenie jest o wiele szersze niż tylko „miejsce działania rozwiązań”.
Rewolucja w architekturze IT, wywołana chmurowym podejściem do rozwiązań, trwała na dobre, ale to był dopiero początek. Nadal trudno było sobie wyobrazić, gdzie nas zaprowadzi, jak wielki wpływ wywrze na świat IT i jak bardzo zmieni karierę wielu ludzi – nie tylko tych pracujących w działach IT. Z całą pewnością w 2016 r., kiedy transformacja dopiero się rozkręcała, nie rozumiano tego w Polsce.
Natomiast na pewno jasne było na tym etapie, że „software zjada świat”, że rosnąca liczba usług w chmurze (dziś przeszło 300) otwiera zupełnie nowe możliwości dla firm, które potrafią z nich dobrze skorzystać. Przykładów i podejść, jak budować rozwiązania oparte na usługach chmurowych – nawet na naszym polskim rynku – jest wiele, każde jednak okupione pewną krzywą uczenia przez zespoły techniczne.
Na tym etapie już nie tylko chodziło o skalowanie czy możliwość powoływania infrastruktury z kodu – to był standard… bazy danych, które same potrafią dobierać skalę pod rozwiązania, pojawiające się kolejne przetrenowane usługi sztucznej inteligencji czy zarządzane usługi komunikacji, kolejek, nielimitowane binarne „storage”. Każdy, kto projektuje aplikacje i może pozwolić sobie na projektowanie ich w chmurze, wie, jak wiele zmienił fakt, że pojawiła się rzesza gotowych do uruchomienia usług, gdzie wiele decyzji projektowych zostało podjętych za nas.


> Dynamiczny rozwój


I ten kierunek rozwoju nadal można zaobserwować. Pojawia się coraz więcej usług, choć tempo może być nieco mniejsze – w końcu już bardzo dużo wymyślono (jednak to ciągle ok. 150 ogłoszeń typu konferencja i kolejne ogłoszenia pomiędzy wydarzeniami, co i tak pokazuje, że tempo jest szalone). Usługi dojrzewają, mają coraz więcej funkcjonalności, stają się bardziej dopasowane do wymagań największych firm, obsługują coraz większe skale i pozwalają na większą swobodę konfiguracji. Ponadto chmura to już nie miejsce przetwarzania danych (patrz Regiony), lecz model dostarczania usług – mamy coraz więcej usług hybrydowych, które albo dostarczają usługę z chmury w naszej firmie, albo zarządzają tą, którą mamy w organizacji czy innej chmurze, tak jakby była usługą chmurową.


Chmura to nie tylko usługi infrastruktury czy platformowe. To zintegrowane usługi współpracy i zarządzania miejscem pracy (Microsoft 365), cała platforma xRM (Dynamics 365) czy choćby platforma rozwoju aplikacji dla każdego, również bez ogromnej wiedzy technologicznej (Power Platform). Jak widzimy, komponentów, które składają się na chmurę, jest więcej i co najważniejsze – wszystkie ze sobą współpracują, by zatrzeć niepotrzebne granice pomiędzy produktami.


Ten dynamiczny rozwój obserwują też inni dostawcy działający na rynku od wielu lat. Firmy, które dotychczas rywalizowały, nagle, by zwiększyć swoje strumienie przychodów, zaczynają współpracować. W chmurze pojawiają się fizyczne maszyny czy HSM-y, ale też rozwiązania takie jak SAP, VMware, Temenos, SAS, Adobe, PEGA i wiele innych. Dostawcy horyzontalni (klasyczni dostawcy usług chmurowych) i wertykalni (oferujący konkretne rozwiązania) dostrzegają przestrzeń wzrostu, kiedy grają razem w jedną grę pod tytułem: skrócenie time-to-market i zmniejszenie TCO dla projektu realizowanego przez klienta. Ten nowy model współpracy to też łatwiejszy sposób dotarcia ze swoimi usługami z chmury do klientów. Platforma i model dystrybucji własnych rozwiązań w globalnej skali są nie mniej ważne niż sama oferta.
Liczni klienci, szczególnie ci ze świata dużych przedsiębiorstw, dostrzegają ogromną wartość wdrażania rozwiązań chmurowych, ale też widzą potrzebę inwestycji w zmianę architektury, w swoje zespoły i potrzebę zmiany w zespołach biznesowych, żeby faktycznie osiągnąć zysk płynący z tego podejścia. W dużej skali takie projekty wdrożeniowe z reguły nie są ani proste, ani tanie. A co więcej, ryzyko niepowodzenia jest duże i z reguły oznacza nie tylko spore koszty finansowe, ale też osobowe na różnych poziomach.


I tutaj pojawia się kolejny etap rozwoju, który można by opisać jednym zdaniem – dopasowanie usług z chmury do biznesu i rynku.

 

[...]

 

Autor jest Program Managerem w globalnym zespole odpowiedzialnym za rozwój regionów chmury Microsoft Azure. Obecnie zajmuje się nowo powstającym regionem PolandCentral.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"