Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.



29.12.2022

Nowe funkcje od Oracle

W aplikacjach CX, SCM, EPM i HCM Fusion Cloud firmy Oracle pojawiło się wiele nowych...
29.12.2022

Inteligentne sygnały

Nowa usługa Vectra MDR zapewnia wsparcie ekspertów w zakresie bezpieczeństwa...
29.12.2022

Wieloetapowa analiza treści

Firma WithSecure wprowadziła nową warstwę ochrony w swojej opartej na chmurze platformie...
29.12.2022

Kontrola aplikacji

Fortinet zaprezentował nowe funkcje systemu FortiSASE: bezpieczny prywatny dostęp (Secure...
29.12.2022

Zgodnie z przepisami

Nowe rozwiązanie do zarządzania danymi firmy Commvault, oferowane w formie usługi,...
29.12.2022

Większa elastyczność w...

Schneider Electric ogłosił wprowadzenie na rynek urządzenia zasilającego APC NetShelter...
29.12.2022

Firewall nowej generacji

Fortinet zaprezentował nową rodzinę zapór sieciowych nowej generacji (NGFW) – FortiGate...
29.12.2022

Nowy przełącznik źródeł...

Vertiv przedstawił nową rodzinę przełączników źródeł zasilania Vertiv Geist RTS, które...
29.12.2022

Routery VPN Omada

TP-Link poszerza portfolio routerów VPN o dwa nowe urządzenia. ER7212PC to urządzenie 3 w...

Ścieżka rozwoju administratora Salesforce

Data publikacji: 29-12-2022 Autor: Radosław Łukasiewicz

Gdy wpisujemy w Google'a frazę „Salesforce admin”, pojawia się mnóstwo linków do stron z ofertami pracy. Dzieje się tak, ponieważ Salesforce jest systemem CRM powszechnie wykorzystywanym przez firmy różnej wielkości. Dzięki temu administratorzy mogą wybierać spośród różnorodnych ofert na całym świecie. Pytanie, jak rozpocząć swoją przygodę z Salesforce.

 

Bez wątpienia Salesforce znajduje się obecnie w czołówce systemów CRM. Wśród jego istotnych zalet można wymienić elastyczność, skalowalność, duże możliwości automatyzacji procesów w firmie, a także ułatwienia w zakresie rozbudowy oraz integracji z innymi rozwiązaniami (m.in. systemami ERP). Wykorzystanie Salesforce przynosi wymierne korzyści w procesach obsługi klienta, sprzedaży i marketingu.

 

Ze względu na rosnącą popularność platformy na rynku pracy poszukiwane są osoby zajmujące się Salesforce od strony wdrożeniowej i technicznej – project managerowie, architekci, deweloperzy oraz administratorzy. W artykule przyjrzymy się ścieżce kariery administratorów.


> Zadania administratora


Zacznijmy od tego, czym zajmuje się administrator Salesforce. Przede wszystkim nie jest to tylko i wyłącznie osoba mająca umiejętności techniczne. Najczęściej zakres obowiązków takiej osoby możemy określić jako szeroko rozumiane doradztwo co do sposobu maksymalizacji korzyści z wykorzystania platformy Salesforce CRM. Administratorzy z reguły pracują z kluczowymi osobami w firmie oraz wspomagają użytkowników systemu w ich codziennej pracy – inaczej mówiąc, są łącznikami pomiędzy wymaganiami biznesowymi stawianymi przez użytkowników a rozwiązaniami, jakie oferuje technologia. Aby osiągnąć swoje cele, administratorzy muszą mieć dużą wiedzę na temat sposobu działania firmy, w której pracują. Warto również podkreślić, że istotną rolę odgrywają cechy osobowości administratora, takie jak umiejętności komunikacyjne, otwartość na nowe rozwiązania i gotowość do uczenia się.


Nie istnieje sztywny zakres obowiązków, jeśli chodzi o rolę administratora Salesforce. W zależności od specyfiki firmy rola osoby zatrudnionej na tym stanowisku może przesuwać się zarówno w stronę analiz biznesowych, jak i bardziej technicznych zagadnień związanych z developmentem. Administrator może brać udział w modelowaniu procesów biznesowych, szkolić użytkowników lub wychodzić poza zwykłe ustawienia systemu, programując dedykowane rozwiązania. Wszystko zależy od organizacji przedsiębiorstwa oraz cech i sposobu pracy konkretnej osoby.


Wśród administratorów Salesforce można znaleźć zarówno osoby, które wcześniej miały już do czynienia z innymi systemami CRM, jak i ludzi, którzy z systemem Salesforce spotkali się wcześniej jako zwykli użytkownicy. Niezależnie od sposobu, w jaki potencjalny administrator trafia na ścieżkę rozwoju Salesforce, warto znać różnorodne metody pogłębiania swojej wiedzy. A tych w przypadku Salesforce nie brakuje.


> Początek kariery


Doświadczenia w pracy z platformą na pewno nic nie zastąpi, jednak od czegoś trzeba zacząć. Łatwiejszą sytuację mają osoby, które wcześniej pracowały w firmach z wdrożonym systemem Salesforce. Użytkownicy systemu mają szansę poznać jego sposób funkcjonowania z biznesowego punktu widzenia, co w późniejszym okresie ułatwia pracę z Salesforce od strony wdrożeniowej i technicznej.


Aby uczyć się specyfiki systemu, warto szukać pracy (lub stażu) w firmie, która wykorzystuje Salesforce lub wdraża platformę u swoich klientów. Wiele firm konsultingowych chętnie zatrudnia osoby z niewielkim doświadczeniem w pracy z platformą, ale za to mające pożądane cechy osobowości czy umiejętności przydatne na tym stanowisku. Firma taka pomaga w zdobyciu odpowiednich certyfikatów oraz wiedzy i doświadczenia, a także oferuje możliwości rozwoju zawodowego.


Należy pamiętać, że nic nie uczy lepiej niż praktyka. Zaangażowanie w projekty wdrożeniowe i rozwojowe systemu, a także codzienna praca z nim oraz rozwiązywanie problemów użytkowników to najlepsza i najszybsza droga do zdobycia i rozwinięcia wiedzy na temat Salesforce.


Oczywiście można również samodzielnie zainwestować w swój rozwój. Na rynku jest oferowanych wiele szkoleń i materiałów, za które trzeba zapłacić, ale można też znaleźć ogromną ilość materiałów bezpłatnych. Wystarczy mieć czas i chęci do rozwijania wiedzy. O takich zasobach więcej w dalszej części tekstu.


> Materiały Salesforce


Przede wszystkim informacja oczywista – większość materiałów, które znajdziemy, jest przygotowana w języku angielskim. Również egzaminy certyfikacyjne odbywają się w tym języku, dlatego znajomość angielskiego jest dla administratora niezbędna.


Podstawowym źródłem wiedzy na temat Salesforce jest serwis Trailhead (trailhead.salesforce.com). Jest to oferowana przez producenta systemu darmowa internetowa platforma edukacyjna. Wystarczy zarejestrować się na stronie, tworząc konto samodzielnie lub używając swoich danych z portali społecznościowych (np. LinkedIn, Google czy Facebook). Na platformie mamy do dyspozycji dziesiątki modułów szkoleniowych, zadań praktycznych i projektów związanych z produktami Salesforce.


Najbardziej przydatnym narzędziem, które pozwoli przygotowywać się do zdania egzaminu, jest kurs „Prepare for Your Salesforce Administrator Credential”. To kombinacja modułów teoretycznych oraz ćwiczeń i zadań praktycznych, które użytkownik może przechodzić w swoim własnym tempie. Według twórców program zajmuje około 68 godz. Ukończenie kursu rekomenduje się wszystkim użytkownikom planującym certyfikację – również tym, którzy mają już długoletnie doświadczenie w pracy z Salesforce. Dzięki temu można uporządkować wiedzę i przygotować się do odpowiedzi na bardziej podchwytliwe pytania.


Po ukończeniu kursu zalecane jest również zapoznanie się z przewodnikiem po egzaminie (ang. exam guide). Przewodnik zawiera kluczowe informacje przydatne podczas egzaminu, m.in. tematy egzaminacyjne – od konfiguracji platformy po techniki automatyzacji. Opisuje również szczegółowo egzamin, informując m.in. o tym, co składa się na całościową ocenę końcową oraz jakie są dostępne opcje jego powtórzenia. Zapoznanie się z przewodnikiem zabiera około 2 godz.


Przy rozwiązywaniu wielu zadań, a także przy pracy nad rozwiązaniami, warto zajrzeć na strony pomocy oferowane przez Salesforce (help.salesforce.com). Zawierają one wiele informacji przydatnych w codziennej pracy z platformą.

 

[...]

 

Autor jest praktykiem CRM zarówno od strony biznesowej, jak i technicznej, a także pasjonatem technologii internetowych. Odpowiada za rozwój systemu Saleforce w Triumph International.

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

prenumerata Numer niedostępny Spis treści

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"