Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Monitoring Exchange

Data publikacji: 10-04-2012 Autor: Łukasz Rutkowski
Widok drzewa usługi Exchange...
Dzięki licznikom wydajności...
Widok wszystkich obiektów...

System Center Operations Manager to narzędzie do monitorowania stanu wielu aplikacji uruchomionych w naszej infrastrukturze, w szczególności usług Microsoftu. Jedną z kluczowych jest obsługa poczty elektronicznej, która w portfolio Microsoftu występuje jako usługa o nazwie Exchange.

Oprogramowanie do obsługi poczty elektronicznej to jedna z bardziej skomplikowanych usług w portfolio Microsoftu. Jej historia sięga lat 80., gdy w 1988 roku na rynku pojawił się klient pocztowy Microsoft Mail dla systemu AppleTalk. Dopiero trzy lata później ukazała się druga wersja tego produktu, przeznaczona na komputery typu PC. Ostatnia wersja oznaczona numerem 3.5 powstała na systemy Windows 95 i NT 4.0. Od wersji serwera pocztowego 4.0 produkt zmienił nazwę i przekształcił się w znany nam system pocztowy Microsoft Exchange. Zmiana ta nastąpiła w 1996 roku. Od tego momentu system pocztowy przeszedł ogromne przeobrażenia.

 

Już wersja 4.0 miała możliwości kontaktu bazy danych użytkowników z usługami katalogowymi zgodnymi z opisem protokołu X.500 (na bazie którego zresztą powstała usługa Active Directory). Rok później nastąpił poważny przełom, gdyż wersja 5.0 oferowała bezpośredni kontakt z serwerami SMTP oraz usługę Outlook Web Access. W tym samym roku ukazało się wydanie 5.5, po raz pierwszy podzielone na dwie edycje – Standard i Enterprise, różniące się wielkością bazy danych i wspieranymi protokołami. Była to także ostatnia wersja z odrębnym katalogiem obiektów, ale pierwsza wprowadzająca mechanizmy klastrów Exchange.

 

Od wersji 2000 bazą danych użytkowników stała się baza Active Directory. Co ciekawe, konieczność wprowadzenia Active Directory w wielu przypadkach stanowiła zaporę przed podniesieniem wersji do Exchange Ser­ver 2000 i dopiero Exchange Server 2003 okazał się dobrym potentatem do upgrade’u. Wersja 2003 wprowadziła duże zmiany w dostępie do samej poczty poprzez dodanie obsługi urządzeń mobilnych za pomocą Outlook Mobile Access i ActiveSync.

 

Kolejna odsłona Exchange Server – wersja 2007 okazała się zdecydowanym krokiem naprzód, choćby dlatego że począwszy od tej wersji wspierane było jedynie środowisko 64-bitowe. Wprowadziła ona także wiele mechanizmów filtrujących pocztę pod kątem zawartości wirusów i spamu, wsparcie dla skryptów PowerShell oraz usprawniła proces dostępu do poczty znany początkowo jako RPC over HTTP, a przemianowany na Outlook Anywhere.

 

Najnowsza wersja Exchange Server 2010 zawierała wiele nowości związanych z wysoką dostępnością – wprowadzono DAG (Database Availability Group), czyli klastrowanie baz pocztowych, natywne klastry CAS (Client Access Server) z możliwością podłączenia pod jedną nazwę klastrową klientów pocztowych, a także dużo zmian w zarządzaniu – np. poprawienie wsparcia dla PowerShell.

 

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"