Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


15.07.2022

Nowa wersja BDRSuite

Vembu Technologies, dostawca oprogramowania do ochrony danych w środowiskach fizycznych,...
15.07.2022

Zarządzanie końcówkami

baramundi software opublikowało nową wersję narzędzia do ujednoliconego zarządzania...
15.07.2022

Cyberzwiadowca

FortiRecon to kompleksowe narzędzie do ochrony przed cyfrowym ryzykiem (Digital Risk...
15.07.2022

Kontrola audiowizualna

Optoma wprowadziła oprogramowanie zintegrowane z chmurową platformą Microsoft Azure do...
15.07.2022

Chmura bezpieczeństwa

Cisco przedstawiło plan stworzenia Security Cloud – globalnej, zintegrowanej, opartej na...
15.07.2022

Nowy laptop do pracy zdalnej

Wielozadaniowość pracy hybrydowej to idea, która była inspiracją dla inżynierów Della...
15.07.2022

Monitoring bez zakłóceń

Firma Axis Communications proponuje nową serię kamer wyposażonych w najnowsze technologie...
15.07.2022

Na poziomie petabajtów

Dostępny jest nowy model HD6500 firmy Synology, pierwszy z serii HD zaprojektowany z...
15.07.2022

Procesory na rynku...

irma AMD ogłosiła, że procesory Threadripper PRO 5000 WX w lipcu br. będą oferowane przez...

Transformacja cyfrowa przemysłu i przedsiębiorstw

Data publikacji: 14-07-2022 Autor: Marcin Bieńkowski

Coraz częściej w różnego rodzaju mediach, również głównego nurtu, słychać o cyfrowej transformacji przedsiębiorstw i digitalizacji przemysłu. Jednak jak pokazują badania, w praktyce firmy kompletnie nie rozumieją, na czym polega cyfrowa transformacja, jak powinna być zdigitalizowana produkcja ani dlaczego jest to tak ważne w dobie coraz większej konkurencji na rynku oraz walki o zadowolenie klienta.

 

Transformacja cyfrowa obejmuje zastąpienie wszelkich procesów analogowych w organizacji ich cyfrowymi odpowiednikami. Należy tu podkreślić, że jest to transformacja cyfrowa procesów, a więc zarówno poszczególnych procesów produkcyjnych, technologicznych, wszelkich procesów biznesowych, procesów związanych z zamówieniami, kontaktów z klientami, logistyki wewnętrznej, łańcuchów dostaw, sterowania produkcją, usług zewnętrznych i wewnętrznych, zarządzania (w tym zasobami ludzkimi), procesów obiegu dokumentów, procesów związanych z działaniem infrastruktury i środowiska IT, bezpieczeństwa itp., w zależności od tego, jakie procesy realizowane są w danej firmie.


Innymi słowy, w zakres transformacji cyfrowej wchodzą wszelkiego rodzaju działania związane z modyfikacją procesów biznesowych i organizacyjnych, a także procesów produkcyjnych i logistycznych, w tym bezpośrednia cyfryzacja produkcji i wykorzystywanych w firmie technologii. Oznacza to, że celem transformacji cyfrowej jest pełne wykorzystanie możliwości, jakie niosą za sobą nowoczesne, cyfrowe rozwiązania technologiczne. Co więcej, transformacja procesów biznesowych w wyraźny sposób wpływa na przebieg operacji biznesowych, co wynika z ulepszeń w zarządzaniu przepływem pracy.


Jak zauważa firma SAP, w swoich materiałach dostępnych na stronie WWW, transformacja cyfrowa wiąże się z integracją technologii i rozwiązań cyfrowych w każdym obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa. To zmiana nie tylko technologiczna, ale i w pewnym sensie kulturowa. Wymaga od przedsiębiorstwa istotnego przekształcenia sposobu działania oraz dbania o doświadczenia i korzyści oferowane klientom. Transformacja cyfrowa to zasadnicza zmiana sposobu myślenia o doświadczeniach klienta, modelach biznesowych i prowadzeniu działalności. To znalezienie nowych sposobów dostarczania wartości, generowania przychodów i zwiększania efektywności.


> Rozróżnienie pojęć


Z pojęciem transformacji cyfrowej wiążą się pośrednio terminy cyfryzacja i digitalizacja, które często są ze sobą mylone. Digitalizacja (ang. digitization) to proces bezpośredniego tworzenia cyfrowej wersji analogowej informacji. Może nim być skanowanie dokumentów, zdjęć, schematów lub zastąpienie rysunków technicznych ich cyfrową wersją opracowaną np. w programie klasy CAD. W ten sposób informacja, która miała postać fizyczną, czyli analogową, może być przetwarzana, przechowywana, wykorzystywana i udostępniana przez cyfrowe systemy komputerowe.


Cyfryzacja (ang. digitalization) to dużo szersze pojęcie i obejmuje ono zastąpienie wszelkich możliwych do zastąpienia analogowych elementów (w tym procesów, o czym już wspomniano) ich cyfrowymi odpowiednikami. Tak więc digitalizacja, jako proces mający na celu stworzenie cyfrowych kopii analogowych źródeł, jest elementem cyfryzacji czy szerzej – cyfrowej transformacji. Kolejnymi elementami cyfryzacji są wszelkiego typu technologie cyfrowe, w tym technologie IT, czyli systemy informatyczne, sprzęt IT i oprogramowanie. Elementy te pozwalają w cyfrowy sposób przetwarzać i składować różnego rodzaju dane i informacje cyfrowe – może być to zarówno centrum danych, lokalny serwer w firmowej serwerowni, technologie chmurowa, jak i sterownik PLC niezbędny w cyfrowym prototypowaniu druku 3D czy w systemach automatyki. Do grona tego zaliczyć też można fotografię cyfrową, tworzenie stron WWW, e-maile, cyfrowy przepływ dokumentów, a także sztuczną inteligencję, algorytmy uczenia maszynowego, systemy Big Data, systemy Business Intelligence czy oprogramowanie klasy ERP lub CRM.


> Co mówią badania


Z opublikowanych w czerwcu br. badań pt.: „Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce”, które przeprowadziła firma PMR na zlecenie Dassault Systèmes, wynika, że polskie organizacje nie bardzo rozumieją, na czym polega transformacja cyfrowa. Autorzy raportu posłużyli się terminem cyfrowej integracji, która jest również, podobnie jak wcześniej omówione digitalizacja i cyfryzacja, jednym z elementów transformacji cyfrowej, zawężonej tu do integracji technologii cyfrowych we wszystkich obszarach działalności. Takie zawężenie obszaru badawczego wynikało z faktu, że transformacja cyfrowa może przebiegać w zupełnie odmienny sposób w różnych organizacjach, dając inne efekty, co mogłoby zaburzyć wyniki badań. Oprócz tego integracja jest pojęciem bardziej intuicyjnym dla osób niezwiązanych z szeroko pojętymi cyfrowymi technologiami.


W badaniu – pomimo iż wśród badanych postrzeganie pojęcia integracji cyfrowej przedsiębiorstwa odnosi się głównie do kwestii bardziej technicznych, takich jak np. połączenie systemów w jedną całość (33%) czy przeniesienie dokumentacji do wersji cyfrowej (18%) – respondenci dobrze identyfikują cele tej przemiany, odnajdując w niej sprawniejsze zarządzanie firmą (77%) oraz stworzenie bardziej efektywnego i zintegrowanego środowiska pracy (74%).


Ciekawe są wyniki dotyczące identyfikacji głównych celów integracji cyfrowej. Firmy wskazują tu na rezultaty, które powinny przynieść korzyści całej organizacji, a nie tylko na mechanizmy typowo informatyczne. Co prawda dwa najczęściej podawane aspekty dotyczą kwestii typowo technicznych, jak szybszy przepływ informacji (84%) i eliminacja wersji papierowych (79%), jednak podobne odsetki wskazań mają takie czynniki jak sprawniejsze zarządzanie (77%) czy stworzenie bardziej efektywnego i zintegrowanego środowiska pracy (74%).


Jak podają autorzy raportu, podobne podejście w kwestii definiowana celów było widoczne podczas rozmów w trakcie badania jakościowego, dzięki któremu powstał syntetyczny opis celów integracji cyfrowej: „Celem integracji jest ułatwienie dostępu do informacji, optymalizacja przepływu pracy oraz zwiększenie efektywności organizacji”.


Niestety rezultaty badań mimo wszystko wskazują – o czym świadczą wskazania – na brak ze strony przedsiębiorstwa całościowego spojrzenia na cyfryzację z punktu widzenia procesowego. Brak też wyraźnej wizji, do czego cyfrowe zarządzanie tymi procesami może służyć, czyli w ostateczności na zadowolenie klienta. W pewnym stopniu wynika to z niezrozumienia, gdyż transformacja cyfrowa, mimo swojej „kulawej formy”, przekłada się na cyfryzację procesów dotyczących kontaktów z klientami w urzędach, gdzie teoretycznie zorientowana jest na tzw. petenta, a więc osobę bądź firmę załatwiającą swoje urzędowe sprawy cyfrowo, bez konieczności wychodzenia z domu. Jak widać, transformacja cyfrowa dla większości firm pozostaje hasłem bez treści. Owszem, wdrażają pojedyncze cyfrowe technologie, automatyzują produkcję, ale tylko niewielka część organizacji czerpie zyski z potencjału, jaki daje efektywne wykorzystanie danych, począwszy od zamówienia, poprzez poszczególne etapy produkcji, po dystrybucję, sprzedaż i serwis posprzedażowy.

 

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną poruszoną w raporcie kwestię, a mianowicie indywidualizację masowej produkcji, którą autorzy określili jako mass customization. Dwie trzecie badanych dostrzega ten trend, niezależnie od segmentu rynku reprezentowanego przez respondenta. Wśród działań, jakie podejmują firmy, by zindywidualizować masową produkcję, najczęściej wymieniana była produkcja indywidualnych serii produktów (54%). Wśród innych działań wymienianych przez firmy są wytwarzanie produktów o zmienionych parametrach technicznych (42%) oraz projektowanie indywidualnych części do produktów (39%). Prawie jedna czwarta badanych firm (23%) nie dostosowuje swoich produktów do indywidualnych potrzeb klientów (rys. 3). Jest to o tyle ciekawe, że np. przemysł motoryzacyjny dostosowuje praktycznie każdy swój produkt do potrzeb klienta, mimo zachowania masowej produkcji. Transformacja cyfrowa ma właśnie umożliwić tego typu działania. Wróćmy jednak do procesów transformacji cyfrowej.

 

[...]

 

Autor jest niezależnym dziennikarzem zajmującym się propagowaniem nauki i techniki.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik \"IT Professional\"