Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Boty, czyli interaktywne aplikacje nowego typu

Data publikacji: 22-02-2017 Autor: Marcin Szeliga

W poprzednim miesiącu przedstawiliśmy usługi poznawcze Microsoft Azure, czyli usługi pozwalające tworzyć inteligentne, komunikujące się z użytkownikiem za pośrednictwem dźwięku, obrazu oraz języka naturalnego programy. Coraz częściej takie programy nie są tradycyjnymi aplikacjami, a botami.

Celem artykułu jest pokazanie – na przykładach – czym są boty, wyjaśnienie popularnych nieporozumień dotyczących tych programów i przedstawienie ułatwiającego ich tworzenie środowiska Microsoft Bot Framework.

> Cześć, jestem botem

Zadaniem bota, tak jak wielu innych aplikacji, jest interaktywna komunikacja z użytkownikiem w celu rozwiązania stawianych przez tego użytkownika zadań. Tym, co wyróżnia boty spośród innych aplikacji, jest interfejs (a właściwie jego brak) i nowy sposób interakcji z użytkownikiem. Boty nie mają własnego interfejsu, bo integrują się z używanymi narzędziami, przede wszystkim z komunikatorami. Takie rozwiązanie ma kilka zalet, oto one:

 

  • wiele osób niechętnie instaluje dodatkowe aplikacje, szczególnie w swoich smartfonach;
  • jeżeli do każdego zadania używamy osobnej aplikacji, ich liczba szybko rośnie i zarządzanie tyloma aplikacjami (w tym ich aktualizowanie) oraz ciągłe przełączanie się między oknami programów staje się uciążliwe;
  • niektóre aplikacje wymagają komputera albo tabletu, nawet jeżeli ich działanie jest proste i mogłoby zostać wykonane za pomocą smartfona, czyli urządzenia, które mamy zawsze przy sobie;
  • wiele zadań można wykonać łatwiej i szybciej, wydając polecenia w języku naturalnym (z reguły w j. angielskim) niż za pomocą myszki. Dotyczy to m.in. stron WWW – korzystanie z wielu z nich za pomocą smartfona wciąż jest co najmniej niewygodne. Wydawanie poleceń staje się jeszcze prostsze, jeżeli możemy je wypowiedzieć, np. podyktować komunikatorowi;
  • dzięki integracji z komunikatorami boty są z natury niezależne od platformy, a wiec będą tak samo działały w systemie Windows, Linux, MacOS, Android czy iOS;
  • ostatnią, ale nie najmniej ważną, zaletą integracji z komunikatorami jest bardziej naturalny, dla wielu osób łatwiejszy, sposób pracy z programem (botem).


Wyobraźmy sobie, że będąc na wakacjach albo w podróży, przypomnieliśmy sobie, że zapomnieliśmy wyłączyć kosztowną maszynę wirtualną Azure. Albo że właśnie zadzwonił kolega z pracy, prosząc nas o uruchomienie takiej maszyny. W obu przypadkach z pomocą przyjdzie nam AzureBot.

Po dodaniu AzureBot do listy kontaktów komunikatora Skype wystarczy, że go zaczepimy (boty nie mają uczuć, więc forma, w jakiej to zrobimy, jest obojętna), żeby zaoferował nam pomoc w zarządzaniu zasobami naszych subskrypcji Azure.

Przedstawione w artykule, oraz wiele innych, boty są dostępne pod adresem https://bots.botframework.com/.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na sposób prowadzenia rozmowy przez boty – dobrze napisane boty będą starały się ukierunkowywać rozmowę, prowadząc nas krok po kroku przez procedurę rozwiązania zadania i dodatkowo będą podpowiadały nam, co powinniśmy w danym momencie zrobić (rys. 1).

Komunikacja z AzureBot jest bardzo prosta i sprowadza się do wydawania instrukcji oraz postępowania według wskazówek bota – na przykład, ponieważ konta Skype i Microsoft Azure nie są ze sobą powiązane, musieliśmy się zalogować do subskrypcji Azure, a następnie skopiować do okienka komunikatora jednorazowy kod uwierzytelniający. Przedstawione w dalszej części artykułu boty wspierają bardziej zróżnicowane formy komunikacji.

Na przykładzie AzureBot dobrze widać, czym boty, wbrew popularnym opiniom, nie są:
 

  • boty nie są sztuczną inteligencją czy inteligentnymi programami. Zadania wykonywane przez AzureBot nie mają nic wspólnego z uczeniem maszynowym, ten bot nie analizuje historycznych danych i nie adaptuje się do nowych sytuacji, tylko wykonuje proste polecenia typu zatrzymaj/uruchom maszynę wirtualną X;

[...]

 

Marcin Szeliga
Autor od 20 lat zawodowo pracuje z danymi i posiada tytuł Microsoft Most Valuable Professional.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"