Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Data publikacji: 14-07-2022 | Autor: | Beata Zalewa |
Chatboty towarzyszą nam już od kilku lat i zyskują coraz większą popularność na rynku. Każdy na pewno choć raz miał kontakt z botem – czy to poszukując czegoś w sieci, czy to odbierając telefon z ofertą sprzedaży, np. fotowoltaiki. Rozwój technologii rozumienia i przetwarzania języka naturalnego oraz dostęp do olbrzymiej ilości danych sprawia, że coraz więcej firm wdraża boty w różnych obszarach, głównie jako wsparcie obsługi klienta oraz boty sprzedażowe.
Jeszcze 10 lat temu wydawało się, że w komunikacji na linii firma – klient kontakt międzyludzki jest nie do zastąpienia. Tymczasem od jakiegoś czasu w tę ludzką interakcję włączają się automaty zwane chatbotami, które wspierają biznesową wymianę zdań. Co ważne, obecnie taka automatyczna obsługa klienta nie jest już zarezerwowana tylko dla firm z olbrzymim kapitałem, ale także dla małych biznesów, typu restauracje, zakłady kosmetyczne lub fryzjerskie. Podczas prowadzenia działalności – czy to biznesowej, czy organizacji non-profit – sprawne rozwiązanie problemu klienta zwiększa jego zaufanie i lojalność w stosunku do marki, a tym samym często podnosi zyski finansowe. Firmy, te duże i te małe, codziennie otrzymują dziesiątki pytań od klientów, chcących np. dowiedzieć się czegoś więcej o marce, sprawdzić termin wizyty lub zapytać o dostępność produktu. Według ostatnich danych na samym tylko Facebooku każdego miesiąca aktywnych, jest ponad 300 000 chatbotów, a w aplikacji Messenger ludzie i firmy wymieniają się 20 miliardami wiadomości.
> Pytania i odpowiedzi
Przyczyna popularności chatbotów jest bardzo oczywista – wspomagają pracę człowieka, a tym samym jego działanie. Automatyzują i usprawniają powtarzalne zadania i procesy, a dodatkowo kreują dobre doświadczenia użytkownika poprzez generowanie interesującego drzewa dialogu. Ludzie postrzegają chatboty jako bardziej innowacyjne, postępowe, pomocne, a czasami nawet ekscytujące. Pozwalają one na to, aby w sytuacji gdy potrzebujemy wiedzy wykraczającej poza zakres wiedzy bota, do rozmowy włączył się konsultant. Jako że część obcujących z asystentami głosowymi (ang. Voice Assistant, VA) zdecydowanie woli wiedzieć, że rozmawia z maszyną, a nie z człowiekiem, możemy za pomocą awatarów i powiadomień informować użytkowników, kiedy komunikacja odbywa się z niehumanoidalnym botem, a kiedy z człowiekiem.
Jednym z najczęstszych scenariuszy wykorzystania VA jest stworzenie bazy wiedzy z często zadawanymi pytaniami (ang. Frequently Asked Questions, FAQ), tzw. QnA chatbota. Wiele organizacji publikuje listę z FAQ-iem jako dokumenty lub strony internetowe, co sprawdza się dobrze w przypadku małego zestawu par pytań i odpowiedzi, ale przeszukiwanie dużych dokumentów może już być trudne i czasochłonne. Dlatego tak popularne stają się chatboty, które po zadaniu pytania w kilka sekund znajdują prawidłową odpowiedź, a to wszystko dostępne w jednym miejscu.
Jedną z wielu platform oferujących możliwość stworzenia i hostowania bota jest Microsoft Azure. Na tej platformie dostępna jest usługa językowa (ang. Language service), która umożliwia tworzenie bazy wiedzy zawierającej pary pytań i odpowiedzi, w jednym z wielu dostępnych języków. Zbiór ten najczęściej używany jest jako zasób, z którego bot wyszukuje odpowiedzi na pytania przesłane przez użytkowników. Usługa Language service jest nowszą wersją usługi QnA Maker.
> Tworzenie zasobu językowego
W celu utworzenia i hostowania bazy wiedzy z zestawem pytań i pasujących do nich odpowiedzi potrzebujemy utworzyć swoją własną instancję zasobu językowego w ramach subskrypcji platformy Azure. Aby to zrobić, należy:
> Tworzenie projektu „question answering”
Po utworzeniu usługi Language service możemy przejść do utworzenia bazy wiedzy składającej się z pytań i odpowiedzi, które potem będą wykorzystywane przez naszego bota podczas konwersacji. Możemy użyć portalu Language Studio, aby utworzyć taki projekt. Bazę wiedzy zawierającą pytania i odpowiedzi dotyczące życia pszczół tworzymy w następujący sposób:
[...]
Autorka pracuje jako Senior Chatbot Technology Specialist. Jest niezależnym konsultantem, trenerem i prelegentem na konferencjach. Od ponad 16 lat zajmuje się technologiami Microsoftu, głównie .NET, AI i Azure, w tym programowaniem i optymalizacją aplikacji.
Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Transmisje online zapewnia: StreamOnline