Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


06.12.2018

Niższe moce

UPS Eaton 9SX
03.12.2018

Monitory dla MŚP

AOC E1
29.11.2018

Wykrycie szkodliwego...

Sophos Intercept X Advanced
27.11.2018

Automatyzacja zabezpieczeń

Red Hat Ansible Automation
23.11.2018

Nieograniczona skalowalność

SUSE Enterprise Storage 5.5
20.11.2018

Dwa procesory Threadripper

AMD Ryzen Threadripper 2970WX i 2920X
16.11.2018

Dla biznesu i edukacji

Optoma 330USTN
13.11.2018

Superszybki dysk SSD

Patriot Evolver
09.11.2018

Ograniczenie kosztów

Canon imageRUNNER ADVANCE 525/615/715

Wideokonferencje – spotkania online zdalnych zespołów

Data publikacji: 26-06-2018 Autor: Grzegorz Adamowicz
Jitsi – tworzenie pokoju z...

Coraz więcej firm i organizacji dostrzega korzyści pracy zdalnej. Koszty wynajmu biur to jedna strona medalu. Druga to dostęp do najlepszych pracowników pracujących w różnych lokalizacjach, co jest nieocenione dla efektywnej realizacji projektów. Dla pracowników to natomiast wygoda i oszczędność czasu – większość współczesnej pracy biurowej można wykonać z dowolnego miejsca.

Marketingowcy mają narzędzia w modelu SaaS, praca sprzedawców wygląda identycznie, niezależnie czy  wykonują ją z domu, są w trasie czy z biura. Programiści używają narzędzi na swoich komputerach, a następnie wysyłają zmiany w kodzie do bibliotek skryptów czy serwisów online typu GitHub.

 
Wejście w świat pracy zdalnej pozwala szybko dostarczać wysokiej jakości rozwiązań i zmniejszać koszty. To dobry krok. Wymaga jednak opracowania procedur, zorganizowania pracy w zespołach i zwrócenia dużej uwagi na komunikację i przekazywanie w odpowiedni sposób informacji zwrotnej, a także zadbania o regularne spotkania, również te online. I tu wkraczają wideokonferencje i oprogramowanie, które pozwala je zorganizować i sprawnie prowadzić.
 
> DUŻE MOŻLIWOŚCI
 
Wideokonferencja to spotkanie głosowe i wideo dwóch lub więcej osób, pozwalające na wyświetlanie prezentacji, rozmowy tekstowe, współdzielenie ekranu, a w niektórych rozwiązaniach również wirtualne tablice, na których użytkownicy mogą wspólnie rysować. Im więcej firm przechodzi na model zdalnej pracy, tym bardziej widoczna jest potrzeba odpowiednich narzędzi, które będą wspierać ten typ pracy – tak aby zadania wykonywane były jak najbardziej efektywnie w rozproszonym zespole.
 
Oprócz znanych i rozwijanych od dłuższego czasu rozwiązań, takich jak Microsoft Skype, Cisco WebEx czy GoToMeeting, na rynku dostępnych jest multum rozwiązań od małych firm i dużych graczy. Spośród wielu produktów warto wymienić Google Meeting lub Amazon Chime. Powstał także zestaw różnych rozwiązań z opensourcowym rodowodem. Są to między innymi BigBlueButton i Jitsi. Przyjrzyjmy się mniej popularnym rozwiązaniom, które powoli zdobywają coraz większe grono użytkowników.
 
Jitsi – jitsi.org
 
Na początek przedstawiciel wspomnianych aplikacji open source – modelu wspierającego dzielenie się użytecznymi narzędziami i oprogramowaniem. Projekt Jitsi zaczął swoje życie jako SIP Communicator – aplikacja w wyglądzie bardzo podobna do naszego rodzimego Gadu-Gadu, z tą różnicą, że służyła ona do komunikacji głosowej i wideo, zamiast wyłącznie tekstowej. SIP (Session Initiation Protocol) to protokół służący do kontrolowania komunikacji audiowizualnej, który korzysta z kilku innych protokołów, aby zapewnić odpowiednią jakość połączeń – między innymi UDP i TCP – podstawowych protokołów służących do komunikacji w internecie.
 
Autorzy zmienili nazwę projektu z SIP Communicatora na Jitsi (słowo z języka bułgarskiego, które znaczy tyle co kable lub przewody). Zmiana nastąpiła w 2011 roku, kiedy Jitsi stał się komunikatorem, który używa nie tylko protokołu SIP. Aktualnie Jitsi można używać wprost z przeglądarki dzięki implementacji popularnej obecnie technologii WebRTC (Real-Time Communication), wspieranej przez takie firmy jak Mozilla, Google czy Opera i wszystkie nowoczesne przeglądarki. Na bazie tego projektu powstało wiele płatnych serwisów, lecz samo Jitsi jest aplikacją darmową. Wszystkie dostępne wersje tego oprogramowania można pobrać ze strony jitsi.org/downloads.
 
O ile z samej aplikacji możemy korzystać za darmo i bez tworzenia konta, pokój utworzony w takiej konfiguracji nigdy naprawdę nie będzie prywatny. Aby mieć pełną kontrolę nad aplikacją, konieczna jest instalacja pełnego pakietu na firmowym serwerze. Twórcy dostarczają wszelkich niezbędnych do tego narzędzi, a cały proces nie jest szczególnie skomplikowany. Uwzględnić jednak trzeba pewne dodatkowe obciążenie dla naszego serwera oraz pamiętać, aby ktoś utrzymywał ten serwis w działaniu, aktualizował go i rozwiązywał ewentualne problemy z jego funkcjonowaniem. Istnieje też desktopowa wersja aplikacji Jitsi, która do działania wymaga podania danych dostępowych do serwera.
 
Jitsi jest ciekawą alternatywą dla płatnych rozwiązań, wymaga jednak pewnej wiedzy i nakładu pracy związanej z wdrożeniem na serwerze. Dlatego większość użytkowników zapewne będzie bardziej zainteresowana aplikacjami w modelu SaaS, dostępnymi po opłaceniu opłaty abonamentowej. Na bazie Jitsi powstały dwa komercyjne rozwiązania. Jedno utrzymywane przez dużą amerykańską korporację Comcast, która specjalizuje się w sieciach kablowych. Drugie rozwiązanie to Matrix (matrix.org/blog/home), które działa w sieci zdecentralizowanej.
 
Appear.in – appear.in
 
Aplikacja Appear.in rozpoczęła swoją historię jako wewnętrzny projekt firmy Camoyo, realizowany przez praktykantów. Prace rozpoczęto w sierpniu 2013 r., a po bardzo pozytywnych opiniach użytkowników powstał zespół, który rozwijał narzędzie pod nazwą Appear.in.
 
[...]
 
Doświadczony inżynier systemów. Specjalizuje się w automatyzacji procesów i monitoringu aplikacji rozproszonych. Propagator ruchu open source. Organizator wydarzeń związanych z IT. Freelancer. W wolnych chwilach twórca fantastyki i fantastyki naukowej

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2013 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"