Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Monitorowanie wydajności pracy

Data publikacji: 16-06-2020 Autor: Grzegorz Kubera
Panel dashboard z systemu...

Jeśli chcemy zoptymalizować pracę w firmie, ale nie do końca wiemy, co i gdzie trzeba poprawić, warto zdecydować się na wdrożenie systemu monitorowania pracowników. Podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę i jakie są zalety używania tego typu narzędzi.

 

Określenie „monitorowanie pracowników” kojarzy się raczej negatywnie z kamerami i oprogramowaniem, które w tajemnicy rejestrują wszystko, co robimy w pracy. Po części to prawda. Wiele firm stosuje jednak tego typu monitoring, ponieważ jest to uzasadniona praktyka zwiększająca koncentrację personelu. Dodatkowo tego typu systemy są pomocne, zwłaszcza w dużych firmach, dla działów HR (zasoby ludzkie). W momencie gdy zatrudniana jest nowa osoba, menedżerowie chcą mieć pewność, że otrzymała ona odpowiednie szkolenia, wsparcie i nadzór, niezbędne zwłaszcza w pierwszych tygodniach pracy. Firma badawcza Statista podaje, że „dobre monitorowanie nowych pracowników jest największym wyzwaniem specjalistów ds. HR w zdecydowanej większości firm”. Warto jednak zauważyć, że takie nieszablonowe podejście do technologii monitorowania pracowników ma niewiele przedsiębiorstw. Głównym powodem wdrażania wspomnianych rozwiązań jest chęć zwiększenia kontroli i wydajności personelu. Systemy do monitorowania mają po prostu pomóc, aby firma uzyskała oczekiwaną wydajność.


> MOŻLIWOŚCI SYSTEMÓW MONITORUJĄCYCH


Dostępne systemy do monitorowania wykraczają poza podstawowe funkcje śledzenia czasu pracy i umożliwiają bardzo precyzyjne monitorowanie. W tego typu systemach można znaleźć m.in. funkcje rejestrowania naciśnięć klawiszy (keystroke logging), sprawdzania lokalizacji (dla osób pracujących zdalnie i podróżujących), a nawet wykonywania okresowych zrzutów ekranowych, by wiedzieć, czy dana osoba faktycznie wykonuje zadania związane z pracą.


Systemy do monitorowania służą też do sprawdzania wydajności. Administrator może np. stworzyć grupy aplikacji (produktywne i nieproduktywne), a następnie sprawdzać, z jakich narzędzi najczęściej korzysta personel. Taka wiedza pozwala później wprowadzać optymalizacje, choć ważne jest, aby w miarę możliwości dawać pracownikom swobodę w dobieraniu narzędzi – niektóre aplikacje mogą zostać uznane za produktywne przez administratora, podczas gdy pracownik będzie wolał korzystać z innego programu, na którym wykona zadanie jeszcze szybciej i lepiej. Jest to kwestia do dyskusji.


Przydatną funkcją systemów do monitorowania jest możliwość agregowania wszystkich danych i prezentowania ich na dashboardzie oraz w formie raportów. Dzięki temu możemy dokładnie ocenić, kto w firmie jest najbardziej i najmniej produktywny, i jak duże są różnice między efektami pracy tych osób. Porównywanie wydajności zespołów czy działów przy konkretnych projektach pozwala wprowadzać usprawnienia – wiadomo np., że dana aplikacja sprawdziła się lepiej od innej i warto z niej częściej korzystać. Niektóre systemy prezentują nawet tzw. paski produktywności przy każdym pracowniku, co daje natychmiastowy wgląd w pracę danej osoby. Są też tabele i listy przedstawiające aktywnych i nieaktywnych użytkowników lub najczęściej używane aplikacje.


Kolejną przydatną funkcją systemów do monitorowania pracy jest śledzenie naciśnięć klawiszy, co jest punktem odniesienia dla aktywności pracowników. Takie dane pozwalają obiektywnie ocenić, jak często pracownicy np. piszą wiadomości. Monitoring może być dodatkowo wspierany przez zrzuty ekranowe i dzienniki aktywności (activity logs). Dysponując tak szerokim wglądem w prace personelu, można łatwo dowiedzieć się, co sprawdza się najlepiej, a później wprowadzać zmiany podnoszące produktywność w organizacji.


Warto jednak pamiętać, że nie chodzi tu o monitorowanie pracowników dla samego monitorowania – głównym celem wdrażania takiego oprogramowania powinna być chęć podnoszenia produktywności w firmie. Z drugiej strony trzeba mieć na uwadze, jak łatwo można pozorować pracę i wydłużać czas wykonywania niektórych zadań lub poświęcać go na rozrywkę i inne aktywności niezwiązane z pracą.


> OD SCREENSHOTÓW PO ŚLEDZENIE DOKUMENTÓW


Zainstalowany na komputerze agent oprogramowania monitorującego pracę czasami jest widoczny w zasobniku systemowym, a czasami ukryty i trudny do wykrycia przez pracownika (może być widoczny jako proces systemowy lub mieć zmienioną nazwę. Najbardziej rozbudowane systemy mogą kontrolować dosłownie wszystko, włącznie z otwartymi aplikacjami, oknami przeglądarek oraz treścią korespondencji pracownika i odbiorcami wiadomości. Mogą wysyłać również automatyczne powiadomienia – administrator otrzymuje komunikat, gdy oprogramowanie wykryje, że pracownik np. używa aplikacji, jakiej nie powinien.

 

[...]

 

Założyciel firmy doradczo-technologicznej; pełnił funkcję redaktora naczelnego w magazynach i serwisach informacyjnych z branży ICT. Dziennikarz z ponad 13-letnim doświadczeniem i autor książek nt. start-upów i przedsiębiorczości.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"