Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


31.12.2020

Cykl webinarów

weinnovators.club
30.12.2020

Integracja z Teams

Veeam Backup
30.12.2020

Namierzanie zagrożeń

Flowmon Networks i Fortinet
30.12.2020

Wsparcie dla przedsiębiorstw

VMware Cloud on AWS
29.12.2020

Nowe NAS-y Thunderbolt 3

QNAP QuTS TVS-h1288X i TVS-h1688X
29.12.2020

Modele kompaktowe

VPL-PHZ60 i VPL-PHZ50
28.12.2020

Dedykowane przemysłowi

Seria TJ
28.12.2020

Nowa generacja

Router QHora-301W

Tworzenie chatboxów w kilka kliknięć

Data publikacji: 26-11-2020 Autor: Marcin Szeliga
Rys. 1. Użyta fraza nie...

Na początku tego roku usługa Power Platform została uzupełniona o czwartą aplikację – Power Virtual Agents. Pozwala ona tworzyć i publikować chatboty przy użyciu graficznego środowiska, bez konieczności angażowania programistów specjalizujących się w pisaniu tego typu narzędzi. Co więcej, od lipca 2020 roku ta aplikacja obsługuje dodatkowe języki, w tym język polski.

 

Zadaniem wirtualnego agenta (chatbota) jest interaktywna komunikacjaz użytkownikiem w celu rozwiązania stawianych przez tego użytkownika zadań. To, co wyróżnia boty od innych aplikacji, to brak interfejsu i związany z tym nowy sposób interakcji z użytkownikiem. Wirtualni agenci nie mają własnego interfejsu, bo integrują się z używanymi narzędziami, przede wszystkim z komunikatorami i stronami WWW. Pozwala to szybko tworzyć i udostępniać wirtualnych agentów użytkownikom korzystającym z różnych urządzeń (smartfonów, tabletów i komputerów), działających pod kontrolą dowolnych systemów operacyjnych. Przede wszystkim jednak wiele zadań można wykonać łatwiej i szybciej, rozmawiając w języku naturalnym, niż posługując się myszką lub klawiaturą.

 

> LICENCJONOWANIE


Chociaż zintegrowane z komunikatorami i stronami WWW aplikacje porozumiewające się z użytkownikami za pomocą języka naturalnego pojawiły
się kilkanaście lat temu, dopiero niedawno zaczęły zyskiwać popularność.

 

W dużym stopniu zawdzięczamy to rozwojowi modeli przetwarzania języka naturalnego – jeszcze kilka lat temu rozmowa z wirtualnym agentem była irytująca, bo albo przebiegała według scenariusza: „Jeżeli chcesz zamówić usługę X, wybierz 1…”, albo przypominała próbę złożenia zamówienia na infolinii obsługiwanej przez osoby słabo mówiące w danym języku. Nie bez znaczenia było również pojawienie się narzędzi upraszczających tworzenie wirtualnych agentów – takich jak usługa Power Virtual Agents albo środowisko Microsoft Bot Framework. Jednak zasadniczym powodem rosnącej popularności wirtualnych agentów są zmieniające się oczekiwania użytkowników. Dziś, gdy coraz więcej spraw załatwiamy przy użyciu smartfona, nie chcemy tracić czasu, czekając na połączenie się z infolinią lub instalować nowej aplikacji tylko po to, żeby zmienić swoją rezerwację.

 

Do testów najlepiej skorzystać z darmowej subskrypcji usługi Power Virtual Agents dostępnej na stronie powervirtualagents.microsoft.com/pl-pl. Wszystko, czego będziemy potrzebowali, żeby przez miesiąc tworzyć, udostępniać i monitorować działanie wirtualnych agentów, to firmowy adres e-mail. Produkcyjne użycie usługi wymaga wykupienia licencji. Zasady licencjonowania usługi Power Virtual Agents są wyjątkowo proste: za 1000 USD miesięcznie dostaniemy możliwość utworzenia i udostępnienia użytkownikom 1000 wirtualnych agentów. Przy czym liczba sesji, które użytkownicy będą mogli w ciągu miesiąca nawiązać z naszymi agentami wirtualnymi, jest ograniczona do 2000. Za pojedynczą sesję uważa się rozpoczęcie przez użytkownika konwersacji z wirtualnym agentem. Jeśli liczba sesji okaże się niewystarczająca, możemy dokupić dodatkowe 1000 sesji miesięcznie, płacąc za nie 450 USD.

 

> PROSTY AGENT WIRTUALNY

 

W pierwszej kolejności utworzymy prostego agenta wirtualnego, którego działanie sprowadza się do odpowiedzi na zadane mu pytania. Przy tej okazji dowiemy się, czym jest topic i jak można tworzyć tematy konwersacji. Po utworzeniu subskrypcji należy zalogować się do portalu powerva.microsoft.com. Power Virtual Agents jest usługą typu SaaS i nie wymaga instalowania jakiegokolwiek oprogramowania lub tworzenia dodatkowych zasobów, takich jak bazy danych. Po pierwszym zalogowaniu automatycznie wyświetlone zostanie okienko tworzenia nowego agenta wirtualnego. Należy podać jego nazwę – przykładowy agent będzie odpowiadał na często zadawane pytania o usługę Power Platform, więc nazwijmy go Power Platform Virtual Assistant. Wybieramy język komunikacji z agentem (w czasie powstawania artykułu język polski był w fazie testów) i wskazujemy środowisko Power Apps, w ramach którego zostanie on utworzony. Klikając Create, stwarzamy wirtualnego agenta. Przygotowywanie wirtualnych agentów
trwa do kilku minut. Po zakończeniu tego procesu wyświetlony zostanie graficzny edytor pozwalający dostosować agenta do naszych potrzeb. Warto zwrócić uwagę, że znajdujące się po lewej stronie okienko podzielone zostało na sekcje. W sekcji Home znajdziemy ogólne właściwości agenta, w sekcji Topics zdefiniowane tematy, sekcja Entities zawiera zdefiniowane dla agenta encje znaczeniowe, sekcja Analytics
pozwala monitorować użycie agenta wirtualnego, sekcja Publish – udostępnia gotowego agenta użytkownikom, a sekcja Manage pozwala zarządzać agentem wirtualnym. Ograniczymy się na razie do
poznania dwóch pierwszych sekcji. Zaczniemy od zdefiniowania powitania.

 

Każdy wirtualny agent musi umieć się przywitać i przedstawić. Po kliknięciu przycisku Customize your greeting wyświetlony zostanie edytor wybranego tematu, czyli powitania. Temat ten może obejmować wiele elementów. Pierwszy z nich z reguły zawiera frazy, które spowodują przejście agenta wirtualnego do danego tematu. Dla powitania zdefiniowane zostały 53 frazy, których użycie spowoduje przejście do tego tematu. Następnie wirtualny agent wyśle kolejno trzy wiadomości. Treść pierwszej zmieniamy na: Cześć! Jestem agentem wirtualnym. Mogę odpowiedzieć na pytania dotyczące usługi Power Platform. Pozostawiamy niezmienione pozostałe wiadomości powitania i zapisujemy wprowadzone zmiany. Działanie wirtualnego agenta można na bieżąco testować. Klikając przycisk Test your bot, wyświetlamy okienko komunikatora.
Teraz można włączyć opcję przełączania podglądu pomiędzy tematami i przywitać się z wirtualnym agentem (rys. 1). Następnie przechodzimy do sekcji Topics – tu tematy dzielą się na systemowe i te dotyczące użytkownika. Nowo utworzony agent wirtualny zna kilka tematów systemowych, w tym powitanie, podziękowanie i pożegnanie. Przetestujmy je, wpisując w okienku komunikatora: dzięki (agent odpowie: Nie ma za co), a następnie: na razie, na co agent odpowie: Dziękuję za rozmowę. Pa, pa!

 

[...]

 

Pracownik naukowy Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydział Zamiejscowy w Chorzowie; jest autorem książek poświęconych analizie danych i posiada tytuł Microsoft Most Valuable Professional.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"