Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Jira Work Management

Data publikacji: 06-05-2022 Autor: Małgorzata Kacperek

To jedno z najbardziej rozbudowanych oprogramowań wielomodułowych służących do zarządzania procesami, zespołami czy zadaniami. W zasadzie, jeśli myślimy dziś o zarządzaniu projektami, to myślimy – Jira.

 

W czasie pandemii wiele firm musiało przystosować się do nowych warunków pracy. Ten przyspieszony postęp cyfrowy unaocznił nam, że często trudniejsza od samego cyfrowego wykonywania pracy może być cyfrowa współpraca. Jira Work Management – aplikacja ułatwiająca współpracę dużym zespołom – to odpowiedź na tego typu zapotrzebowanie. Jira pomaga zarządzać obiegiem informacji w firmie, a także pomiędzy firmami. Pierwotnie powstała jako narzędzie do wspierania zespołów programistycznych. Obecnie poszerzono jej możliwości, dzięki czemu skorzystają z niej również działy marketingu, HR, finansów, operacyjne, projektowania, prawne czy sprzedaży.

Workflow pod kontrolą


W codziennym planowaniu i śledzeniu zadań, pilnowaniu czasu czy obiegu dokumentów pomoże nam kilka najważniejszych funkcji Jiry. To oś czasu, lista, kalendarz, tablica i formularze. Mamy zatem do dyspozycji pięć sposobów na przenoszenie zadania z pozycji „do zrobienia” na „wykonane”.


Oś czasu, zaprojektowana w celu podkreślenia powiązań i zależności, to interpretacja klasycznego wykresu Gantta (graf, w którym uwzględnia się podział projektu na poszczególne zadania oraz rozplanowuje je w czasie). Daje nam pełny obraz projektu: pokazuje czas, osobę odpowiedzialną i status. Kolejny widok – lista – pozwala na szybkie dodawanie i aktualizowanie zadań, a także sortowanie ich i ustalanie ich pozycji w rankingu. Tutaj również zobaczymy osoby odpowiedzialne, sprawdzimy, na jakim etapie jest określone zadanie, do kiedy powinno zostać wykonane lub jaki ma priorytet. W następnej „odsłonie” Jiry, czyli w kalendarzu, przejrzymy zadania i będziemy zarządzać nimi w czasie i harmonogramach. Inny sposób monitorowania pracy aż do jej ukończenia to tablica. Wyświetla ona zadania robocze w logicznej kolejności w ramach przepływu pracy, do którego należą, zapewniając elastyczny sposób przeglądania, zarządzania i raportowania pracy w toku. Wreszcie, korzystając z kreatora formularzy bazującego na metodzie „przeciągnij i upuść”, prześlemy i przejrzymy proste wnioski o wykonanie prac. Poszczególne widoki pozwalają nam na śledzenie zależności między zadaniami – widzimy np. które zadania są gotowe do rozpoczęcia, a które oczekują na wykonanie.


Podstawowym bytem w Jira jest zgłoszenie, czyli składowa projektu. Ma tytuł, opis, status, priorytet czy przypisaną do niego konkretną osobę – elementy dobieramy wedle własnych potrzeb. Statusy, oznaczające etap wykonania, możemy zmieniać, a ich liczbę i przejścia pomiędzy nimi obrazują przepływ pracy (workflow). O etapie, na jakim znajduje się zgłoszenie, informują kolory oraz nazwy statusów. Przejścia pomiędzy statusami możemy konfigurować, tak by np. wyświetlały się tylko przy spełnieniu odpowiednich warunków. Najczęstsze typy zgłoszeń to zadanie (task) i podzadanie (sub-task) oraz błąd (bug). Ale Jira umożliwia też tworzenie własnych typów zgłoszeń, aby można było je łatwo odróżnić w zależności od ich funkcji.


Często wykonywane czynności można w ramach Jiry automatyzować, np. szybko wprowadzać zmiany masowe, porządkować pracę w udostępnianych projektach w formie tablic Kanban (narzędzie wizualne dające wgląd w status aktualnych zadań i upraszczające komunikację zespołową), dzielić pracę na jednostki, którymi łatwiej zarządzać, żądać od odpowiednich osób potwierdzenia po dotarciu do konkretnego etapu zadania, oznaczać zadania zdublowane w różnych projektach, aby lepiej monitorować pracę międzyzespołową. Można automatycznie przypisywać określone zadania czy wysyłać wiadomości na platformie Slack. Automatyzacja, działająca we wszystkich produktach Jira, nie wymaga kodowania.

 

[...]

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"