Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


07.06.2022

Red Hat Enterprise Linux 9

Red Hat zaprezentował system operacyjny Red Hat Enterprise Linux 9 (RHEL 9)...
07.06.2022

Technologiczna piaskownica

Koalicja partnerów KIR, IBM, Chmura Krajowa, PKO Bank Polski, Urząd Komisji Nadzoru...
07.06.2022

Sztuczna inteligencja w...

OVHcloud wprowadziło na rynek AI Notebooks – najnowszy element w ofercie usług...
07.06.2022

Spójna ochrona brzegu sieci

Fortinet zaprezentował FortiOS 7.2 – najnowszą wersję swojego flagowego systemu...
07.06.2022

Zarządzanie transferem

Firma Progress wypuściła nową wersję oprogramowania do zarządzania transferem plików...
07.06.2022

Notebook ekstremalny

Panasonic przedstawił 14-calowy Toughbook 40, notebook do pracy w ekstremalnych...
07.06.2022

Zestaw startowy dla robotyki

Firma AMD przedstawiła najnowszy produkt w portfolio adaptacyjnych modułów SOM...
07.06.2022

Precyzja kadrowania

Najnowsze rozwiązania klasy pro firmy Poly mają sprostać zmieniającym się potrzebom...
07.06.2022

Serwer klasy korporacyjnej

QNAP zaprezentował nowy model serwera NAS, TS-h1886XU-RP R2, który działa na systemie...

Optymalizacja adresów URL

Data publikacji: 16-05-2012 Autor: Grzegorz Kubera
Słowo kluczowe ukryte w...
Hasła, jakie wpiszemy w...
Jeżeli zastosowanie...

W lekcji drugiej Akademii SEO przedstawiamy podstawy tworzenia optymalnych adresów URL. Pokazujemy również, dlaczego i kiedy warto stosować przekierowania 301.

W poprzednim wydaniu „IT Professional” wytłumaczyliśmy, czym jest SEO. Napisaliśmy, jak dobierać słowa kluczowe, a także jak formułować tytuły (meta page title) dla treści publikowanych online. To jednak dopiero początek. Kolejnym elementem są informacje na temat adresów URL. Tym razem wyjaśnimy, jak powinien być zbudowany adres URL, oraz wytłumaczymy, czym są canonicalization i przekierowania 301. Na koniec dodamy trochę informacji na temat meta tagów. Większość porad zawartych w lekcji drugiej ma bardzo duże znaczenie, ponieważ dotyczy mocy rankingowej – tego, jak dobrze pozycjonuje się nasza witryna w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

> Adres URL – jaki jest najlepszy?

Czasem Google w łatwy sposób daje do zrozumienia, co wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Tak jest w przypadku adresów URL. Krótko mówiąc, główne słowo kluczowe powinno znaleźć się w adresie URL. Najlepiej by było, gdyby cały adres składał się z tego słowa. Dla przykładu, jeśli na naszej stronie można znaleźć mnóstwo filmów online za darmo, dobry adres brzmiałby www.filmyonlinezadarmo.pl, czy też www.filmyonline-zadarmo.pl.Jeśli dopiero zakładamy swoją stronę internetową, powinniśmy rozważyć adres właśnie takiego typu.

 

Większość z nas ma jednak na myśli nie jedno, lecz wiele słów kluczowych, które mają związek z prowadzonym biznesem. Wówczas należy zadbać, aby dla każdego słowa kluczowego istniała odpowiednia podstrona w serwisie, a w adresie znalazło się takie właśnie słowo. Standardowym, ale i najbardziej skutecznym sposobem jest korzystanie z następującego wzorca:

www.twojastrona.pl/slowo1

www.twojastrona.pl/slowo2

www.twojastrona.pl/slowo3

 

Jeżeli nasza strona ma dużo treści (np. sklep internetowy), wówczas konieczne jest przygotowanie odpowiedniej struktury adresów URL. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie takiej konstrukcji strony, która pozwoli użytkownikowi zorientować się, co znajduje się na danej stronie, jeszcze przed kliknięciem linku. Taka struktura może wyglądać następująco:

www.twojastrona.pl/nazwa-produktu

www.twojastrona.pl/kategoria/nazwa-produktu

www.twojastrona.pl/kategoria/subkategoria/nazwa-produktu

 

W praktyce może to wyglądać tak:

www.sklep-online.pl/laptopy/samsung-rv511.

 

Biorąc pod uwagę wyniki testów opublikowane przez popularny serwis SEOmoz.org, krótsze adresy URL uzyskują nieco lepszą pozycję w rankingu. Co więcej, im bliżej nazwy domeny jest twoje słowo kluczowe, tym lepiej. Tak więc twojastrona.pl/slowo1 uzyska lepszy wynik niż twojastrona.pl/kategoria/subkategoria/slowo1.

 

Co jednak zrobić, kiedy mamy już stronę internetową i rozwijamy ją od miesięcy lub lat? Decyzja może mieć dalekosiężne skutki: jeśli wprowadzimy zmiany w serwisie i strukturze adresów URL, czeka nas spadek w rankingu, który może trwać ok. 3-6 miesięcy, w zależności od tego jak dobrze (i jak duże) zostaną wprowadzone zmiany (to zależy od umiejętności działu programistycznego). Tymczasowy spadek w wynikach wyszukiwania opłaci się, bo później zyskamy lepsze efekty. Jeżeli jednak nie możemy sobie na to pozwolić, postarajmy się zoptymalizować adresy URL dla nowych stron, które będziemy dopiero tworzyć (np. nowy dział czy kategorię). Powinniśmy przygotować plan i skonsultować możliwość wprowadzenia go w życie z programistami. Adresy URL mają duże znaczenie i np. www.twojastrona.pl/s1g3113g/341.html będzie miała na pewno gorszą pozycję niż www.twojastrona.pl/nazwa-produktu. Dodatkowe porady dotyczące adresów URL zamieściliśmy w ramce Jak przekierować adres URL.

> Canonicalization i duplikaty

Porady związane z domenami i adresami URL w dużej mierze dotyczą tylko firm, które dopiero startują z działalnością w internecie. Następne porady mają jednak związek z każdą witryną. Odnoszą się do jednego z najpopularniejszych błędów związanych z SEO. Mowa o canonicalization (w dalszej części tekstu będziemy używać skrótu CN). Pokrótce postaramy się wyjaśnić, w czym tkwi problem.

 

O popularności strony decyduje wiele elementów, ale najważniejszym z nich jest liczba odnośników, które kierują do tej strony. Dla użytkownika link jest elementem przekierowującym z jednej strony na drugą, podczas gdy dla wyszukiwarki ma on dodatkowe znaczenie. Dla wyszukiwarki link jest bowiem głosem, który inna strona oddała na naszą witrynę. Im więcej głosów zdobywa, tym zyskuje większą popularność. O linkach napiszemy szerzej w kolejnej lekcji Akademii SEO (wówczas okaże się, jakie linki należy pozyskiwać i z jakich źródeł, a których trzeba unikać), teraz wystarczy wiedzieć, że im więcej linków kieruje do naszej strony, tym lepiej. Dla przykładu jeśli 100 różnych odnośników kieruje do strony www.twojastrona.pl, otrzymamy 100 głosów, które według wyszukiwarki polecają twoją stronę. Tutaj jednak pojawia się problem CN.

 

Okazuje się bowiem, że często ta sama witryna dostępna jest pod różnymi adresami URL, np.:

www.twojastrona.pl

www.twojastrona.pl/index.html

twojastrona.pl

twojastrona.pl/index.html

 

Ma to negatywny wpływ na efekty SEO, ponieważ każdy z tych adresów dzieli liczbę zewnętrznych głosów (linków) polecających daną stronę. Jeśli np. otrzymaliśmy 50 linków dla adresu twojastrona.pl i 50 dla www.twojastrona.pl, Google nie połączy tych głosów, tylko potraktuje je oddzielnie, mimo że dotyczą one tej samej witryny. I w tym miejscu warto wspomnieć o CN – to metoda pozwalająca na wybór najważniejszego adresu URL i propagowania go zamiast pozostałych. Dana strona czy podstrona powinna być dostępna tylko pod jednym adresem URL, a nie pod kilkoma.

 

Najlepiej wybrać adres typu www.twojastrona.pl. Następnie należy skorzystać z metod opracowanych przez webdeweloperów, które dotyczą przekierowywania adresów URL. Jest na to kilka sposobów, ale najlepsze i najskuteczniejsze jest tzw. przekierowanie 301. Dla przykładu wpiszmy w przeglądarce google.pl. Po chwili zostaniemy przekierowani na adres www.google.pl. Zauważmy, że jeśli wpiszemy www.google.pl, do adresu zostanie nawet dodany ukośnik na końcu.

 

Aby sprawdzić, jak problem z CN wygląda w praktyce, możemy wprowadzić w przeglądarce np. adres firmy badawczej Gemius.pl. Wpiszmy gemius.pl, a następnie www.gemius.pl. Okaże się, że ta sama strona jest dostępna pod dwoma różnymi adresami URL. Z tego powodu ta sama witryna otrzymuje tylko część głosów (linków) z innych stron. Jeżeli wprowadzimy poprawki i ustawimy wyłącznie jeden adres URL dla swoich stron, pozycja naszej strony w wynikach wyszukiwania na pewno się polepszy i witryna nie będzie zawierać duplikatów (te same strony dostępne pod różnymi adresami URL). Warto więc wprowadzić przekierowania 301 dla stron-duplikatów, aby kierować ruch na główny adres URL i nie tracić mocy rankingowej.

 

Równie ważne jest, aby pamiętać, że CN dotyczy nie tylko strony głównej, ale wszystkich podstron w serwisie. Jeśli przykładowo prowadzimy blog i nasze posty dostępne są pod kilkoma adresami, również powinniśmy zastosować odpowiednie przekierowania, aby mieć tylko jeden unikatowy adres.


Jak przekierować adres URL

Najlepszym sposobem na przekierowanie 301 jest edycja pliku .htaccess, który znajduje się w katalogu głównym na serwerze. Otwieramy plik i na samym dole tworzymy nowy wiersz, który stanie się przekierowaniem. Oto przykładowy fragment kodu:

Redirect 301 /stary-adres.html http://nowy-adres.pl/nowy.html

 

Pierwszy adres po komendzie redirect 301 to stary adres, z którego ruch chcemy przekierować na nowy adres. Ważne, aby pamiętać, że nowy adres URL należy podać w całości (włącznie z domeną) i po jednej spacji odstępu.

 

Uwaga: zanim przeprowadzimy jakiekolwiek zmiany w pliku .htaccess, koniecznie należy utworzyć kopię zapasową obecnej wersji. Jeśli popełnimy jakiś błąd, będzie można przywrócić poprzednią, sprawną kopię.

 

Poniżej zamieszczamy jeszcze dwa przykładowe przekierowania:

 

Przekierowanie ze strony bez WWW na stronę z WWW

Options +FollowSymLinks

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^twojastrona.pl [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://www.twojastrona.pl/$1 [L,R=301]

 

Przekierowanie ze strony z WWW na stronę bez WWW

Options +FollowSymLinks

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.twojastrona.pl [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://twojastrona.pl/$1 [L,R=301]

 

Jeżeli nie mamy pewności co do zastosowania zmian związanych z przekierowaniami, należy poprosić o poradę programistę.


> 301 stosowane w innych celach

Przekierowania 301 warto stosować również w innych wypadkach. Pierwszym jest przenoszenie witryny: jeśli zmieniamy jej lokalizację lub strukturę adresów URL, wówczas 301 jest odpowiednim rozwiązaniem do przekierowywania ruchu. Odpowiednie wskazówki związane z przenoszeniem witryn znajdziemy na stronie wsparcia technicznego Google: tinyurl.com/301redir.

 

Drugim przypadkiem, gdy warto zastosować przekierowania 301, są strony z przestarzałą treścią. Dla przykładu jeśli co roku z okazji ferii zimowych firma publikuje poradnik „jak wybrać narty”, przedstawiając w nim porady zakupowe i aktualne trendy, może się okazać, że w wynikach wyszukiwania ukaże się poradnik, ale z poprzedniego roku. Czy powinniśmy kierować osoby szukające porad do przestarzałego poradnika? Z pewnością nie. Wówczas możemy zastosować przekierowanie 301 dla starego poradnika, aby osoba, która znajdzie go w wyszukiwarce, została automatycznie przekierowana do nowszej wersji.

 

Zdarza się, że niekiedy trudno jest zastosować przekierowanie 301. Wtedy dostępny jest tag rel=canonical, który wyszukiwarka Google akceptuje od lutego 2009 roku. Jest on również łatwiejszy w implementacji, ponieważ nie wiąże się ze zmianami po stronie serwera – wystarczy zmiana w sekcji head danej podstrony, którą potrafi wprowadzić każdy programista.

 

Przykładowy adres URL wykorzystujący rel=canonical wygląda tak:

<link rel="canonical" href="http://www.twojastrona.pl/prawidlowa-lokalizacja/" />

 

Znacznik ten został wprowadzony po to, aby uprościć proces tworzenia unikatowych (bez duplikatów) treści dla algorytmów wyszukiwarek. Jeśli Google odwiedziłoby adres URL naszej strony głównej, z dopiskiem index.html na końcu i znalazł w sekcji head tej strony atrybut rel=canonical z adresem strony głównej kończącej się na ukośniku, będzie to znak dla wyszukiwarki, że tak naprawdę oryginalną stroną jest ta bez index.html na końcu. I to właśnie tę stronę należy pokazywać w wynikach wyszukiwania, bo to ona ma „otrzymywać” moc rankingową.

 

Parametr rel=canonical nie wpłynie z kolei na funkcjonowanie strony. Nie przekieruje użytkownika na inny adres, jeśli ten wpisze do przeglądarki internetowej adres URL, który został oznaczony jako duplikat. Jest to znacznik, który został zaprojektowany specjalnie dla robotów Google'a i pozostawi obie strony aktywne online. Aby całkowicie usunąć duplikaty, trzeba używać przekierowania 301, jeśli jest to możliwe – bo to lepsza opcja.


Optymalny adres URL

 

1. Opisuje zawartość

Zanim ktoś kliknie adres, powinien od razu wiedzieć, czego on dotyczy. Oczywisty adres URL jest adresem doskonałym. Takie adresy są częściej wybierane, a także lepiej rozpoznawane przez wyszukiwarkę Google. Lepszym adresem będzie np. ---www.twojastrona.pl/jedzenie-dla-kota--- niż ---www.twojastrona.pl/11k244---.

 

2. Jest krótki

Adresy URL są używane przez różne osoby i trafiają w różne miejsca. Im krótszy URL, tym łatwiej go skopiować, zapamiętać czy przeczytać komuś przez telefon lub umieścić na wizytówce.

 

3. Statyczny jest najlepszy

Nikt z nas nie lubi adresów URL, w których występują takie znaki jak „=”, „?” czy „&”. Dla wyszukiwarki adresy statyczne również są łatwiejsze do „zapamiętania” i są one lepiej pozycjonowane. Jeśli więc możemy uniknąć adresów dynamicznych, róbmy to.

 

4. Zawiera słowa kluczowe

Zależy nam na słowach i frazach kluczowych, które mają dużą konkurencję? Wówczas warto wykorzystać każdą możliwą przewagę. Polecamy umieścić w adresie URL te słowa, na których nam najbardziej zależy.

 

5. Nie ma za dużo katalogów

Adres URL nie powinien zawierać niepotrzebnych folderów, a konkretnie – dodatkowych słów i znaków. Jeżeli możesz stworzyć adres www.twojastrona.pl/nazwa produktu, będzie on lepszym rozwiązaniem niż www.twojastrona.pl/kategoria/podkategoria/nazwa-produktu---.

 

6. Słowa kluczowe są oddzielone myślnikami

Jeżeli umieszczasz w adresie frazy kilka słów kluczowych, najlepiej oddzielać je myślnikami (np. /pokarm-dla-kota). Na drugim miejscu mamy podkreślenie (np. /pokarm_dla_kota), na trzecim plusy (np. /pokarm+dla+kota).


> Na koniec słowo o meta tagach

Jeszcze kilka lat temu meta tagi odgrywały ważną rolę, jeśli chcieliśmy spozycjonować stronę internetową na poszczególne słowa kluczowe. Jednym z popularniejszych tagów był meta keywords – w kodzie zawieraliśmy pod tym tagiem odpowiednie słowa kluczowe, zwiększając swoje szanse na wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Obecnie żaden z tagów tego typu nie wpływa na moc rankingową.

 

SEO polega jednak na optymalizowaniu stron pod kątem wyszukiwarek, dlatego warto pamiętać o tagu meta description. Umieszcza się w nim opis tego, co znajdziemy na danej stronie. Nie wpływa on na ranking, jednak ma znaczenie – bowiem to, co wpiszemy w meta description, wyszukiwarka wyświetla na stronie z wynikami wyszukiwania.

 

W branży SEO wiele osób traktuje więc meta description jak bezpłatną reklamę – opis strony, który możemy zredagować samodzielnie i który powinien zachęcić internautę do kliknięcia. Tutaj jednak uwaga: ten opis powinien być opracowany z myślą o internaucie, a nie wyszukiwarce. Powinien więc pełnić rolę zachęty do wejścia na daną stronę. Warto zamieścić w nim słowo lub frazę kluczową, którą promujemy – gdyż zostanie ona wyświetlona pogrubioną czcionką.

 

Długość opisu „meta description” nie powinna przekroczyć 160 znaków, a ponadto każda podstrona powinna mieć swój unikalny opis.

 

W kolejnym odcinku Akademii SEO dowiemy się, czym są pliki robots.txt i XML sitemap, dlaczego są tak ważne dla naszej witryny i jak należy je opracowywać.


Autor jest redaktorem naczelnym serwisu benchmark.pl. Specjalizuje się w SEO i SEM. Jest też freelancerem, od 7 lat publikującym w tytułach prasowych.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"