Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


10.06.2019

Inteligentne zarządzanie...

W dniach 11, 12 i 13 czerwca – odpowiednio – w Gdańsku, w Warszawie i w Katowicach,...
27.05.2019

Rozwiązania na platformie GCP

Citrix SD-WAN i Citrix ADC
27.05.2019

Chmura hybrydowa

Dell Technologies Cloud
27.05.2019

Uproszczona komunikacja

Cisco Webex
24.05.2019

Konferencja IT Manager of...

W dniach 12–14 czerwca w Sopocie odbędzie się konferencja IT Manager of Tomorrow 2019. To...
24.05.2019

Ochrona sieci

Fortinet FortiOS 6.2
24.05.2019

Mniejsza złożoność

Rittal VX25 Ri4Power
24.05.2019

All-in-one NAS

QNAP TDS-16489U R2
24.05.2019

Układy SoC

AMD Ryzen Embedded R1000

Mistrzowie danych

Data publikacji: 22-05-2015 Autor: Marcin Szeliga
Rys. 3. Mistrz danych to...

Są elitą. To od nich zależą najważniejsze decyzje, zarówno te dotyczące długofalowych planów firmy, jak i jej codziennego funkcjonowania. Jest ich niewielu – tylko wybrane firmy mogą się nimi pochwalić. Są przyszłością IT i zapotrzebowanie na nich będzie gwałtownie rosło. Nic więc dziwnego, że już dziś ich średnie wynagrodzenie znacznie przekracza pensje innych informatyków. Kim są mistrzowie danych i jak zostać jednym z nich?

 

Dziś nikogo już nie trzeba przekonywać o zaletach systemów wspierania decyzji na podstawie ukrytych w danych informacji (tzw. systemów business intelligence – BI). To, w jaki sposób użytkownik korzysta z systemu BI, zależy od jego potrzeb:

 

  • Kierownicy różnych szczebli najczęściej korzystają ze statycznych (dziennych bądź tygodniowych) raportów, które w prosty i jednoznaczny sposób przedstawiają wyniki ich pracy i wskazują im kolejne zadania. Raporty te prezentują dane źródłowe (np. dane dotyczące sprzedaży) w postaci najróżniejszych zestawów oraz wykresów. Ta najliczniejsza grupa użytkowników systemów BI to konsumenci informacji.
  • Dynamiczne raporty, takie jak tabele i wykresy przestawne, pozwalają analitykom biznesowym (drugiej co do liczebności grupie użytkowników systemów BI) na samodzielne analizowanie danych (np. grupowanie ich według dowolnych kryteriów).
  • Kadra zarządzająca (trzeci typ użytkowników systemów BI) najczęściej korzysta z pulpitów menedżerskich, które pozwalają szybko ocenić (z reguły poprzez porównanie bieżących wyników z zaplanowanymi celami) bieżący stan firmy.

 

Ten ogólnie znany model okazał się jednak niedoskonały i niekompletny. Po pierwsze, działy IT mają coraz większe problemy z przygotowywaniem danych do analiz. W prawie każdym systemie BI używane są dane pochodzące z wielu różnych systemów źródłowych (np. pochodzące z systemu CRM dane o klientach muszą być powiązane z danymi pochodzącymi z systemów wspierających sprzedaż i zamówienia). Dopóki pochodziły one z relacyjnych baz danych (a więc baz o ściśle określonej strukturze), ich wyeksportowanie i powiązanie ze sobą w hurtowni danych było możliwe, choć trudne i czasochłonne. Dziś jednak coraz więcej istotnych informacji przechowywanych jest w danych nieustrukturyzowanych, takich jak strony WWW, dokumenty tekstowe czy tworzone przez użytkowników najróżniejsze arkusze kalkulacyjne.

Wydawało się, że rozwiązaniem problemu nieustrukturyzowanych danych (i przy okazji problemu gwałtownego wzrostu ilości danych źródłowych) będą rozwiązania Big Data. Dziś wiemy już, że pomysł polegający w skrócie na możliwości zapisania dowolnych danych, bez określania ich struktury, rozwiązuje co prawda problemy działów IT, ale w praktyce uniemożliwia użytkownikom przeprowadzanie spójnych i wiarygodnych analiz. Innymi słowy, przekonaliśmy się, że rozwiązania Big Data mogą stanowić wartościową część klasycznych systemów Business Intelligence, ale ich nie zastąpią.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"