Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


10.06.2019

Inteligentne zarządzanie...

W dniach 11, 12 i 13 czerwca – odpowiednio – w Gdańsku, w Warszawie i w Katowicach,...
27.05.2019

Rozwiązania na platformie GCP

Citrix SD-WAN i Citrix ADC
27.05.2019

Chmura hybrydowa

Dell Technologies Cloud
27.05.2019

Uproszczona komunikacja

Cisco Webex
24.05.2019

Konferencja IT Manager of...

W dniach 12–14 czerwca w Sopocie odbędzie się konferencja IT Manager of Tomorrow 2019. To...
24.05.2019

Ochrona sieci

Fortinet FortiOS 6.2
24.05.2019

Mniejsza złożoność

Rittal VX25 Ri4Power
24.05.2019

All-in-one NAS

QNAP TDS-16489U R2
24.05.2019

Układy SoC

AMD Ryzen Embedded R1000

ITAM – zbieranie informacji

Data publikacji: 22-07-2015 Autor: Krzysztof Bączkiewicz

Domena zarządzania zasobami informatycznymi opiera się na właściwej informacji o tym, czym dana organizacja dysponuje w swojej infrastrukturze IT. Przy zastosowaniu odpowiednich metod firma jest w stanie osiągnąć znaczące korzyści z właściwego wdrożenia opisywanych rozwiązań.

Pierwszym krokiem prowadzącym do posiadania właściwej informacji na temat wykorzystywanego przez organizację majątku informatycznego jest pozyskanie informacji. Mówiąc w skrócie, zbieranie danych jest głównym problemem przy zarządzaniu zasobami. Jest to zadanie, które wymaga dużego wysiłku i często przypomina pracę detektywistyczną. Dane o posiadanych elementach infrastruktury informatycznej pochodzą z różnych źródeł, często nieznormalizowanych, nieaktualnych i sprzecznych ze sobą. Zdarza się, że trzeba je pozyskać z innych działów, np. działu zakupów, które niekoniecznie chcą nam takie dane udostępnić, a kiedy już je otrzymamy, są one w formacie nieużytecznym dla nas… Jak działać?

> NA POCZĄTEK KOMPUTERY

Pracę przy zbieraniu informacji o posiadanym majątku warto rozpocząć od rozpoznania stanu posiadania komputerów, zarówno serwerów, jak i stacji roboczych. Informacje takie mogą być znalezione np. w dziale księgowym. Niestety, często są one bardzo niekompletne i nieaktualne.

Pierwszym pytaniem, jakie zapewne będziemy sobie zadawać, patrząc na raport inwentaryzacji środków trwałych, jest: „gdzie jest ten komputer?”. Dzieje się tak wtedy, gdy pozycje na liście komputerów nie pokrywają się z tym, co możemy znaleźć w zapisanych lokalizacjach. Zaczyna się wtedy poszukiwanie danego komputera po całej organizacji. Warto robić to metodycznie poprzez ponowne przeprowadzenie całego spisu komputerów, dzięki czemu uzyskamy zestaw danych pozwalających na weryfikację listy środków trwałych. Taka weryfikacja może zostać przeprowadzona przez porównanie listy środków trwałych pozyskanych z księgowości i raportu z fizycznej inwentaryzacji przeprowadzonej przez nas. Należy jednak pamiętać, że jeżeli jakiś środek trwały nie został znaleziony podczas fizycznej inwentaryzacji, to nie znaczy, że możemy ten fakt po prostu zignorować. Czasami nie ma możliwości znalezienia lub odtworzenia historii danego urządzenia. Chyba że mamy wdrożone procesy zarządzania cyklem życia sprzętu (zagadnienie zostanie opisane w jednym z przyszłych artykułów).

Z praktyki wiadomo, że nie wszystkie komputery są zapisane w listach, rejestrach i bazach danych. Jeżeli będziemy korzystać tylko z danych przechowywanych w różnych miejscach organizacji, to może się okazać, że będą istnieć komputery, które nie są zarejestrowane w żadnym ze źródeł danych, a należą do majątku firmy. Może to być efekt błędu podczas zapisu, przeoczenia pracownika lub jakiejś awarii, która wystąpiła podczas manipulacji danymi. Dlatego zastosowanie inwentaryzacji fizycznej, zwłaszcza na początku wdrożenia zarządzania zasobami informatycznymi, jest niezastąpione.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"