Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


29.04.2021

KasperskyOS

Podczas targów Hannover Messe zaprezentowano rozwiązanie Kaspersky IoT Secure Gateway 100...
29.04.2021

Serwery OVHcloud

Scale i High-Grade
29.04.2021

NaaS od Cisco

Cisco Plus
29.04.2021

Inwestycja Google'a w Polsce

Google Cloud
29.04.2021

Usługa od AWS i RedHata

ROSA
29.04.2021

Samsung

Samsung prezentuje nowe serie monitorów dla biznesu i profesjonalistów.
29.04.2021

Tęczowe Maki

iMac na M1
29.04.2021

Polska drukarka 3D

Zmorph i500
29.04.2021

W ekosystemie Microsoftu

Surface Laptop 4

Naruszenie dóbr osobistych w internecie – zdjęcia, filmy, karykatury

Data publikacji: 30-01-2017 Autor: Monika Brzozowska-Pasieka

Opisując problematykę naruszenia dóbr osobistych, warto przyjrzeć się zagadnieniu naruszenia dóbr za pomocą innych form przekazu aniżeli artykuły i różnego rodzaju teksty, takich jak np. udostępnione w sieci nagrania audio, filmy wideo, animacje, memy, satyryczne rysunki oraz zdjęcia.

Sytuacje dotyczące naruszenia dóbr osobistych, o jakich mowa we wstępie, nie są wcale odosobnione i coraz częściej stają się przedmiotem postępowań sądowych. Do tej grupy należą przypadki oczywiste i bardzo proste, gdzie wykorzystano wizerunek danej osoby, która żąda zadośćuczynienia za naruszenie jej praw do wizerunku, oraz sytuacje bardziej skomplikowane, gdzie wykorzystany został np. tylko pewien symbol, stworzono animowany plik gif z wizerunkiem blogerki czy przerobiono zdjęcie na internetowy mem.

> FILMY NA YOUTUBE A WIZERUNEK OSÓB

Wyobraźmy sobie sytuację, że na popularnym portalu YouTube opublikowano film z wizerunkami dwóch osób. Film został zrobiony za pomocą ukrytej kamery, przedstawione na nim osoby zachowują się w sposób karykaturalny i śmieszny, a do filmu wykorzystano komentarz słowny i podkład muzyczny oraz dodano do filmu satyryczne napisy. Całość ma charakter prześmiewczy. W tym miejscu powstaje pytanie, czy osoby widoczne na filmie, które są rozpoznawalne, mogą mieć jakieś roszczenia, a jeżeli tak, to wobec kogo.

Odpowiedź na to pytanie będzie m.in. uzależniona od tego, czy osoby te brały udział w nagraniu (np. happeningu) i zgodziły się na publikację takiego materiału wideo (wystarczające jest złożenie ustnego oświadczenia, które np. zostało nagrane). Jeśli tak – wówczas, co do zasady, nie mają one żadnych roszczeń. Wyjątkiem są sytuacje, gdy podczas montażu np. przy podkładaniu głosów czy muzyki dokonano tego w taki sposób, że efekt końcowy ma charakter obrażający te osoby (w sposób, który obrażałby każdego innego człowieka) i na co osoby zainteresowane nie wyraziły zgody (np. nie wiedziały o takim montażu). W takich przypadkach można mówić o naruszeniu ich dóbr osobistych. Zgoda na pokazywanie wizerunku powinna być bowiem jednoznaczna, a osoba, która udziela zgody, winna wiedzieć, na co konkretnie udziela zgody, w jaki sposób jej wizerunek będzie przedstawiany itp. Zgody takiej nie można domniemywać – musi być ona konkretna.

Powstaje więc kolejne pytanie – czy gdyby osoby przedstawione na filmie otrzymały zapłatę za występowanie/pozowanie, można by taki prześmiewczy materiał wideo umieszczać w sieci? Albo gdyby były to znane osoby, np. artyści, sportowcy, politycy itp., to czy bez ich zgody można udostępnić taki film w sieci?

W tym przypadku należy przeanalizować art. 81 ust. 1 prawa autorskiego, zgodnie z którym „rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej”. Prawo przewiduje trzy wyjątki, tj. sytuacje, gdy zgoda nie jest potrzebna:

 

  1. w braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie;
  2. zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;
  3. zgoda nie jest potrzebna w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, kraj­obraz, publiczna impreza.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"