Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


26.10.2020

Nowa wersja nVision

Można już pobierać nową wersję nVision
26.10.2020

Monitorowanie infrastruktury

Vertiv Environet Alert
23.10.2020

Telefonia w chmurze

NFON Cloudya
23.10.2020

Nowości w EDR

Bitdefender GravityZone
23.10.2020

Wykrywanie anomalii

Flowmon ADS11
23.10.2020

Mobilny monitor

AOC 16T2
22.10.2020

HP Pavilion

HP zaprezentowało nowe laptopy z linii Pavilion.
22.10.2020

Inteligentny monitoring

WD Purple SC QD101
22.10.2020

Przełącznik 2,5GbE

QNAP QSW-1105-5T

Zdjęcia, relacje i przedruki prasy na portalu firmowym

Data publikacji: 31-03-2017 Autor: Monika Brzozowska–Pasieka

Większość firm wykorzystuje firmowe strony WWW i profile w mediach społecznościowych jako narzędzie marketingowe i publikuje w tych miejscach materiały z różnych źródeł, grafiki oraz przedruki z prasy. Co wolno, co jest zakazane, na ile pozwala prawo dozwolonego użytku publicznego, czy firmowe strony internetowe można traktować jako e-prasę?

Podczas jednego ze szkoleń padło pytanie – jakiego typu materiały wolno rozpowszechniać na firmowych stronach internetowych? Czy dopuszczalne jest publikowanie np. zeskanowanych stron z gazet, w których pozytywnie napisano o danej firmie? Czy można umieszczać w tego typu miejscach zdjęcia pracowników bez ich zgody? Czy w przypadku występującej gwiazdy potrzeba zgody na zaprezentowanie fragmentu koncertu na stronie WWW? Wreszcie czy firmowa strona WWW powinna być traktowana jak wydawnictwo prasowe i czy konieczne jest wyznaczenie np. redaktora naczelnego?

Wbrew pozorom nie są to łatwe pytania. Przyjęcie wydawałoby się najprostszego rozwiązania i założenie, że każda strona WWW prezentująca aktualności jest prasą, jest zbyt szerokie i niesie za sobą m.in. takie konsekwencje jak konieczność wyznaczenia wspomnianego redaktora naczelnego, ponoszenie odpowiedzialności za teksty i obowiązek ewentualnej publikacji sprostowań. Temat trzeba rozpatrzyć szerzej.

> FIRMOWA STRONA WWW JAKO PRASA

Omawianie zagadnienia dotyczącego umieszczania aktualności na firmowej stronie internetowej trzeba zacząć od przeanalizowania konsekwencji uznania takiej strony WWW jako e-prasy/prasy wirtualnej. Jak już zasygnalizowano, są one znaczące. Kiedy przekaz internetowy (stronę WWW, portal społecznościowy lub portal tematyczny) można uznać za prasę?

Zgodnie z prawem prasowym – art. 7 pr.pr. – prasa to publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą. W szczególności są to dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele- i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Z powyższej definicji wynika, że elektroniczna forma przekazu może być uznana za prasę. Co więcej, może się zdarzyć, że wydawca prasy opublikuje treści i materiały prasowe tylko w internecie (bez odpowiednika papierowego). Będzie to więc jedyny nośnik przekazu uznawany za dziennik lub czasopismo (w zależności od częstotliwości wydań).

Strony WWW mogą być traktowane jako prasa (konkretnie jako dzienniki lub czasopisma), gdy spełniają takie warunki jak:

 

  • periodyczność, tj. cykliczne, stale uzupełnianie treści (nieregularną aktualizację wydarzeń typu „z życia firmy” trudno uznać za periodyczność),
  • stała nazwa lub stały tytuł i data wydania,
  • nieedytowalność treści,
  • charakter ogólnoinformacyjny,
  • brak zamkniętej całości1.

 

W jednym z orzeczeń Sąd Apelacyjny w Łodzi2 zastanawiał się, czy blog jest prasą w rozumieniu prawa prasowego. Doszedł do wniosku, że w niektórych przekazach określanych mianem bloga mamy w istocie do czynienia z prasą w rozumieniu prawa prasowego.

Zdaniem sądu „blog nie jest formą publikacji na tyle zamkniętą i jednorodną, by można było a priori zakładać, że jako przekaz internetowy nigdy nie wypełnia ustawowych znamion definicji prasy (…) Jest to jednak teza sporna – zwłaszcza w kontekście nieedytowalności treści. Blogi mają bowiem to do siebie, że często właśnie treść jest edytowalna, zmieniana, nieznacznie modyfikowana lub usuwana. Wówczas taki blog – co do zasady – nie powinien być zarejestrowany jako prasa.

[...]

Autorka jest adwokatem i partnerem w Kancelarii Pasieka, Derlikowski, Brzozowska i Partnerzy oraz ekspertem Instytutu Sobieskiego z zakresu własności intelektualnej. Praktyk w dziedzinie praw autorskich i ochrony dóbr osobistych.

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"