Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.


19.03.2019

Pożegnanie z systemem Windows...

System operacyjny Windows 7 wciąż cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników...
21.02.2019

Wdrażanie projektów AI

Infrastruktura OVH
21.02.2019

Certyfikacja kluczy

HEUTHES-CAK
21.02.2019

Kopie zapasowe

Veeam Availability for AWS
21.02.2019

Dysk SSD Samsung 970 EVO Plus

Dysk SSD Samsung 970 EVO Plus
21.02.2019

Szyfrowane USB

Kingston IronKey D300 Serialized
21.02.2019

Bezpieczeństwo sieci

Check Point Maestro i seria 6000
21.02.2019

Ochrona danych

Commvault IntelliSnap i ScaleProtect
21.02.2019

Ułatwienie telekonferencji

Plantronics Calisto 3200 i 5200

(R)ewolucja przemysłowa – automatyzacja, robotyzacja, iot i sztuczna inteligencja

Data publikacji: 25-07-2018 Autor: Stefan Kaczmarek

Cyfryzacja na dobre wkracza do procesów produkcyjnych. Do 2020 r. około 50 mld czujników podłączonych do maszyn będzie komunikować się ze sobą przez internet. Dziś działa już 30 mld takich urządzeń. W nadchodzących latach wdrażanie rozwiązań i technologii związanych z koncepcją Przemysłu 4.0 może znacząco przyspieszyć, uważa wielu analityków branżowych.

Sensory zbierające dane o procesach zdominowały przemysł. Coraz większego znaczenia nabiera analiza danych zbieranych z czujników podłączonych do Internetu rzeczy (IoT – Internet of Things). Do gry włącza się też sztuczna inteligencja, która ma wspierać analitykę dużych zbiorów danych. Dlatego można zacząć dziś mówić o czwartej rewolucji przemysłowej (Przemysł 4.0/ Industry 4.0), która upowszechnia cyfryzację, automatyzację i robotyzację. Rosnąca popularność i znaczenie Internetu rzeczy w cyfrowej transformacji przemysłu wytwórczego i pokrewnych, stosowanie robotyki przemysłowej (do 2022 r. robotyka przemysłowa będzie miała największe udziały w rynku Industry 4.0) i proporcjonalnie wyższe wydatki związane z IIoT (Industrial Internet of Things) – to najważniejsze czynniki sprzyjające rozwojowi wspomnianej rewolucji.

 
> SPODZIEWANY DYNAMICZNY ROZWÓJ
 
W 2016 r. cały rynek rozwiązań dla Przemysłu 4.0 wyceniono na 66,67 mld dolarów. Analitycy IDC prognozują, że do 2022 r. wydatki na tego typu technologie wyniosą około 152 mld dolarów (wzrost CAGR o 14,72% w latach 2017–2022). Zastrzegają równocześnie, że rozwój opisywanego zagadnienia nie zależy tylko od czynników technologicznych. Trzeba pamiętać, że wciąż jesteśmy dopiero na początku wprowadzania nowatorskich rozwiązań, a procesowi towarzyszy wiele wyzwań związanych z takimi kwestiami, jak: integracja technologii informatycznych (IT) i operacyjnych (OT), umiejętność wykorzystywania danych, metodyka wdrożeń, strategie implementacji, brak standardów czy gotowość wprowadzania innowacji technologicznych (od początkowej optymalizacji/automatyzacji do pełnej transformacji). Na rozwój Industry 4.0 wpływają również liczne wyzwania dotyczące łańcucha dostaw i oczekiwań klientów.
 
Według raportu firmy MarketsandMarkets to nie USA ani Europa Zachodnia (pomimo stopniowo rosnącej świadomości znaczenia opisywanej wizji w Wielkiej Brytanii i inicjatyw podejmowanych w różnych państwach członkowskich UE), ale Chiny wiodą prym na rynku technologii i rozwiązań dla Przemysłu 4.0. Japonia i Korea Południowa to kolejne azjatyckie kraje, które są zaawansowane pod względem wdrożeń robotyki przemysłowej.
 
Sama koncepcja i pojęcie „Przemysł 4.0” wywodzi się z niemieckiego przemysłu (projekty Industry 4.0 są w Niemczech częściowo wspierane przez rząd federalny) i rozwija się wraz z podobnymi inicjatywami w innych krajach, w tym w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstała idea „Internetu przemysłowego”.
 
> W POLSCE DUZI NA TAK. MŚP Z OBAWAMI
 
O stanie i perspektywach rozwoju Przemysłu 4.0 dyskutowano podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w dniach 16–18 maja br. Do tej pory zaledwie 6% firm na świecie „weszło w proces czwartej rewolucji”, wynika z danych przedstawionych przez Grzegorza Należytego, członka zarządu Siemensa w Polsce, podczas debaty „IV rewolucja przemysłowa – nasza współczesność”. W jego ocenie postęp w Polsce jest bardzo szybki, gdyż obecna wartość rynku IoT w Polsce oszacowana na około 1,5 mld dolarów wkrótce może wzrosnąć czterokrotnie.
 
Jak na razie głównymi beneficjentami rewolucji przemysłowej są największe podmioty gospodarcze, w Polsce na przykład Orlen. – To szansa na podniesienie konkurencyjności przez optymalizację procesów produkcyjnych – przekonuje Adam B. Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen. Koncern swoje gazowe bloki we Włocławku i Płocku wyposażył w specjalne czujniki IoT. Korzyści są wielowymiarowe – od zwiększenia przerobu i poprawy elastyczności, przez redukcję kosztów operacyjnych, po mniejszą awaryjność instalacji – wylicza Czyżewski. Płocka rafineria w sensory chce docelowo wyposażyć wszystkie swoje instalacje.
 
Innym przykładem krajowego wdrożenia koncepcji Industry 4.0 jest magazyn spółki Amica we Wronkach, gdzie funkcjonuje zautomatyzowany system sterowania, pozwalający układać na półkach ok. 1600 artykułów na godzinę. Rola człowieka w całym tym procesie sprowadza się wyłącznie do nadzoru maszyn. System działa 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę. Inwestycja wyniosła 60 mln zł i ma zwrócić się po 5 latach. Wdrożenie koncepcji Przemysłu 4.0 pozwoliło też producentowi bram garażowych Wiśniowski na dostosowanie standardowych projektów do specyficznych potrzeb klientów, a jednocześnie na realizowanie zleceń w ciągu tygodnia, a nie kilku miesięcy. Z kolei w poznańskiej fabryce Volkswagena co 90 sekund z linii montażowej schodzi samochód dostosowany do indywidualnych potrzeb.
 
> BADANIE SMART INDUSTRY POLSKA 2018
 
Przedsiębiorstwa w naszym kraju przeznaczają 14,5% przychodów na wdrażanie nowych technologii. To niemało, lecz pieniądze inwestowane są głównie w optymalizację dotychczasowej działalności, wynika z badania pt. „Smart Industry Polska 2018”, które Siemens we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii zakończył w kwietniu br.
 
[...]
 
Autor współpracuje z pismami oraz serwisami internetowymi poświęconymi technologiom teleinformatycznym, prowadzi autorski blog B2B ICT. 

Artykuł pochodzi z miesięcznika: IT Professional

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

.

Transmisje online zapewnia: StreamOnline

All rights reserved © 2019 Presscom / Miesięcznik "IT Professional"